بندر طرابلس موقتا جایگزین بندر بیروت می‌شود

بندر طرابلس در شمال لبنان برای آنکه به طور موقت جایگزین بندر بیروت شود، آماده می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، بندر طرابلس در شمال لبنان به رغم زیرساخت‌ها و توانایی ناکافی خود‏، برای آنکه به طور موقت جایگزین بندر بیروت شود، آماده می‌شود.

 بندر بیروت پیش از آنکه بر اثر انفجار مرگبار چهارم اوت (۱۴ مرداد) از بین برود، اصلی‌ترین دروازه ورود واردات به بیروت بود.

درست پس از این حادثه تأسف بار‏، شورای عالی دفاع لبنان دستور داد تا بندر طرابلس به سرعت برای آنکه پذیرای «عملیات واردات و صادرات» باشد، آماده شود. پس از انفجار در بندر بیروت، مقامات لبنانی همچنین می‌توانند دو بندر بسیار کوچک یعنی بنادر صیدا و صور در جنوب لبنان را نیز مدنظر قرار دهند.

لبنان نزدیک به ۸۵ درصد از مواد غذایی خود را از طریق واردات فراهم می‌کند. برنامه جهانی غذا پس از انفجار بیروت درباره وخامت «اوضاع غذایی این کشور که از پیش به علت تشدید بحران اقتصادی و همه گیری کرونا با مشکل شدید مواجه بود» ابراز نگرانی کرد.

احمد طامر، مدیر بندر طرابلس گفت: «بندر طرابلس می‌تواند در حال حاضر و تا زمانی که بندر بیروت بتواند فعالیت عادی خود را از سر بگیرد‏، جایگزین بندر بیروت شود».

او افزود هفت کشتی که در روز انفجار به سمت بندر بیروت می‌رفتند، بلافاصله مسیر خود را تغییر دادند تا محموله کالای خود را در طرابلس خالی کنند».

پیش از این برای بزرگتر کردن و افزایش دادن توان بندر طرابلس با چشم انداز آنکه تبدیل به بندر اصلی ورود کالا‌های ضروری برای بازسازی سوریه شود‏، اقداماتی در دست انجام بود.

طامر گفت پیش از انفجار بیروت‏، بندر طرابلس فقط ۴۰ درصد از توان خود را به کار می‌گرفت و تنها دو میلیون تن بار را پذیرا بود در حالی که می‌تواند پذیرای تا پنج میلیون تن بار باشد. این بندر در حال حاضر سالانه ۸۰ هزار کانتینر دریافت می‌کند در حالی که توان دریافت ۳۰۰ هزار کانتینر را دارد.

به گفته او، بندر طرابلس به مساحت سه کیلومتر مربع، همه نوع کالا به غیر از تولیدات نفتی را دریافت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار