در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

علت تاخیر در بهره برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی چیست؟

مجری طرح فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت:در حال حاضر بهره برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی در اولویت قرار دارد و امیدواریم تا پایان سال یک واحد شیرین سازی آن به پایان برسد.

یک واحد شیرین سازی فاز ۱۴ پارس جنوبی امسال به بهره برداری می‌رسدمحمدمهدی توسلی پور مجری طرح فاز ۱۴ پارس جنوبی در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به عدم بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت:در ابتدای سال ۹۵ کار احداث دو سکوی ۱۴ C و ۱۴ D در سواحل بندرعباس شروع و در حال حاضر مراحل نهایی تکمیل و آماده‌سازی را می‌گذراند که به پروژه فاز ۱۷ و ۱۸ اختصاص یافت.

وی افزود:آماده شدن بخش دریایی فاز‌های ۱۷ و ۱۸ برای نصب سکو از یک طرف و آماده نبودن سکو‌های ۱۷ B و ۱۸ B دریایی شرکت صدرا از سویی دیگر باعث شد که وزارت نفت تصمیم بگیرد تا با اعمال تغییراتی در سکو‌های ۱۴ C و ۱۴ D آن‌ها را با مشخصات سکو‌های ۱۷ B و ۱۸ B راهی خلیج فارس کند.

او ادامه داد:متاسفانه باتوجه به تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشورمان بخشی از تجهیزاتی که در داخل کشور امکان ساخت آنها وجود نداشت و قرار بود  از خارج از کشور خریداری شود، توسط کشورهای اروپایی تحویل ما داده نشد.

مجری طرح فاز ۱۴ پارس جنوبی یکی دیگر از علل تاخیر در اجرای پروژه پارس جنوبی را محدویت‌های مالی خواند و اضافه کرد: متاسفانه منابع مالی هم یکی دیگر از معضلات در روند اجرای پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی بود که باعث شد اولویت اول را بر روی پروژه‌هایی که پیشرفت بالایی داشتند، قرار دهیم.

توسلی پور بیان کرد:یکی از دلایل اصلی تأخیر در تکمیل این فاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، همین اولویت‌بندی و تغییر در برنامه‌ها بود.


بیشتر بخوانید


او گفت:در حال حاضر تکنولوژی ساخت لوله‌های درون چاهی در جهان به صورت انگشت شمار و در اختیار برخی از کشور‌ها است که نبود این تجهیزات یکی دیگر از دلایل تاخیر در پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی است.

مجری طرح فاز ۱۴ پارس جنوبی  ادامه داد: در حال حاضر فاز ۱۴ در اولویت قرار دارد که امیدواریم تا پایان سال یک واحد شیرین سازی آن به پایان برسد.

توسلی پور اضافه کرد: با توجه به تحریم‌ها مشکلاتی نیز برای این پروژه بوجود آمده، اما با مدیریت و همکاری شرکت‌های ایرانی توانسته ایم این مشکلات را پشت سر گذاشته و پروژه را پیش ببریم. در اجرای این پروژه  رکورد‌های خوبی در مقاطع حفاری ۳۲،۲۴ و ۱۶ اینچ داشتیم.

وی افزود: همچنین در مقطع خاص ۴/۱-۱۲ اینچ که از سخت‌ترین مقاطع حفاری در چاه‌های پارس جنوبی به شمار می آید رکورد خوبی ثبت کردیم که این مهم مورد توجه و رضایت کارفرما (شرکت نفت و گاز پارس جنوبی) قرار گرفت.

مجری طرح فاز ۱۴ پارس جنوبی تصریح کرد: از موارد دیگر موفقیت ما در این پروژه این بود که توانستیم علیرغم مشکلات مالی و تغییر استراتژی‌های شرکت نفت به دلیل اولویت در سایر پروژه ها، با یک نگاه ملی گرایانه که فراتر از پروژه بود با دراختیار قراردادن یکی از دستگاه‌های حفاری به کارفرما، این پروژه را تنها با یک دستگاه حفاری طبق برنامه زمان بندی پیش ببریم و کارفرما از دستگاه حفاری دوم در پروژه ای دیگر استفاده کرد.

گفتنی است؛ صبح امروز سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: سوال از وزیر نفت درباره علت عدم بهره برداری از فاز چهارده پارس جنوبی در مجلس اعلام وصول شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار