بهترین زمان برای ایجاد رابطه عاطفی میان مادر و نوزاد

نوع برخورد والدین و تعاملات عاطفی یا برقراری پیوند عاطفی در کودک می‌تواند، از عوامل مختلفی تاثیرپذیری داشته باشد و زمان برقراری این ارتباط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ندا خورشیدیان مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز درباره بهترین زمان برای ایجاد رابطه عاطفی میان مادر و نوزاد، اظهار کرد: شیر مادر پیوند عاطفی و تکامل روحی و شناختی کودک را ارتقا می‌بخشد و به او احساس امنیت می‌دهد و در یک کلام بهترین غذا برای پرورش روح، روان و جسم کودک است.

او ادامه داد: رفتار‌ها و اصول تربیتی والدین و همچنین نوع برخورد والدین و تعاملات عاطفی یا برقراری پیوند عاطفی در کودک می‌تواند، از عوامل مختلفی تاثیرپذیری داشته باشد که یکی از آن‌ها تجربه‌های دوران کودکی با مادر است.

مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز تصریح کرد: در سه دهه اخیر تحقیقات گسترده‌ای در زمینه روابط عاطفی روانی مادر و نوزاد صورت گرفته است که نتایج آن بر تماس مستقیم مادر و فرزند از لحظه تولد و شروع زود هنگام و انحصاری با شیر مادر تاکید دارد.

او گفت: مادرانی که فرزند خود را با شیر خود تغذیه می‌کنند، خیلی زودتر از سایر مادران احساس مثبتی به آن‌ها پیدا می‌کنند و هرچه این تماس زودتر آغاز شود، احتمال موفقیت در امر تغذیه و مدت تغذیه با شیر مادر افزایش می‌یابد.

ندا خورشیدیان بیان کرد: مدت زمانی که لازم است فرزند از بدو تولد نزد مادرش باشد تا مورد پذیرش مادر قرار بگیرد و روابط عاطفی بین آن دو برقرار شود را «زمان سرنوشت ساز» می‌نامند که این زمان در گونه‌های مختلف پستانداران متفاوت است.

او اضافه کرد: برقراری تماس بین مادر و نوزاد در ساعت اول عمر که نوزاد در اوج هوشیاری است، برای ارتباط عاطفی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به دلیل اینکه از حدود ۹۰ دقیقه پس از تولد، هوشیاری نوزاد کاهش می‌یابد و تا حدود ۴۸ ساعت خواب آلود است.

مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز افزود: در ساعت اول بدو تولد، روابط عاطفی قوی تری بین مادر و فرزند ایجاد می‌شود و تداوم شیردهی موفق تری را به همراه دارد.

او اظهار کرد: در ارزیابی روابط عاطفی می‌توان به تسریع در پیشرفت مراحل مختلف تکامل، کاهش ابتلا به عفونت گوش، تقویت قدرت بینایی، ضریب هوشی بالاتر و ثبات عاطفی روانی بیشتر نیز اشاره کرد.

ندا خورشیدیان تصریح کرد: همچنین شیر مادر می‌تواند تاثیر مستقیم بر سلامتی جسمی مادر، احساس رضایت و لذت، کاهش استرس، افزایش حس همدلی و اعتماد به نفس، احساس بالندگی، افزایش تحمل مادر و پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان را به ارمغان آورد.

او گفت: بنابراین تماس نزدیک کودک با بدن مادر، موجب امنیت خاطر، انتقال محبت و پایه گذاری اعتماد به نفس در کودک می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.