معاون امور تولید شرکت ملی نفت:

تفاوت تولید نفت در ایران و عراق براساس مساحت میادین مشترک نفتی است

علیخانی گفت: اگر تفاوت تولید نفت بین ایران و عراق وجود دارد بر اساس مساحت میادین مشترک نفتی در خاک هر کشور است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فرخ علیخانی معاون امور تولید شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه طبیعی است که هر کشور بر اساس میزان مساحت میدان‌های نفتی مشترک دارای سهم مشخصی در تولید است، گفت: بر همین اساس ایران در تولید نفت خام از میادین مشترک نسبت به کشور عراق عقب نیست.

او افزود: اگر تفاوت تولید نفت بین ایران و عراق وجود دارد براساس مساحت میادین مشترک نفتی در خاک هر کشور است و برداشت و تولیدی که انجام می‌شود به صورت مستمر از سوی مراجع بین المللی هر ۲ کشور مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد.

علیخانی در شرکت ملی نفت ایران میزان تولید در میادین نفتی مشترک را متعادل و مساوی و میزان تولید در میادین مشترک غرب کارون را نیز نشان دهنده این موضوع دانست و بیان داشت: تنها تفاوت موجود در برداشت نفت از میادین مشترک از سوی ایران را استفاده از ظرفیت‌های داخلی است، البته این امکان وجود دارد که عراق از امکانات بیشتری برای تولید برخوردار باشد، اما این موضوع باعث نشده که ایران از برداشت میزان سهم تعیین شده عقب باشد.

اولویت تولید با استخراج نفت از میادین مشترک است

معاون امور تولید شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه نیاز پالایشگاهی و صادرات نفت کشور دارای ظرفیت مشخصی است، ادامه داد: بر همین اساس کار استخراج نفت از میادین مشترک به عنوان یک اولویت تعیین شده و با جدیت دنبال می‌شود ضمن اینکه اولویت بعدی تولید با چاه‌های نفتی است که از نظر مهندسی دارای مشکل هستند و به همین منظور کار استخراج از آنها با این هدف انجام می‌گیرد که تولید در این چاه‌ها تحت الشعاع قرار نگیرد تا از چالش‌های بعدی در رابطه با باز تولید آنها جلوگیری شود.

این مقام مسئول تامین خوراک پالایشگاه‌ها را همراه با کمیت و کیفیت عنوان و اظهار کرد: باید توجه داشت که کیفیت خوراک پالایشگاه‌های کشور با یکدیگر متفاوت است، به این معنی که هر تولیدی را نمی‌توان به هر پالایشگاهی اختصاص داد، بنابراین نوع تولیدات متناسب با مشخصات طراحی هر پالایشگاه صورت می‌گیرد.

علیخانی با بیان اینکه در شرکت ملی نفت ایران بیان داشت: بر همین اساس، تعهدات پایین دستی این شرکت برای تامین نیاز پتروشیمی‌ها، شرکت گاز، صنایع عمده در بخش گاز، بخش‌های تولیدکننده برق در حال انجام است، ضمن اینکه مجموع این شرایط و نیازها، میزان تولید نفت در کشور را تنظیم می‌کند.

تمرکز صنعت نفت بر توانمندی سازندگان داخلی کالا

او با اشاره به تلاش‌هایی که در بخش توسعه و تولید نفت در شرایط آب و هوایی سخت جنوب کشور انجام می‌شود، افزود: در اطراف کشور، شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا حضور دارند، اما در ایران با استفاده از ظرفیت داخلی نتایج به‌وجود آمده در بخش توسعه و تولید نفت رضایت بخش است.

علیخانی تمرکز فعلی صنعت نفت را تقویت و توانمندسازی سازندگان داخلی کالا‌های مورد نیاز صنعت نفت عنوان و تصریح کرد: تا پیش از این کالا‌هایی با تکنولوژی‌های پایین یا متوسط نیز مورد حمایت مجموعه نفت قرار می‌گرفت، اما لازم است با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد این توانمندی در مسیر ساخت و تهیه کالا و خدماتی با تکنولوژی‌های بالا قرار گیرد.

او یکی از برنامه‌ریزی‌های جدی که در شرکت ملی نفت ایران صورت گرفته را نوسازی و بازسازی تاسیسات این صنعت دانست و ادامه داد: در این رابطه اقدامات خوبی در مناطق نفت‌خیز آغاز شده و در این خصوص از ظرفیت‌های داخلی بسیار مناسبی استفاده شده است.

تحویل و تحول تاسیسات تلمبه خانه غرب کارون به شرکت نفت و گاز اروندان

علیخانی در بخش دیگری از این گفتگو به تحویل و تحول تاسیسات تلمبه خانه نفتی غرب کارون به شرکت نفت و گاز اروندان بیان کرد و گفت: این اقدام امروز در حالی صورت گرفت که حجم قابل توجهی از تولیدات این منطقه به ویژه از میادین مشترک با کشور عراق به مبادی صادراتی انتقال می‌یابد.

او با بیان اینکه تا پیش از این این تاسیسات در اختیار شرکت مهندسی توسعه نفت (متن) بوده که طی فرآیندی به شرکت اروندان به عنوان بهره‌بردار منتقل شده است، افزود: پیش از این نیز در زمینه میدان دارخوین و میدان آزادگان جنوبی چنین فرآیند انتقالی صورت گرفته است.

تلمبه خانه غرب کارون به عنوان گلوگاه مهم صادرات نفت میادین غرب کارون، در فاز اول ظرفیت انتقال ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک و سنگین را دارد و این میزان در فاز دوم به بیش از یک میلیون بشکه خواهد رسید.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.