دیپلمات سابق آمریکایی: سیاست تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، دیپلماسی احمقانه‌ای است

سفیر سابق آمریکا در اراضی اشغالی تلاش این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را مورد انتقاد قرار داد و آن را اقدامی احمقانه خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سفیر سابق آمریکا در اراضی اشغالی سیاست‌های دولت واشنگتن در قبال تهران در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را دیپلماسی احمقانه توصیف کرد.

مارتین ایندک، که برای تئوری موسوم به مهار دوگانه در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون شناخته شده است، در حساب شخصی خود در توئیتر با اشاره به مخالفت روسیه و چین با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران نوشت: ما تنها ترامپ را داریم که او را برای خروج از توافق هسته‌ای ایران مقصر بدانیم.

این سیاستمدار کهنه کار آمریکایی با درج گزارش خبرگزاری رویترز در خصوص خطر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، از رویکرد فعلی دولت ترامپ در قبال تهران با عنوان «دیپلماسی احمقانه» یاد کرد.

رویترز روز گذشته در مطلبی نوشت توافق هسته‌ای ایران در معرض خطر است، زیرا شورای امنیت سازمان ملل آماده می‌شود تا در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران رای گیری کند. این خبرگزاری به نقل از برخی منابع دیپلماتیک می‌نویسد تلاش‌های دقیقه نودی انگلیس، فرانسه و آلمان برای همراه کردن چین و روسیه با خود بر سر تحریم‌های تسلیحاتی ایران تاکنون به در بسته خورده است.

تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر اساس توافقنامه سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۱+۵ در اکتبر امسال منقضی می‌شود و در نتیجه تحریم‌های مانع بر سر مبادلات تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود. پیشتر آمریکا تهدید کرده است که در صورت عدم همراهی شورای امنیت، با توسل به مفاد برجام همه تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران را از سر می‌گیرد؛ اقدامی که البته فاقد وجهات قانونی است.

به نوشته رویترز، تحریم‌های جدید، اقدامی موسوم به عکس العمل سریع، احتمالا منجر به نابودی برجام به طور کامل خواهد شد. زیرا ایران انگیزه خود برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود را از دست خواهد داد. یک دیپلمات اروپایی با صحه بر این مطلب می‌گوید هدف دولت آمریکا در واقع پایان دادن به توافق هسته‌ای ایران است که در قالب تحریم تسلیحاتی آن را دنبال می‌کند.

تصویب پیش نویس قطعنامه آمریکا مستلزم ۹ رای موافق است، اما برخی دیپلمات‌های سازمان ملل حتی توانایی آمریکا برای کسب این تعداد رای موافق را نیز زیر سوال می‌برند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار