عروس دنا، بهترین مقصد سفر برای عاشقان طبیعت

روستای خفر در میان جاذبه های گردشگری طبیعی استان اصفهان همچون نگینی می درخشد.

هارونی کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: روستای خفر  در ۸۴ کیلومتری شهر سمیرم‌ با بافتی کوهستانی و آب وهوای مناسب برای باغداری و دارای مزارع وسیع است.

کامران هارونی افزود: مناظر زیبا و چشم انداز‌های شگفت انگیز همچون آبشار‌ها و چشمه سار‌ها با کوه‌های سربه فلک کشیده پوشیده از برف، دشت‌های سرسبز و گلزارهاو پوشش جنگلی متراکم در کنار روستا با بافت سنتی این مکان رابه عروس دنا تبدیل کرده است.

او ادامه داد: علت نامگذاری روستا را وضعیت توپوگرافی آن می‌دانند نام اولیه این خور به معنای جای گود بوده و این نام به حفر و سپس به خفر تبدیل شده است.

او افزود: بیشتر گردشگران این مکان پر رمز و راز کوهستانی که برای رسیدن به آن باید از راه‌های پر پیج و خم گذشت را ترجیح می‌دهند واز زیبایی‌های خیره کننده آن لذت می‌برند.

کامران هارونی گفت: وجود ۱۴ قله ۴۰۰۰ متری دراین منطقه از جمله بزرگترین قله دنا یعنی قاش مستان با ۴۴۳۵ متر هرساله پذیرای جمع زیادی از کوهنوردان است.
 
او ادامه داد: گردشگران با حضور در این روستا می‌توانند از هوای دلپذیر و مطبوع این منطقه سردسیری لذت ببرند درکنار بافت سنتی روستا و خانه‌ها به تماشای مناظر کوهستانی و رشته کوهی سربه فلک کشیده و باغ‌های پرمیوه بنشینند و همچنین در اطراف روستا از تماشای آبشار‌ها و شنیدن زلال وجاری آب حظ ببرند.

هارونی ادامه داد: روستای خفر با جمعیتی حدود ۱۶۰۰ نفر در زمستان و ۳۰۰۰ نفر در تابستان در میان کوه‌های مرتفع رشته کوه زاگرس و در حاشیه قله دنا واقع شده است و به دلیل واقع شدن این روستا در دامنه طبیعت زیبا انواع گونه‌های گیاهی و جانوری در آن دیده می‌شود.

او افزود: این روستا در طول سال گردشگرپذیر می‌باشد، ولی در تابستان به اوج خود میرسد که درسال گذشته هر هفته حداقل بین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر گردشگر وارد این روستا می‌شد در ایام کرونا گردشگران این منطقه به یک سوم رسیده و اکثر افرادی که حضور پیدا می‌کنند کوهنوردان هستند. درواقع گردشگری انبوه و طبیعت گرد هم کم شدهدولی گردشگری تخصصی فعلا هستند.

کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان ادامه داد: تلاش داریم‌تا با ایجاد تور‌های گردشگری و ارائه مجوز برای راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی این منطقه زیبا را هرچه بیشتر معرفی و برای جذب مسافر مهیا کنیم.

او با بیان اینکه باید فرهنگ‌مردم منطقه را هرچه بیشتر به سمت جذب گردشگر سوق دهیم گفت: دراین راه باید به حفظ این روستا توجه خاص و ویژه ایی داشت.

او درپایان افزود: باتوجه به اینکه یکی از بهترین روستا‌های گردشگری اصفهان  محسوب می‌شود، اما مشکلاتی نظیر جاده‌های صعب العبور که در زمستان‌خطر ساز هستند و امکانات و زیر ساخت‌های اولیه‌که برای گردشگران باید فراهم باشد در این منطقه فراهم نیست.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.