رتبه اول تولید سماق کشور متعلق به شهرستان هوراند است

 مدیر جهادکشاورزی هوراند از آغاز برداشت سماق در سطح بیش از ۷۰۰ هکتار از باغات این شهرستان خبر داد و گفت: این شهرستان رتبه اول تولید سماق در کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، طایری  مدیر جهادکشاورزی هوراندبا بیان اینکه هوراند یکی از مهمترین قطب‌های تولید سماق در کشور است گفت: سماق این شهرستان در دل جنگل‌های ارسباران آذربایجان شرقی تولید و به عنوان مرغوب‌ترین سماق کشور محسوب می‌شود.

او پیش بینی کرد ۵۶۰ تن محصول از باغات سماق شهرستان هوراند برداشت شود.

او با اشاره به مساحت ۷۰۰ هکتاری سماق در این شهرستان، گفت: از این مقدار ۵۵۰ هکتار به صورت جنگلی و ۱۵۰ هکتار به صورت دست کاشت است، همچنین سماق هوراند از لحاظ کیفیت، رنگ و طعم رتبه اول کشور را دارد و محصول تولیدی همه ساله پس از برداشت در پنج کارگاه سماق کوبی منطقه در شرایط بهداشتی فرآوری و بسته بندی می‌شود.

طایری گفت: با تلاش کارشناسان مرکز جهادکشاورزی چهاردانگه در سال ۹۷ نمونه‌هایی از ارقام پربار و با کیفیت منطقه شناسایی و به موسسه بیوتکنولوژی کشاورزی آذربایجان شرقی انتقال یافت که با تلاش محققان این موسسه برای اولین بار در کشور، کشت بافت سماق انجام شد و امسال اولین نمونه از نهال‌های کشت بافت سماق تولید و برای کشت در منطقه به مرکز چهاردانگه انتقال یافت که پس از سازگاری با شرایط محیطی در باغ الگویی سماق به مساحت یک هکتار در روستای آقبراز کشت شد.

مدیر جهادکشاورزی هوراند ابراز امیدواری کرد هم در زمینه تولید قدم مثبتی برداشته شود و هم اراضی شیبدار شهرستان به باغ‌های سماق که بومی منطقه است، تبدیل شود تا هم از لحاظ اقتصادی کمک حال کشاورزان باشد و هم از فرسایش خاک جلوگیری و در راستای احیای جنگل‌های ارسباران قدم کوچکی برداشته شود.

او با بیان اینکه سماق به لحاظ ارزش غذایی و دارویی، یکی از محصولات منحصر به فرد بخش چهاردانگه از توابع هوراند می‌باشد که این شهرستان را به پایتخت سماق کشور تبدیل کرده است، افزود: بخش عمده این محصول از طریق خشک کردن و فرآوری در کارگاه‌های سماق کوبی فعال در منطقه، به بازار‌های هدف عرضه می‌شود.

عملیات برداشت محصول سماق در شهرستان هوراند از اواخر مردادماه آغاز و تا پایان این فصل ادامه می‌یابد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.