مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات مطرح کرد؛

تغییر در ساختار یک سازه از روش های ذهنی خلاقیت است

جمال هادیان با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی اینستاگرامش برخی از روش‌های ذهنی خلاقیت را شرح داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، جمال هادیان مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ویدئویی را از شیوه معکوس سازی یک سازه منتشر کرده است. متن پست وی به این شرح است: "بارها درباره خلاقیت گفته‌ام و نوشته‌ام؛ ویژگی‌ای که ارتباط مستقیمی با هوش تحصیلی و مدارک دانشگاهی ندارد اما با مطالعه و تحقیق زودتر شکوفا می‌شود و همیشه راهگشاست.

گفته‌اند از هر هزار نفر یکی ویژگی‌هایی دارد که او را به انسانی آفریننده تبدیل می‌کند، کسی که می‌تواند برای مسیرهای دور میانبر پیدا کند، در زمان کوتاه‌تر، مکان محدودتر و صرف انرژی کمتر کارش را به سرانجام برساند. معمولاً چنین کسانی در آغاز و میانه راه با استهزاء و سعایت و موانع متعدد مواجه می‌شوند، کسی باورشان ندارد و جدی‌شان نمی‌گیرد چون خلاقیت با ساختارشکنی همراه است و با شیوه‌های کلیشه‌ای، سنتی، مهجور و متروک جور در نمی‌آید. اگر چنین کسانی را در اطراف خود یافتید زیر پر و بالشان را بگیرید، این‌ها قادرند گره‌های کور را باز کنند و شما را از بن بست‌ها برهانند.

من بارها به داستان الیاس هاو، کسی که موفق شد چرخ خیاطی را اختراع کند فکر کرده‌ام. راز موفقیت او خیلی ساده بود. به سوزن دستی نگاه کرد و با خود اندیشید اگر آن را معکوس کند یعنی به جای ته سوزن، سر آن را سوراخ کند امکان ماشینی شدن خیاطی فراهم می شود و همین ایده خلاقانه و به ظاهر کوچک، آغاز اختراع چرخ خیاطی و تحول در صنعت پوشاک و مد شد.

فیلمی که اینجا می‌بینید نمایش یک ایده خلاقانه یا creative idea است که از شیوه معکوس سازی استفاده می‌کند.

هر چند خلاقیت قابل مهندسی و ساختارسازی نیست اما بیش از هر چیزی شیوه‌های معکوس سازی، بزرگتر کردن، کوچکتر کردن، شباهت انگاری و انطباق برخی از روش های ذهنی خلاقیت است، به همین دلیل اغلب خلاقیت از دنیای هنر سرچشمه می‌گیرد چون در دنیای هنر می توان رویاها را تجسم بخشید و آنچه را در دنیای واقع ممکن نیست به نمایش گذاشت، تا بشر به واقعی سازی آنها فکر کند و بعد آن‌ها را اجرا کند. شاید به همین دلیل است که لئوناردو داوینچی را با توجه به آثارش مخترعی بزرگ می‌دانند."

پست هادیان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار