در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نخستین تعاونی جوانان به زودی تاسیس می شود

سالک گفت: منتظر هستیم که نخستین گروه از جوانانی که متقاضی تشکیل تعاونی جوانان بودند نخستین تعاونی جوانان را به زودی تاسیس کنند.

سجاد سالک مدیر کل دفترمشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: روح مشارکت اجتماعی فعالیت داوطلبانه مردم در خدمت به جامعه، حضور در کف میدان، ارتباط اجتماعی با آحاد جامعه، حضور در مناطق محروم و رسیدگی به مسائل و آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه است.

او گفت: اساسا در ماه‌های گذشته همه به ماندن در خانه، کاهش ارتباطات اجتماعی و حفظ فاصله گذاری دعوت می‌شوند که این روند کمی برای کنش گران عرصه مشارکت اجتماعی که در سال‌های گذشته به حضور میدانی عادت کردند سخت است.

سالک با بیان اینکه به هر حال از آن جایی که داوطلبان و فعالان حوزه مشارکت اجتماعی در قالب سازمان‌های مردم نهاد متشکل شدند برای وضعیت اخیر تمهیدات لازم را اندیشیده اند و فعالیت سمن سخت‌تر شده است، گفت: از همه استان‌ها درخواست شد که مجموعه فعالیت‌های مرتبط با روز مشارکت‌های اجتماعی را در عرصه فضای مجازی دنبال کنند.

مدیر کل دفترمدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان افزود: با وجود اینکه ما کنشگران قابلی در عرصه مشارکت‌های اجتماعی داریم، اما همچنان در مقایسه با هدف گذاری صورت گرفته و استاندارد‌های جهانی باید تلاش‌های بیشتری انجام شود.

او با بیان اینکه نیازمند داشتن سمن‌های جدی و تأثیر گذار در تمامی حوزه‌ها و استان‌های مختلف هستیم، ادامه داد: بیشتر تمرکز سمن‌های ما در مراکز استان ها است و در بسیاری از شهرستان‌ها یک سمن رسمی و ثبت شده نداریم.

سالک با بیان اینکه این نگرانی درماه‌های اخیر ایجاد شده است که بیماری کرونا باعث عدم استمرار داوطلبان جدیدی شد که می‌خواهد سازمان مردم نهاد تشکیل دهند، افزود: در سه ماه اول سال ۹۸ حدود ۷۵۰ درخواست جدید برای تشکیل سمن در سامانه ثبت شده است و این درحالی که در سه ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه قبل ۲۰۰ درخواست کمتر ثبت شده است.

او بیان کرد: این نشان دهنده آن است که افرادی هر ساله به جمع ما می‌پیوندند امسال با تردید‌های بیشتری مواجه شدند؛ در شرایطی که ما هر ساله در این راستا شیب صعودی داشته ایم.

سالک با بیان اینکه این موضوع ایجاب می‌کند فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی بیشتری صورت گیرد تا روند مشارکت اجتماعی با اختلال مواجه نشود، افزود: مسائل امروز جامعه جز با همراهی مردم و مشارکت امور جامعه به خصوص جوانان قابل حل نیست و اگر کسی تصور می‌کند دولت و نهاد‌های حاکمیتی می‌توانند به تنهایی این بار سنگین را بردارند اینگونه نیست.

او با بیان اینکه اهدای پروانه رسمی فعالیت‌های مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان برای اولین بار با همراهی وزارت کشور ثبت شد، افزود: این پروانه هویت تشکل جمعی و رسمی جوانان را تایید کرد.

سالک با بیان اینکه رونمایی از سامانه امریه سربازی سازمان‌های مردم نهاد انجام شد، افزود: فعالانی که در حوزه سازمان‌های مردم نهاد فعالیت دارند و علاقه دارند که ۶ ماه پایانی مدت سربازی خود را در سمن خود سپری کنند می‌توانند در خواست خود را آن جا ثبت کنند و از امریه استفاده کنند.

او تصریح کرد: حرکت به سمت اتوماسیون سازمان‌های مردم نهاد که ارتباط مجامع استانی با ما را تسهیل می‌کند و اطلاع رسانی‌ها را عادلانه‌تر می‌کند در دستور کار است.

او با بیان اینکه مطابق با تفاهم نامه‌ای که با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی منعقد شد منتظر هستیم اولین گروه از جوانانی که متقاضی تشکیل تعاونی جوانان بودند اولین تعاونی جوانان را به زودی تاسیس کنند، گفت: برای داوطلبان این گروه دوره آموزشی برگزار شد و امیدوارم تشکیل تعاونی جوانان به اشتغالزایی بیشتر و تمرین گروهی سازمان دهی شده جوانان و رونق تولید کمک کند همچنین تسهیلات خوبی به آن‌ها اختصاص داده شده است تا بتوانند مجوز‌های لازم را اخذ کنند.

بیشتربخوانید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار