واکسیناسیون بیش از یک میلیون راس دام در خراسان جنوبی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی از واکسیناسیون بیش از یک میلیون راس دام استان از ابتدای سال خبر داد.

دادفر رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: طی چهار ماهه نخست امسال تعداد یک میلیون و ۲۵۹ هزار و ۲۹۰ راس انواع دام سبک و سنگین توسط اکیپ‌های عملیاتی بخش دولتی مورد واکسیناسیون قرار گرفتند.

او افزود : در برابر بیماری آبله گوسفند و بز ۷۹ هزار و ۵۲۳ راس، تب برفکی دام سنگین ۲۸ هزار و ۷۲۲ راس، تب برفکی دام سبک ۳۵۲ هزار و ۷۷۶ راس و در بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ۷۹۸ هزار و ۲۶۹ راس دام واکسینه شدند.

دادفر اظهار کرد: در اجرای فاز اول واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین با برنامه ریزی انجام شده در واحد‌های روستایی – عشایری واکسیناسیون از نوع واکسن‌های وارداتی و بهادار به صورت کاملا رایگان صورت پذیرفته است.


بیشتر بخوانید


رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان عنوان کرد: برای کنترل و پیشگیری بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که مهمترین آن‌ها بروسلوز (تب مالت)، شاربن، هاری و سل است تعداد ۳۲۶ هزار و ۳۴۷ راس بره و بزغاله و ۵ هزار و ۶۳۶ راس دام سنگین علیه بیماری بروسلوز، تعداد ۱۵۸ هز ار و ۸۱۸ راس دام سبک و ۳ هزار و ۸۱۶ راس انواع دام سنگین علیه بیماری شاربن و ۴ هزار و ۴۳۳ قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شده اند.

او گفت: با توجه به هدفمندی برخی از واکسن‌ها برنامه‌های پایش و مراقبت از بیماری‌های دامی به صورت مستمر در سطح استان با اولویت واحد‌های پرخطر در حال انجام است.

دادفر افزود: طی مدت مذکور تعداد ۴ هزار و ۶۹۶ نوبت بازدید از واحد‌های دامی جهت پایش انواع بیماری‌ها انجام شد که تعداد ۲۸۷ هزار و ۴۲۶ راس انواع دام سبک و سنگین معاینه شده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: در خصوص عملیات مبارزه و پیشگیری از بیماری سل و بروسلوز نیز تعداد ۳ هزار و ۸۷۲ راس دام سنگین جهت تست سل و تعداد ۴ هزار و ۷۸۸ راس دام سبک و سنگین جهت تست بروسلوز مورد بررسی قرار گرفتند که از این تعداد ۱۰ نفر شتر، ۲ راس گاو و حدودا ۴۰ راس گوسفند و بز مبتلا به بروسلوز شناسایی و از چرخه تولید حذف شدند.

او ادامه داد: با توجه به تمامی مشکلات پیش رو از قبیل محدودیت‌های مالی، امکانات و ملزومات عملیاتی و بحران ناشی از بیماری کووید ۱۹ به منظور حفظ سلامت جامعه و همراهی با مجریان سلامت، فعالیت‌های مبارزه با بیماری‌های دامی و مشترک در سطح واحد‌های روستایی – عشایری و واحد‌های صنعتی در حال انجام است.

دادفر اظهار کرد: از جمله اهداف اصلی دامپزشکی می‌توان به تأمین بهداشت، کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی، تأمین و تضمین بهداشت و سلامت فرآورده‌های دامی، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دامی و صیانت از سرمایه‌های دامی اشاره کرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.