داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته گذشته؛

از ورود واکسن ایرانی کرونا به فاز انسانی تا شیوه نامه بهداشتی برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

شیوه نامه بهداشتی برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر اعلام شد

کمیته اطلاع رسانی و عملیات روانی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا دستور العمل و ضوابط بهداشتی برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر سال ۱۳۹۹ را که به تایید وزارت بهداشت رسیده است، اعلام کرد.

کاهش ۲۵ درصدی بستری روزانه کرونا/ ۷۴ درصد مردم در مترو و اتوبوس ماسک می‌زنند

لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی با بیان اینکه در مجموع در کل کشور طی هفته گذشته تعداد شهرستان‌های قرمز کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر ۱۳۹ شهرستان در وضعیت قرمز و ۹۹ شهرستان در وضعیت هشدار کرونایی قرار دارند.

وی ادامه داد: تعداد موارد بستری روزانه در کشور طی یک ماه گذشته تا ۲۵ درصد کاهش یافته است و به طور حتم مهمترین عامل در کاهش تدریجی شیوع کرونا در کشور، رعایت بیشتر و جدی‌تر پروتکل‌های بهداشتی و استفاده همگانی‌تر از ماسک از سوی مردم است.

لاری ضمن هشدار درباره اینکه نباید روند کاهشی موجب عادی انگاری مردم شود، گفت: اعلام این روند کاهشی به هیچ وجه نباید موجب ساده انگاری شرایط و تغییر رفتار ما در برابر ویروس شود چراکه سرایت پذیری کرونا چندین برابر بیشتر شده است بنابراین برای غلبه بر کرونا میزان رعایت پروتکل‌ها نیز باید چندین برابر افزایش یابد.

لاری افزود: از ۶ تا ۱۴ مرداد ماه سال جاری بیش از ۲۲۱ هزار مورد بازرسی از مراکز تهیه و توزیع و عرضه مواد غذایی، اماکن عمومی و کارگاهی در سراسر کشور انجام شده است. بیشترین درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور مربوط به ادارات و سازمان‌های دولتی و کمترین درصد در نانوایی‌ها گزارش شده است.

آخرین خبر‌ها از برگزاری آزمون‌های پزشکی در سال ۹۹

 اکبری قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت در خصوص برگزاری آزمون علوم پایه و پره انترنی، گفت: تقویم آزمون‌ها را یک سال قبل اعلام کردیم ، که بر اساس این تقویم، آزمون علوم پایه و پره انترنی برگزار می‌شود. برای آزمون دستیاری هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که این آزمون این طرف سال یا آن طرف سال برگزار شود. البته از مرکز سنجش خواسته‌ایم که پیش نویس آن را تهیه کند.

او ادامه داد: در خصوص دستیاری، دبیرخانه تخصصی پزشکی عمومی و سنجش باید اعلام نظر کنند، زیرا این آزمون بنا بود دوم اسفندماه ۹۸ برگزار شود که تا اردیبهشت ماه۹۹ به تعویق افتاد. علت این که ما تاکید داریم این طرف سال برگزار کنیم برای مشخص شدن تکلیف دستیاران است تا در مردادماه معرفی شوند.

این مقام مسئول بیان کرد: در برخی رشته‌ها مانند زنان و روانشناسی مصاحبه داریم که باید انجام شود تا در مردادماه معرفی شوند؛ برخی رشته‌ها نیز ریزش و جابه‌جایی دارند که نیاز به تکمیلی هست. اگر بنا باشد آزمون دستیاری در اسفندماه برگزار شود، رفرنس‌ها به هیچ عنوان تغییری پیدا نخواهد کرد زیرا فرصتی برای این کار وجود ندارد. پس منابع با اوضاع و احوال فعلی تغییری نمی‌کند، مگر با اعلام قبلی.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این‌که آزمون دستیاری دندانپزشکی در زمان تعیین شده برگزار می‌شود و به تعویق نخواهد افتاد، بیان داشت: قطعا آزمون علوم پایه و پره انترنی برگزار خواهد شد و تغییر زمان آن کمکی نخواهد کرد؛ این آزمون برای کسانی که باید در اسفندماه امتحان می‌دادند و به دلایلی موفق نشدند، باید در شهریورماه برگزار شود. دانشجویی که اکنون نمی‌خواهد آزمون بدهد، می‌تواند دو ماه دیگر در آزمون آبان‌ماه شرکت کند.

آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا در ایران و جهان/ مردم تا ۲ سال آینده استفاده از ماسک را ادامه دهند

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران، درباره واکسن کرونای ایرانی و خارجی و مراحل ساخت آن گفت: واکسن‌ها با تحریک ایمنی در کنترل بیماری موثر هستند؛ با توجه به ویروس پیچیده کرونا که یکی از پیچیده‌ترین بیماری‌ها در صد سال اخیر است، ساخت واکسن آن نیز بسیار پیچیده است.

او بیان کرد: آزمایش واکسن در چند مرحله انجام می‌شود؛ مرحله اول تست آزمایشگاهی آن است، در مرحله بعدی روی حیوانات تست می‌شود و در آخرین مرحله که شامل دو بخش بی‌خطر و کارا بودن است، روی انسان‌ آزمایش می‌شود.

بیگلری ادامه داد: کارآزمایی بالینی سه فاز دارد که در فاز اول تعداد اندکی در آزمایش شرکت می‌کنند. در فاز دوم روی ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر در گروه‌های متفاوت جنسی و سنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در آخرین فاز با فراخوان روی هزاران نفر در گروه‌های متفاوت انجام می‌شود، سپس با تایید نهادهای نظارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه واکسن ایرانی فاز ساخت و پیش آزمایی بالینی را گذرانده است، بیان کرد: پس از انجام آزمایش‌های بالینی، واکسن را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌دهیم که مشابه سایر کشورهاست.

او افزود: به دلیل پیچیدگی ویروس کووید ۱۹ و اضطراری که در جامعه وجود دارد یک سال زمان می‌برد تا واکسن کامل شود.بعضی از کشور‌ها به همین علت فاز اول، دوم و سوم را ادغام کردند.پیش بینی می‌شود این واکسن کارا و پیشگیری کننده باشد که حدود یک سال تا هیجده ماه تولید آن زمان می‌برد.

خبر مهم حریرچی درباره تولید و تامین واکسن کرونا

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره تهیه و تولید واکسن کرونا گفت: ۱۶۵ واکسن دنیا در حال ساخت هستند که ۲۷ واکسن به مرحله بالینی رسیده اند و ما به سمت تولید واکسن خودمان می‌رویم.

او ادامه داد: احتمال زیادی وجود دارد برخی کشور‌ها به دلیل سرمایه گذاری بیشتر زودتر به واکسن کرونا برسند که ما این واکسن‌ها را تهیه خواهیم کرد.

واکسن‌های کرونای ایرانی تست‌های انسانی را پاس کرده‌اند/ من نگفته بودم کنکور به تعویق افتاد

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره واکسن کرونا گفت: درباره واکسن کرونا در دنیا حرف‌های زیادی مطرح شده است، اما هنوز به نتیجه قابل قبول و ۱۰۰ درصد در این حوزه نرسیده‌ایم. این ویروس پیچیده است و مشابه آن را تا به امروز ندیده‌ایم و در نتیجه تهیه واکسن آن نیز از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است.

او افزود: ما برای اینکه از دنیا عقب نمانیم، با شرکت‌های دانش بنیان، موسسه رازی و پاستور همزمان شروع به ساخت واکسن کرده ایم. می‌توانم بگویم که در سه تا چهار مورد از این همکاری‌های مشترک، واکسن کرونای ایرانی تست‌های انسانی را تقریبا پاس کرده است و به زودی وارد ارزیابی بالینی می‌شویم. حال اینکه این واکسن یا واکسنی در جهان چه زمانی به بازار می‌آید و آن واکسنی که به بازار می‌آید طول مدت ایمنی‌زایی‌اش چقدر است، مورد تردید همه جهان است.

نمکی ادامه داد: همپای حرکت داخلی و ملی، برای خرید واکسن در مجمعی که در سازمان جهانی بهداشت تشکیل شده، شرکت می‌کنیم و سبد خودمان را در صف خرید هم گذاشتیم تا اگر جایی در دنیا زودتر توانست واکسن را عرضه کند، آن را برای شهروندانمان خریداری کنیم، اما پیشنهاد می‌کنم، به مردم آموزش دهیم تا زمانیکه واکسن و داروی موثر نیامده ، موثرترین کار شستن دست‌ها، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

وزیر بهداشت گفت: گاهی با یک واژه یا نگاه می‌توان بسیاری از حرف‌ها را بیان کرد، در دوران کرونا همکارانمان در اقصی نقاط کشور مظلومانه تلاش کردند و یکی از بزرگترین رسالت‌های اصحاب رسانه این است که این عظمت‌ها را در تاریخ کشور برای ماندگار شدن ثبت کنند، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند یک مرتضی آوینی دیگر نیاز داریم تا این حقایق را به تصویر کشید.

نمکی درباره ماجرای پیشنهاد تعویق یک ماهه کنکور  و لغو این ئیشنهاد گفت: ما اعلام نکرده بودیم که کنکور به تعویق افتاد بلکه وقتی پروتکل‌های برگزاری کنکور سراسری را نسبت به کارشناسی ارشد و دکترا سخت گیرانه‌تر کردیم، وزیرعلوم و رئیس سازمان سنجش اعلام کردند اگر بخواهند پروتکل‌های سخت گیرانه‌تر را اجرایی کنند نیازمند وقت بیشتری برای فضایابی و سر ریز جمعیت با توجه به پروتکل های جدید هستند.

نمکی تاکید کرد: ما اعلام کردیم تعویق یک ماهه کنکور سراسری باید در ستاد کرونا مطرح شود و بلافاصله جلسه اضطراری گذاشتیم چرا که خانواده‌ها و داوطلبان در اضطراب بودند و از هفته گذشته من خود ورود کرده بودم تا بحث را جمع کنیم و دیدیم که با در اختیار گذاشتن دانشگاه‌های علوم پزشکی و فضا‌های این چنینی امکان برگزاری آزمون وجود دارد و صورت جلسه شد که کنکور در موعد مقرر برگزار شود و کل ماجرا در کمتر از ۲۴ ساعت به سرانجام رسید، ما اصرار داشتیم پروتکل‌های در کنکور سراسری سخت گیرانه‌تر باشد چرا که دانش آموزان دبیرستانی با داوطلبان کارشناسی ارشد و دکترا از نظر پختگی تفاوت دارند و باید فاصله‌ها بیشتر باشد تا اگر در طول جلسه ماسک داوطلب کنار رفت، بدون ماسک هم شرایط ایمن باشد.

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره مراجعه به دندانپزشکی در روزهای کرونایی

سازمان جهانی بهداشت توصیه کرد افرادی که در مناطقی با شیوع گسترده ویروس کرونا قرار دارند از مراجعه‌های غیرضروری به دندانپزشکی اجتناب کنند.

در بیانیه این سازمان آمده است: ما به مردم توصیه می‌کنیم در مناطق قرمز که شیوع ویروس کرونا بالاست از مراجعات غیرضروری به دندانپزشک از جمله برای جرم زدایی، سیم کشی و معاینات پیشگیرانه (چک آپ) خودداری کنند. مردم باید تا زمانی که سطح شیوع ویروس کرونا در جامعه پایین نیامده است، مراجعات غیرضروری خود را به تاخیر بیاندازند و تنها در شرایط بسیار ضروری مانند داشتن بیماری لثه و یا درد دندان به دندانپزشک مراجعه کنند.

این بیانیه تاکید دارد: احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق خدمات دندانپزشکی بسیار بالاست و تا جایی که امکان دارد افراد نباید به دندانپزشک رجوع کنند. توصیه می‌شود مردم در ایام شیوع ویروس کرونا به نظافت دهان و دندان خود با حساسیت بیشتری توجه داشته باشند و از طریق فضای مجازی و مشاوره‌های از راه دور نسبت به چگونگی رعایت بهداشت دهان آموزش ببینند.

همچنین کادر درمانی دندانپزشک برای طولانی مدت در ارتباط مستقیم با دهان افراد قرار دارند. این افراد به طور پیوسته با آب دهان، خون و مایعات بدن مراجعه کنندگان خود در تماس هستند و از ابزار‌های تیز استفاده می‌کنند. از همین رو، در صورت بیمار بودن مراجعه کننده، کادر درمانی به راحتی می‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند.

جزئیات نوبت دهی اینترنتی برای نذر خون در ماه‌های محرم و صفر

پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران درباره برنامه ریزی‌های انجام شده به منظور نوبت دهی اینترنتی برای نذر خون در ماه‌های محرم و صفر اظهار کرد: ماه محرم و صفر که نمونه عملی ایثار و از خود گذشتگی بوده در راه است.

او افزود: سازمان انتقال خون از چند سال پیش تصمیم گرفت تا برای تغییر رفتار در ابراز ارادتی که مردم به امام حسین (ع) داشتند ایده نذر خون را به منظور حرکات انسان دوستانه و خداپسندانه  مطرح کند.

عشقی تصریح کرد: شعار نذر خون امسال هم ادامه دارد، منتهی با توجه به شرایط کرونا تغییرات و امکاناتی را در شعار‌ها و رفتار‌های انتقال خون  داریم که یکی از آن‌ها سامانه نوبت دهی انتقال خون است تا داوطلبان به علت عدم تجمع و حفظ فاصله گذاری اجتماعی در تمام ادارات کل ما در ۳۱ استان به سایت انتقال خون مراجعه کرده و با دریافت نوبت اینترنتی خون خود را اهدا کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه شعار نذر خون در ۴۰ روز محرم و اربعین امکان پذیر است، تاکید کرد: امسال ارادت عملی افراد به امام حسین (ع) با اهدای خون از روز‌های چهارم و پنجم محرم آغاز می‌شود و سعی می‌کنیم تا این کار با حضور مسئولان وزارت بهداشت و به یاد مدافعان و شهیدان سلامت به خوبی انجام گیرد.

عشقی ادامه داد: سامانه انتقال خون چند سالی است که فعالیت می‌کند و اهدا کنندگان خون می‌توانند در هر زمانی که تمایل داشتند به دریافت نوبت با انتخاب خودشان اقدام کنند.

او گفت: همه جوامع باور‌های درست و غلطی از ویروس کرونا دارند، اما از آنجایی که ویروس کرونا از طریق ذرات تنفسی منتقل می‌شود مستندات علمی و مطالعات قبلی نشان می‌دهد که این ویروس از طریق خون منتقل نخواهد شد و این موضوع همانند این است که بگوییم بیماری ایدز از طریق نفس کشیدن منتقل می‌شود. باید بگویم که هر ویروسی از راه‌های مشخص خود وارد بدن خواهد شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد: فرد سالم اهدا کننده و پزشک او به علت اینکه مسائل بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک، دستکش و سوزن یک بار مصرف را رعایت می‌کنند و هیچ دغدغه‌ای برای ابتلا به ویروس کرونا در زمان خون دهی وجود نخواهد داشت.

بستری ۶ هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های ارتش/ ۲۰ مدافع سلامت در ارتش شهید شدند

امیر دریادار دوم پزشک مصطفی مداح، معاون بهداشت، درمان، امداد و آموزش پزشکی ارتش اظهار کرد: ارتش از روز‌های نخست شیوع کرونا، قرارگاه پدافند زیستی را ایجاد کرد و با دستور رهبر انقلاب این اقدامات، شکل منسجم تری به خود گرفت. در ذیل قرارگاه امام رضا، برنامه‌ها در راستای دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا دنبال شد.

او با بیان اینکه ارتش در پاکسازی شهر‌ها اقدامات خوبی انجام داده است، گفت: ما در ۳۸ بیمارستان خدمات ارائه می‌دهیم، براین اساس دو سوم تخت‌های بیمارستان‌های ارتش به مبتلایان به کرونا اختصاص دارد. در شهر‌هایی مانند خرم آباد، اهواز و رشت تمام تخت‌ها را به کرونا اختصاص دادیم همچنین در تهران یک بیمارستان را صد در صد به بیماران کرونایی تخصیص داده شده است.

معاون بهداشت، درمان، امداد و آموزش پزشکی ارتش ادامه داد: تا کنون ۶ هزار بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های ارتش بستری شده اند. تعداد ۱۸۰۰ تخت عادی و ۲۰۰ تخت‌ آی سی یو به بیماران کرونایی اختصاص داده شد. 

او گفت: ۲۰ نفر در ارتش جمهوری اسلامی ایران در راه مقابله با کرونا جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۴ نفر کادر درمان بودند.

رویکرد جدید وزارت بهداشت برای جریمه متخلفان بهداشتی/ واکسن ایرانی کرونا وارد فاز انسانی می شود

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: ما برای مدیریت کووید ۱۹ نیازمند مشارکت گسترده بین المللی هستیم و انتقال تجاری بین کشور‌ها بسیار کار ساز است.

او با اشاره به اینکه امروز برای مدیریت کرونا ۲۲ کشور به تبادل اطلاعات پرداختند، افزود: مدیریت این بیماری بدون مشارکت‌های بین المللی ممکن نیست.

نمکی بیان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک اثرات مثبتی داشت براین اساس کاهش موارد بستری و مرگ و میر‌ها را شاهد بودیم. در رابطه با واکسن کرونا فعالیت‌های ما پیشرفت‌های خوبی داشته است و در حال عبور از تست حیوانی و ورود به مرحله انسانی هستیم.

وزیر بهداشت گفت: اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی برگزار شد. مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت ۷ کشور برگزیده کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی را برای سخنرانی انتخاب کرد زیرا این کشور‌ها دستاورد‌های خوبی در مدیریت نظام سلامت به ویژه در کووید ۱۹ داشته اند.

نمکی گفت: امروز روزگاری نیست که به صورت جزیره‌ای عمل کنیم و سایر ارگان‌های بین المللی باید به تقویت زیرساخت‌ها و دانش فنی کشور‌ها کمک کنند تا بتوان بر کووید ۱۹ و عوارض اجتماعی، فرهنگی و ... فائق آمد.

وزیر بهداشت بیان کرد: ما یک دستاورد بی نظیری در اردیبهشت ماه در کاهش موارد ابتلا و فوتی‌ها داشتیم. من بار‌ها تاکید داشتم که ویروس را ساده نپنداریم وگرنه دقیقه ۹۰ گل خواهیم خورد و متاسفانه با ساده انگاری و عادی پنداری مردم و برخی دستگاه‌ها و غفلت از برخی ابعاد دچار خیز جدید بیماری شدیم.

وزیر بهداشت گفت: امروز به کاهش موارد بستری و مرگ و میر‌ها باز می‌گردیم که نتیجه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تلاش بی وقفه و شبانه روزی همکارانم است. همکارانم از فشار ۶ ماهه خسته شده اند اما بهورزان خانه‌های بهداشتی، کارشناسان مراکز جامع سلامت، تکنسین‌های اورژانس، پرستاران و پزشکان و همکاران در آزمایشگاه‌ها و همه مدافعان سلامت هنوز هم عاشقانه خدمت می‌کنند، اینکه همکارانمان را به دلیل ساده انگاری از دست بدهیم موجب شرمندگی است.

او از رویکرد جدید وزارت بهداشت برای جریمه متخلفان بهداشتی و کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را بشکنند، خبر داد و گفت: ما در کنار تمنا‌ها رویکرد جدیدمان جریمه است و اگر کسی رعایت نکرده و پروتکل‌های بهداشتی را بشکند باید با او برخورد شود. برخی می‌گویند از ماسک زدن خسته شدم نمی‌توانم ماسک بزنم پس پزشک و پرستار ما چگونه تحمل می‌کنند؟. برخی از مدافعان سلامت با لباس‌های سخت ۲ یا ۳ شیفت خدمت می‌کنند.

وزیر بهداشت از مردم خواست تا در اعتلای رفتار بهداشتی خود تلاش کنند، همچنین از همه مسئولان، نیرو‌های انتظامی، قضایی در خواست کرد به یاری کادر درمان بیایند و اجازه ندهند که برخی با شکستن پروتکل‌ها موجب شوند بار مدافعان سلامت سنگین‌تر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار