اهدای پنج اثر فرهنگی به موزه تویسرکان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان از اهدای ۵ اثر فرهنگی به موزه این شهرستان خبر داد.

اهدای پنج اثر فرهنگی به موزه تویسرکانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، اسحاق ترکاشوند، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان با بیان اینکه موزه‌ها را مردم می‌سازند و نقش کلیدی در پویایی موزه‌ها دارند، افزود: این آثار فرهنگی شامل یک آینه و قاب آینه سنگی، یک یخدان با رویه مخمل قرمز، یک قاب آینه چوبی و زین چرمی اسب و کیف چرمی زنانه است که هر کدام از این آثار دارای قدمتی بالای ۱۰۰ سال دارند.

او افزود: تاکنون اشیای تاریخی زیادی ار سوی فرهنگ دوستان تویسرکانی به موزه تاریخ و فرهنگ این شهرستان اهدا شده است که همه این اشیاء با نام اهداکننده آن‌ها در موزه نمایش داده می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان ضمن درخواست مشارکت همگانی در زمینه تحویل آثار تاریخی - فرهنگی برای حفاظت از این آثار یادآور شد: این اقدام زیبا به منظور حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی منطقه بسیار حائز اهمیت و شایسته تقدیر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان گفت: موزه تاریخ و فرهنگ این شهرستان از سال ١٣٨٩ راه اندازی شد و در محل خانه تاریخی مسعودی قرار دارد و همه ساله از سوی تعداد زیادی گردشگران داخلی و خارجی مورد بازدید قرار می‌گیرد.

ترکاشوند همچنین از آغاز مرمت بخشی از مدرسه شیخ علیخان تویسرکان خبر داد و گفت: با انتخاب پیمانکار واجد شرایط و دارای سابقه، مرمت فضا‌های داخلی و حجره‌های این بنای تاریخی که به دستور شاه سلیمان صفوی در سال ۱۰۹۰ هجری در تویسرکان ساخته شده بود از اواخر هفته گذشته آغاز شد و با اعتبار ۸۰۰ میلیون ریال تا پایان شهریور پایان خواهد یافت.

او اضافه کرد: این مدرسه دارای حیاطی مستطیل شکل و پلانی چهار ایوانی و یک طبقه است که گرداگرد آن ۳۶ باب حجره متصل به هم ساخته شده است و در گذشته و حال محل تحصیل طلاب علوم دینی بوده و در کنار مجموعه بازار تاریخی تویسرکان قراردارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان ادامه داد: این بنای ارزشمند به شماره ۱۸۶۶ در تاریخ ۷۶/۰۲/۲۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.