۱۰۰۰ میلیارد تومان از حساب‌های مس سونگون در بانک‌های آذربایجان‌شرقی است

 استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر ۱۰۰۰ میلیارد تومان از حساب‌های بانکی مس در بانک‌های استان رسوب سرمایه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،پورمحمدی  استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این‌که حساب‌های بانکی مس سونگون باید در استان باشد، گفت: از ابتدا نیز بر این موضع تاکید کرده و به صراحت گفتیم که اگر حساب‌های مس به استان بازنگردد، جلوی صدور کنسانتره را خواهیم گرفت که خوشبختانه درحال‌حاضر ۱۰۰۰ میلیارد تومان از حساب‌های بانکی مس در بانک‌های استان قرار دارد.

او با اشاره به این‌که صنایع پایین دستی مس هم باید در استان راه اندازی شود، افزود: در جلسه‌ای که با سرپرست وزارت صمت داشتیم دو نامه در مورد بازگرداندن ۱۵ درصد حقوق دولتی و یک درصد حقوق محیط زیست معادن به استان، تحویل دادیم.

او با بیان این‌که آینده مبتنی بر معدن یکی از چشم‌انداز‌هایی است باید برای استان ترسیم کنیم، افزود: معادن زمینه‌ساز اشتغال، درآمد و رفاه برای استان هستند، چراکه آذربایجان‌شرقی در اکثر معادن در رتبه اول یا دوم کشور قرار داشته و یک درصد مس دنیا را دارد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که معدن مس سونگون از نظر خلوص و حجم معادن مکشوفه نیز جلوتر از کرمان و در رتبه اول قرار دارد، گفت: امسال استراتژی توسعه معادن استان را تهیه کرده‌ایم و یکسری از معادن روی کاغذ که طی سال‌های سال حبس مانده‌اند را خلع ید می‌کنیم.

او با تاکید بر این‌که تلاش می‌کنیم تا بهره‌برداری از معادن در جهت توسعه استان باشد،گفت: نفع چندانی از خام فروشی نبرده‌ایم و نخواهیم برد؛ از این‌رو اولین سازوکار پیش‌رو، تبدیل ماده اولیه معادن به محصول، محصول نهایی و صنایع پایین دستی است.

او در مورد معدن طلای اندریان نیز گفت: این‌که تصور شود، منابع کشور در معدن طلای اندریان چپاول می‌شود، چنین چیزی وجود ندارد، چراکه کیفیت استخراج طلا تحت نظارت بوده و در هر اتاق این معدن، چندین دوربین وجود داشته و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف مثل بانک مرکزی و وزرات اطلاعات اوزان طلا انجام شده و به بانک مرکزی واگذار می‌شود.

پورمحمدی افزود: اینکه مطرح می‌شود معدن اندریان و سایر معادن ممکن است مشکلات زیست محیطی داشته باشد، موضوع قابل انکاری نیست، اما هر زمان که مشکل آلودگی به وجود آمده، فعالیت معدن را متوقف کرده‌ایم و هم برای اندریان و همچنین برای کاوه سودا هیات دانشگاهی اعزام کرده و بعد از بررسی کارشناسانه، راهکار‌هایی ارائه کرده‌اند که بر اساس آن پیش می‌رویم.

او با تاکید بر این‌که پایش‌های زیست محیطی در مورد معدن اندریان به طور مرتب انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر و طبق تحقیقات، معدن اندریان مشکلی از نظر آلودگی زیست محیطی ندارد، اما هر زمان که مشکل زیست محیطی پیش بیاید، اقدام عاجل خواهیم کرد.

او با بیان این‌که برداشت‌های غیرمجاز و قاچاق طلا هم از دیگر چالش‌های مربوط به معدن اندریان بوده است،گفت: حدود دو ماه پیش برنامه مدونی با حضور نیروی انتظامی در منطقه اجرا شد و علاوه بر برخورد با برداشت‌های غیرمجاز، کانال‌های حفر شده نیز امحا شد؛ اکنون نیز پاسگاه مستقر شده و فعالیت‌ها به طور منظم کنترل می‌شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که بخشی از این موارد به بی کفایتی بهره بردار معدن بازمی‌گردد، چراکه فقط سینه‌کار را حفاظت می‌کند، در حالی که باید تمام مجموعه را مورد حفاظت قرار دهد، افزود: در حال حاضر با یک شرکت، قراردادی منعقد شده تا مدیریت حفاظت و حراست مجموعه را برعهده بگیرد و امیدواریم شرایط بهتر شود.

او گفت: طبیعتا یکسری مشکلات وجود دارد که صحبت‌هایی مطرح می‌شود، اما تصور این‌که دولت معدن اندریان را رها کرده، اصلا درست نیست و نماینده دولت در معدن حضور دارد؛ حراست از معدن نیز انجام شده و فرمانداری هم مرتب کنترل می‌کند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار