چگونه با ورزش و رژیم غذایی به وزن ایده آل و بدن سالم برسیم؟

آنچه به اثبات رسیده نگاه علمی به رژیم غذایی و ورزش است که به وضوح بیان می‌کند این دو فاکتور مکمل یکدیگر هستند و برای رسیدن به سلامتی وجود آن‌ها در کنار هم ضروری است و هر یک به تنهایی نمی‌تواند یک تاثیر ماندگار و صحیح را تضمین کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها و با زندگی ماشینی و صنعتی یکی از دغدغه‌ها برای همه داشتن اندام مناسب و سلامتی است که این نیاز باعث شده در عرضه اطلاعات و روش‌ها هم شکل‌ها و راهکار‌های مختلف بیان شود؛ اینکه برای حفظ سلامتی باید ورزش کرد و یا تغذیه مناسب داشت همیشه به شکل‌های مختلف مطرح می‌شود که رابطه این دو موضوع را خبرنگار ما با سمیه الماسی، کارشناس حوزه ورزش بررسی کرده است.

*رژیم غذایی و یا ورزش برای سلامتی موثر است؟
در میان تمام نیاز‌های بدن برای سپری کردن یک روند از زندگی سالم شاید ورزش کردن و تحرک فیزیکی اکسیر طول عمر و سپری کردن زندگی با کمترین مخاطره در مواجه شدن با بیماری‌ها باشد تحقیقات سال‌های اخیر نیز تاییدی بر این ادعا است، اما برخی معتقدند که با رعایت یک رژیم غذایی سالم که به نوعی در برگیرنده تمامی گروه‌های غذایی باشد و با نگاهی تخصصی به فعالیت و سن و جنس افراد تهیه شده باشد، می‌توان به اندازه ورزش و فعالیت روزانه در زندگی سالم و حتی طول عمر افراد موثر واقع شود.

به طوری که حتی گفته می‌شود راز طول عمر مردم در برخی کشور‌ها رعایت رژیم‌های غذایی خاص است رژیمی با حداقل گوشت قرمز و حداکثری از میوه و سبزیجات؛ اما در کنار این تفکر برخی معتقدند با داشتن فعالیت بدنی مناسب می‌توان زندگی سالمی را تضمین کرد.

*آیا می‌توان بدون ورزش و فقط با تغذیه به وزن ایده ال برسیم؟
به طور کلی داشتن رژیم غذایی مناسب که علاوه بر تامین نیاز‌های بدن در پنج گروه غذایی به چیدمان آن بر حسب میزان کالری مورد نیاز با توجه به فاکتور‌های جنس و سن افراد رژیمی با فراوانی سبزیجات و میوه‌ها و پرهیز از مصرف چربی‌های اشباع شده یک رژیم غذایی سالم را و مورد توجه متخصصان تغذیه را شامل می‌شود؛ از نمونه‌های رایج این روزها، بسیار شاهد رژیم‌های غذایی خاصی برای کاهش وزن هستیم که صرفا فرد با کاهش حجم کالری دریافتی به وزن ایده ال خود می‌رسد و هر روز شاهد تبلیغات با عباراتی همچون بدون نیاز به ورزش و فعالیت بدنی زندگی سالم را به خود هدیه دهید کاملا تضمین شده و بدون عوارض در فضای حقیقی و مجازی هستیم که بعضا انگونه که باید از نگاه علمی به این موضوع توجه نشده است.

*آیا ورزش می‌تواند به تنهایی یک اندام مناسب را ایجاد کند؟
متخصصان ورزشی لزوم تحرک و فعالیت کافی روزانه را راز یک زندگی سالم می‌دانند به طوری که امروز شاهد انواع برنامه‌های ورزشی پیشنهادی برای افزایش و به ویژه کاهش وزن هستیم؛ فعالیت‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی مختلف به وفور یافت می‌شود و حتی برخی با تبلیغات متنوع نوید یک اندام مناسب و سالم را می‌دهند و سبک غذایی هر فرد در این برنامه‌ها کمتر لحاظ شده است. به طور مثال در پروسه کاهش وزن با اتکا به یک رژیم غذایی و بدون انجام حرکات ورزشی و تنها با رعایت رژیم غذایی اصولی به کاهش وزن دلخواه خود خواهید رسید، اما در کنار چربی‌هایی که آب می‌شود عضلات شما نیز از بین می‌روند و بدن فرم خود را از دست می‌هد. همچنین به مرور زمان سوخت و ساز نیز کند می‌شوند.


بیشتر بخوانید


*از لحاظ علمی چگونه به این دو فاکتور نگاه می‌شود؟
با توجه به نکات فوق آنچه به اثبات رسیده نگاه علمی به رژیم غذایی و ورزش است که به وضوح بیان می‌کند این دو فاکتور مکمل یکدیگر هستند و برای رسیدن به سلامتی وجود ان‌ها در کنار هم ضروری است و هر یک به تنهایی نمی‌تواند یک تاثیر ماندگار و صحیح را تضمین کند؛ وجود رژیم غذایی بدون برنامه ورزشی با تحرک کافی و همچنین داشتن ورزش بدون رعایت یک رژیم غذایی سالم هر دو تضمینی در رسیدن به زندگی سالم نیستند.

باید در کنار غذای سالم و مناسب برای جسم سالم تحرک کافی را به طور روزانه و هفتگی مد نظر قرار داد و همچنین صرفا با داشتن برنامه ورزشی و تحرک بدون توجه به میزان کالری مصرفی و پرهیز از مصرف چربی‌های اشباع و دوری از دخانیات نمی‌توان به زندگی سالم رسید.

*سریع‌ترین راه تبلیغاتی است که گاه شنیده می‌شود، آیا ما راه‌های سریع برای رسیده به ایده ال داریم؟
جامعه امروز سریعترین راه‌ها در تمامی حوزه‌ها به ویژه سلامتی دنبال می‌کند و گاهی در این میان واقعیت‌ها قربانی سرعت و توهم دانش می‌شوند و حتی آنچه در سرچ‌های اینترنتی خوانده می‌شود مبنای زندگی و رفتار افراد می‌شود، آنچه حتی می‌تواند با خود مخاطراتی را به ویژه در حوزه سلامت به دنبال داشته باشد.

شاید عمل به آنچه در این رسانه‌ها می‌خوانیم راه آسان به نظر بیاید، اما نتیجه همیشه آنچه باید نخواهد بود و حضور متخصصان دو حوزه ورزش و تغذیه و نگاه علمی منحصر به فرد برای هر فرد تنها راه سلامتی است.

منبع: صاحب نیوز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار