اجرای برنامه برای حفظ جنگل‌های بلوط زاگرس

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت : به منظور حفظ جنگل‌های بلوط زاگرس برنامه حمایتی از حاشیه نشینان جنگل را از ابتدای دولت در کرمانشاه اجرا کردیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، ماشاالله کولانی مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت : در برخی از مناطق دورافتاده و محروم امکان دارد روستاییان و عشایر برای تامین سوخت موردنیاز خود به ویژه در فصل سرما اقدام به استفاده از هیزم درختان کنند که این امر می‌تواند منجر به آسیب زدن به درختان شود.

او گفت : از این رو دولت به منظور حفاظت جنگل‌های زاگرس طرح حمایت از حاشیه نشینان جنگل را از ابتدای شروع فعالیت خود آغاز کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه افزود: در راستای این طرح از ابتدای فعالیت دولت تاکنون حدود ۶۰۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی بین روستاییان ساکن در حاشیه جنگل توزیع شده است.

کولانی افزود: همچنین تاکنون بیش از ۲ هزار بسته حماتی شامل کپسول گاز، مشعل و ساج را به منظور سهولت در پخت نان در اختیار روستاییان قرار داده ایم که نیاز آن‌ها به هیزم را کاهش دهد.

او ادامه داد: این اقدام دولت تاکنون منجر به تغییر الگوی مصرف بسیاری از روستاییان ساکن در حاشیه جنگل در کرمانشاه شده و نیاز آنان به چوب جنگل را به شکل محسوسی کاهش داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه افزود: این اقدام دولت تدبیر و امید گام ارزنده‌ای در راستای حفاظت از جنگل‌های ارزشمند بلوط زاگرس محسوب می‌شود.

مجوز برداشت از چوب جنگل‌ها صادر می‌شود

کولانی به موضوع آتش سوزی جنگل‌های زاگرس اشاره کرد و گفت: براساس تحقیقات انجام شده دلیل اصلی گسترش آتش در جنگل‌های زاگرس رها شدن حجم زیادی از چوب‌های خشک در سطح جنگل‌ها و پوشش گیاهی گسترده است.

او افزود: از این رو براساس تصمیمات اتخاذ شده در ستاد مدیریت بحران استان و هماهنگی با سازمان جنگل‌های کشور در بهار و ابتدای تابستان سال آینده به ساکنان حاشیه جنگل‌ها مجوز‌های لازم برای برداشت چوب‌های خشک رها شده در سطح جنگل را می‌دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری کرمانشاه گفت: همچنین در مناطق جنگلی چرا دام‌ها را نیز مدیریت می‌کنیم تا از افزایش سطح پوشش گیاهی که در تابستان می‌توان خطرآفرین باشد، جلوگیری شود.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار