هم‌جوشی هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء؛ تحولی عظیم در آینده جهان

طبق پیش بینی کارشناسان هم‌جوشی هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، سبب تحولی عظیم و زودهنگام در آینده جهان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اینترنت اشیاء (IoT) نام آشنایی است که این روز‌ها بسیار شنیده می‌شود، اما شاید با کاربرد آن چندان آشنا نباشید. این پدیده یک فناوری نوپدید است که در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مطرح شد، اما به مدت تقریبا دو سال است که مورد توجه و بحث جدی قرار گرفته است.

به کمک اینترنت اشیاء برنامه‌ها و دستگاه‌های مختلف می‌توانند از طریق اتصال اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل و صحبت کنند. مثلا یخچال‌های هوشمندی که امکان اتصال به اینترنت دارند، می‌توانند شما را از محتوای یخچال و حتی تاریخ انقضای مواد خوراکی داخل آن مطلع سازند. در واقع می‌توان گفت اینترنت اشیاء این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا اشیاء مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت‌های اینترنتی مدیریت و کنترل کنید؛ اما نیروی محرک واقعی IoT هوش مصنوعی (AI) است.

 

اینترنت اشیاء

با نگاهی به ابتدایی‌ترین کاربرد‌های هوش مصنوعی از سنجش سطح تناسب اندام گرفته تا پتانسیل گسترده آن در صنایع و برنامه ریزی شهری می‌توان به این نتیجه رسید که مشارکت فزاینده بین هوش مصنوعی و IoT بدان معنی است که آینده‌ای هوشمندانه‌تر می‌تواند زودتر از آنچه فکر می‌کنیم اتفاق بیفتد. در حال حاضر هوش مصنوعی نقش مهمی در زندگی بشر ایفا می‌کند. امروزه بکارگیری این فناوری در بسیاری از حوزه‌های علمی و پزشکی سبب تحول بزرگی در این عرصه شده است. تاکنون بیماری‌های بسیاری با تشخیص به موقع به مدد پیشرفت‌های فناوری به ویژه هوش مصنوعی درمان شده‌اند.

اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی ابرقدرت‌های نوآوری

دستگاه‌های IoT از اینترنت برای ارتباط، جمع آوری و تبادل اطلاعات درباره فعالیت‌های آنلاین ما استفاده می‌کنند. آن‌ها هر روز ۱ میلیارد گیگابایت داده تولید می‌کنند. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵، ۴۲ میلیارد دستگاه در سطح جهان به IoT مجهز شوند. طبیعی است با افزایش تعداد این دستگاه‌ها، سوابق داده‌ها نیز در دسترس باشد و تحت این شرایط است که هوش مصنوعی در کنار این فناوری نوپدید تبدیل به ابرقدرت‌های نوآوری در جهان می‌شوند.

اینترنت اشیاء

ظهور قدرتمند IOT با استفاده از سه فناوری مهم

اما اینترنت اشیاء با استفاده از سه فناوری مهم است که می‌تواند تبدیل به ابرقدرت فناوری جهان شود؛

هوش مصنوعی (AI)

عملکرد‌ها و سیستم‌های قابل برنامه ریزی که دستگاه‌ها را قادر می‌سازد تا دانش انسانی را فراگرفته، استدلال و پردازش کنند.

اینترنت نسل پنجم G

اینترنت نسل پنجم 5G شبکه‌های تلفن همراه با سرعت بالا و بدون تاخیر برای پردازش داده‌های زمان واقعی است.

داده‌های بزرگ

حجم عظیمی از داده‌هایی که با اتصال به منابع بی‌شمار متصل به اینترنت، پردازش شده‌اند.

این دستگاه‌های بهم پیوسته با کمک یکدیگر، این امکان را فراهم می‌کنند که ما با اشیاء مورد استفاده خود در خانه و محل کار ارتباط برقرار کرده و در واقع به این طریق اینترنت اشیاء را ایجاد کنیم.

هوش مصنوعی

اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی چگونه در کنار هم قرار می‌گیرند؟

اشیاء هوشمند، خانه هوشمند، شهر هوشمند و صنعت هوشمند، چهار بخش عمده‌ای هستند که AIOT در آن‌ها تاثیر می‌گذارد؛

۱. اشیاء هوشمند

دستگاه‌های هوشمند مانند ساعت‌های هوشمند به طور مداوم تنظیمات و عادات کاربر را رصد و پیگیری می‌کنند. این امر نه تنها منجر به کاربرد‌های چشمگیر در بخش فناوری سلامت شده بلکه برای ورزش و تناسب اندام نیز بسیار مناسب است. طبق پیش بینی شرکت تحقیقاتی پیشرفته گارتنر، بازار جهانی دستگاه‌های هوشمند تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۷ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.

۲. خانه هوشمند

خانه‌های هوشمند خانه‌هایی هستند که به هر درخواست شما پاسخ می‌دهند، پدیده خارق‌العاده‌ای که دیگر محدود به داستان‌های علمی تخیلی نیست. این خانه‌ها قادر به استفاده از وسایل، نورپردازی، وسایل الکترونیکی و موارد دیگر، یادگیری عادت‌های صاحب خانه و توسعه پشتیبانی خودکار هستند. این دسترسی یکپارچه همچنین باعث افزایش بهره وری انرژی می‌شود، در نتیجه بازار خانه‌های هوشمند می‌تواند نرخ رشد سالانه ۲۵ ٪ بین ساله‌ای ۲۰۲۰-۲۰۲۵ را داشته و به ۲۴۶ میلیارد دلار برسد.

۳. شهر هوشمند

هرچه تعداد بیشتری از مردم از مناطق روستایی به مناطق شهری نقل مکان می‌کنند، شهر‌ها به مکان‌هایی امن‌تر و راحت‌تر برای زندگی تبدیل می‌شوند. نوآوری‌های شهر هوشمند سرعت می‌گیرد و سرمایه گذاری‌ها به سمت بهبود امنیت عمومی، حمل و نقل و بهره وری انرژی پیش می‌روند.

اینترنت اشیاء


کاربرد‌های عملی هوش مصنوعی در کنترل ترافیک در حال حاضر آشکار است. در شهری مانند دهلی نو، دارای پر ترافیک‌ترین جاده‌های جهان، یک سیستم هوشمند مدیریت حمل و نقل (ITMS) برای تصمیم گیری پویا در زمان واقعی برای ترافیک استفاده می‌شود.

۴- صنعت هوشمند

با توجه به رشد فناوری و رویکرد کشور‌های جهان به دولت‌های الکترونیک، صنایع از ساخت و استخراج معادن برای کارآمدتر شدن و کاهش خطا‌های انسانی به تحول دیجیتال متکی هستند. از تجزیه و تحلیل داده‌های زمان واقعی تا سنسور‌های زنجیره تأمین دستگاه‌های هوشمند به جلوگیری از خطا‌های پرهزینه در صنعت کمک می‌کنند. در واقع گارتنر همچنین تخمین می‌زند که بیش از ۸۰ ٪ پروژه‌های IoT سازمانی، هوش مصنوعی را تا سال ۲۰۲۲ وارد می‌کنند.


بیشتر بخوانید


گفتنی است نوآوری AIoT در حال تسریع است و ما را به آینده‌ای متمرکزتر سوق می‌دهد. همجوشی AIoT به طور فزاینده‌ای تبدیل به جریان اصلی زندگی می‌شود، زیرا همچنان به دنبال مرز‌های پردازش داده‌ها و یادگیری هوشمندانه برای سال‌های آینده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
هوشمندسازی زیاد هم خوب نیست چون حوزه‌ی خصوصی افراد تنگتر و محدودتر خواهد شد و شما هیچ جای خصوصی که دور از دید دیگران باشد نخواهید داشت این امر در درازمدت به ناامنی روانی و اضطراب دایم منجر خواهد شد که آثار مخرب اجتماعی در پی دارد.
همین الان همین گوشیهای همراه اگرچه در بسیاری موارد باعث تسهیل در امور شده است ولی پیامدهای ناگوار آن بر روابط عاطفی خانواده و اجتماع و در خود فرورفتگی افراد چیز پنهانی نیست
آخرین اخبار