دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا:

واکسن کرونای تولیدی در روسیه در تراز جهانی به منظور صادرات نیست

قانعی گفت: واکسن تولید شده در روسیه در تراز جهانی نیست که امکان صادرات به کشور‌های دیگر را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی قانعی دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور در برنامه طبیب شبکه سه سیما با اشاره به تولید واکسن روسی کرونا بیان کرد: واکسن از یک سو دارای جنبه علمی و از طرف دیگر جنبه نمایش اقتدار و قدرت کشور‌ها است.

او با اشاره به اینکه در بخش علمی سازمان بهداشت جهانی وقتی شرایط بسیار اضطراری است اجازه می‌دهد، چند مرحله را کنار بگذاریم و به مرحله انسانی برسیم،‌ ادامه داد:‌ در حالی که اگر شرایط عادی باشد چند سال طول می‌کشد تا واکسن تولید شود.

قانعی با بیان اینکه احتمالاً روسیه تمام قواعد سازمان بهداشت جهانی را رعایت نکرده است، بیان کرد: روسیه بر اساس تصمیم کشورش بسیاری از مراحل تولید واکسن را کنار گذاشته و با اجازه وزارت بهداشت کشور خود این مراحل را کنار زده است، ولی قطعاً این واکسن در تراز جهانی که بخواهد به کشوری مانند ایران صادر شود، وجود نیست.

او بیان کرد: مدارک را مورد بررسی قرار می‌دهیم و لذا بسیاری از نقص مدارک‌ها اجازه نمی‌دهد به سرعت وارد مرحله انسانی شویم، بحث سلامت و اثرگذاری واکسن برایمان مهم است، در تعداد محدود انسانی واکسن روسیه اثر گذاشته است، ما در کشور این اجازه را نمی‌دهیم و لذا واکسن ساز‌های ما هنوز نتوانستند به این سرعت به جلو پیش بروند.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت دستورالعمل‌ها برای به حداقل رساندن بیماری وجود دارد افزود: باید به اضطراب کنکوری‌ها پایان داد، این تصمیم را باید محترم بشماریم و اجرایی کنیم، در کشور نظامات باید در سر جای خود باشد.

ویروس کرونا ۳-۵ سال دیگر باقی می‌ماند

او ادامه داد: باید بدانیم که ویروس کرونا ماندگار است، در بهترین سناریو شاید بتوان بیماری را تا یک سال دیگر کنترل کنیم و لذا سه تا پنج سال دیگر ویروس وجود دارد.

قانعی با اشاره به تحقیق علمی که سه سال پیش در سطح جهان انجام شد، گفت: نمونه سرمی کسانی را که کرونا گرفته بودند چک کردند به طوری که کووید ۱۹ در این عده شکایت جدی نداشت، اما این کرونا برای سال ۲۰۱۹ است، پیش‌تر  ۱۰ درصد مردم ویروس کرونا را به شکل خفیف گرفته بودند لذا امیدبخش است که اگر کسی یک بار با ویروس مواجهه داشت، تماس بعدی اش به گونه‌ای نخواهد بود که خودش متوجه شود  یا این که کارش به بیمارستان بکشد.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: باید کشور را به گونه‌ای اداره کرد که  با وجود ویروس تمام نظام های و شرایط جامعه طبق روال گذشته باشد.

او با اشاره به اینکه عمدتاً افراد نوع خفیف بیماری را می‌گیرند و خودشان هم متوجه نمی شوند، ادامه داد: استفاده از ماسک می تواند ۹۵ درصد مانع بیماری شود، ماسک انتشار ذرات را کمتر می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
هنوز دو روز نگذشته بیست تا کشور تقاضای خرید داده اند !!!!
صادرات یعنی چی؟
Iran (Islamic Republic of)
روح اله
۱۵:۲۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
اگه فرمون دست ایشون باشه که تا ده سال دیگه هم کرونا رو داریم
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۴:۲۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
تورخدا اینتقدر به مردم امید ندید
آخرین اخبار