تمام تیرهای ترامپ که به سنگ خورد

آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر برای قانع کردن کشور‌ها به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران دست به هر اقدامی زده‌اند که بخشی از آن سناریوسازی‌های ناشیانه با استفاده از برخی تکنیک‌های نخ‌نما شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ کمتر از سه ماه دیگر تا انتخابات ریاست‌جمهوری فاصله دارد و در حال تلاش است به هر شکل که شده از بن‌بستی که در ارتباط با ایران برایش ایجادشده خارج شود. ترامپ از ابتدای ریاست‌جمهوری‌اش، جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان یکی از اهداف خود در سیاست خارجی تعریف کرد و در این مدت اقدامات زیادی در این زمینه انجام داد که یکی از بارزترین آن‌ها خروج از برجام بود.

به دستور او کارگروه ویژه‌ای در وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با ایران شکل‌گرفت و جنگ اقتصادی تمام‌عیاری علیه ایران به‌راه‌افتاد که آمریکایی‌ها از آن به فشار حداکثری یاد می‌کنند. آمریکایی‌ها در مدت این چهار سال در همین چارچوب توانسته‌اند مشکلات زیادی برای مردم ایران ایجاد کنند و در شرایطی که جهان با بیماری کرونا درگیر است مردم ایران به دلیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا، مشکلات مضاعفی پیدا کرده‌اند.

ترامپ همچنین در اقدامی جنایتکارانه، سردار حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را ترور کرد. همه این اقدامات اگرچه در جای خود هزینه‌های زیادی برای جمهوری اسلامی ایران داشته، اما هیچ‌یک باعث‌نشده تغییری در سیاست‌های کشورمان ایجاد شود و هیچ‌یک نیز دونالد ترامپ را به آرزوی خود که دستیابی به توافقی جدید با تهران است نرسانده‌است.


بیشتر بخوانید


از همین رو در هفته‌ها و ماه‌های اخیر شاهد نوعی سردرگمی در سیاست‌های کاخ‌سفید در ارتباط با ایران هستیم و به نظر می‌رسد ترامپ تلاش دارد در دو سه ماه آینده به یک امتیاز مثبت در ارتباط با پرونده ایران برسد. بر همین اساس است که بررسی اقدامات آمریکا در هفته‌ها و ماه‌های اخیر نشان می‌دهد این سیاست‌ها تقریبا تاثیری بر جمهوری اسلامی ایران ندارد و از آن سو موفقیتی هم برای آمریکا در بر نداشته و تنها اثری که می‌تواند داشته باشد تاثیرات داخلی است که ترامپ از آن‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بهره گیرد و بر شکست‌های خود در مورد پرونده ایران سرپوش بگذارد. برخی از اقداماتی که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر از سوی آمریکا در ارتباط با ایران انجام‌شده و همچنان نیز ادامه دارد از این قرار هستند.

جدیدترین شکست
درحالی‌که طبق برجام، تحریم تسلیحاتی ایران اواخر مهرماه به پایان می‌رسد آمریکا به دنبال تمدید این تحریم‌هاست و در همین راستا قطعنامه‌ای را دیروز در شورای امنیت به رای گذاشت. نماینده آمریکا پیش از این پیش‌نویس قطعنامه دیگری را بین اعضای شورای امنیت توزیع کرده بود، اما با توجه به قطعی بودن مخالفت تعداد زیادی از اعضا با آن، متن پیش‌نویس تا حدودی تعدیل شد و نهایتا متن آن که خیلی کوتاه‌تر و متعادل‌تر از قطعنامه قبلی بود پنجشنبه‌شب به‌صورت رسمی به اعضای شورا داده و به رای گذاشته‌ شد.

اما براساس اخباری که تا زمان تنظیم این گزارش منتشر شده این قطعنامه نیز نتوانست نظر مثبت اعضا را جلب کند و به شکست سنگینی برای آمریکا در شورای امنیت تبدیل شد. نکته جالب این‌که به روایت فایننشال تایمز حتی کشور‌هایی نظیر استونی و تونس که هر دو روابط دوستانه‌ای با آمریکا دارند، درخواست برای معرفی این قطعنامه به نیابت از واشنگتن را رد کردند.

به‌کارگیری مکانیسم ماشه
آمریکایی‌ها پیش از این تهدید کرده بودند اگر قطعنامه پیشنهادی‌شان برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای نیاورد از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن همه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند.

این در حالی است که آمریکا در سال ۹۷ از برجام خارج شد و همان‌طور که رئیس‌جمهور کشورمان روز چهارشنبه گذشته در گفتگو با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد واشنگتن پس از خروج از توافق هسته‌ای هیچ حقی برای استفاده از سازوکار‌های این توافق ندارد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز با اشاره به مواضع سایر کشور‌ها درخصوص استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه، این اقدام را غیرممکن دانسته بود. به گفته ظریف، چین و روسیه بار‌ها به‌صراحت مخالفت خود را با این اقدام آمریکا اعلام کرده‌اند و سه کشور اروپایی و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تاکید کرده‌اند آمریکا حقی برای استفاده از مکانیسم ماشه ندارد.

بااین‌حال به نظر می‌رسد کاخ‌سفید بر پیگیری این مسیر اصرار دارد و براساس نوشته فایننشال تایمز، نماینده آمریکا در سازمان ملل نسخه‌ای شش‌صفحه‌ای از تحلیل قانونی را منتشر کرده که مدعی است آمریکا تحت قطعنامه‌ای از شورای امنیت (۲۲۳۱) که پشتیبان توافق هسته‌ای است، از حقی آشکار برای به‌کارگرفتن بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران برخوردار است. بر این اساس باید دید آمریکا چگونه این پروژه را در روز‌های آینده پیش خواهد برد.

سناریوسازی ناشیانه
آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر برای قانع کردن کشور‌ها به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران دست به هر اقدامی زده‌اند که بخشی از آن سناریوسازی‌های ناشیانه با استفاده از برخی تکنیک‌های نخ‌نما شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به جوسازی در‌خصوص نقش‌آفرینی ایران در خلیج‌فارس اشاره کرد. یکی از جدیدترین این اقدامات روز پنجشنبه رخ داد و سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی نیرو‌های آمریکایی در غرب آسیا) مدعی شد جمهوری اسلامی ایران یک فروند نفتکش را در خلیج‌فارس توقیف کرده است.

سنتکام این ادعا را با انتشار ویدئویی سیاه و سفید در حساب کاربری توییتر مطرح کرد و مدعی شد: نیرو‌های نظامی ایران شامل دو قایق و یک هلیکوپتر sea king در آب‌های بین‌المللی، یک کشتی به نام wila را توقیف کرده و به عرشه آن وارد شدند.

بر‌اساس این گزارش، همچنین خبرگزاری آسوشیتد‌پرس مطرح کرد، این ویدئوی سیاه و سفید منتشر شده از سوی سنتکام نشان می‌دهد نیرو‌های ویژه از یک هلیکوپتر به نفتکش MV Wila فرود می‌آیند که آخرین موقعیتش در خارج از ساحل شرقی امارات متحده عربی و نزدیک به شهر خورفکان بوده است.

آسوشیتد‌پرس به نقل از یک مقام ارتش آمریکا مدعی شد قایق نیروی دریای ایرانی به عرشه نفتکشی با پرچم لیبریا در تنگه هرمز وارد شده و برای مدت کوتاهی آن را توقیف کرده است. این خبرگزاری به نقل از این مقام که می‌خواست نامش فاش نشود، افزود: قایق نیروی دریایی ایرانی این نفتکش را پیش از آن که روز چهارشنبه آزاد کند به مدت تقریبا پنج ساعت توقیف کرده بود و کشتی wila هیچ‌گونه درخواست کمکی را پیش از توقیف، در حین آن و پس از آن مطرح نکرد.

اما این سناریوسازی آنقدر ناشیانه بود که هیچ واکنشی را در عرصه بین‌المللی در‌بر نداشت و کشور‌ها که با این شیوه‌ها آشنایی پیدا کرده‌اند از کنار این ادعا گذشتند. ادعای آمریکایی‌ها آنقدر بی‌مبنا بود که هیچ‌یک از نهاد‌های جمهوری اسلامی ایران هم در تایید یا تکذیب آن واکنشی نداشتند.

تغییر مصلحتی مهره‌ها
دولت آمریکا به جای تغییر سیاست‌هایش در قبال ایران، اقدام به تغییرات ظاهری کرده و چند روز قبل، الیوت آبرامز را به عنوان جانشین برایان هوک، مسؤول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه ایالات متحده منصوب کرد.

آبرامز که اکنون نماینده فعلی آمریکا در امور ونزوئلاست از نومحافظه‌کاران است که به مواضع تند در مورد سایر کشور‌ها از جمله ایران معروف است، اما آن‌طور که رسانه‌های آمریکایی تحلیل کردند این جابه‌جایی بیش از این‌که به دلیل مواضع آبرامز و راهی برای عبور از بن‌بست در مورد ایران باشد اقدامی برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های گذشته در این زمینه است.

روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام سابق دولت آمریکا که از رویداد‌های منتهی به کناره‌گیری هوک آگاه است نوشت از او خواسته شده کنار برود تا ناکامی استراتژی ایران به گردن او بیفتد. نیویورک‌تایمز هم نوشته است با کناره‌گیری هوک به نظر می‌رسد هیچ شانسی برای ابتکار عمل دیپلماتیک در رابطه با ایران تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی نماند.

توقیف محموله‌های خیالی
آمریکا هر چند وقت یک‌بار مدعی توقیف محموله‌ای از سلاح‌های ایران می‌شود که در حال اعزام برای نیرو‌های انصارا... در یمن بوده است. مقامات آمریکایی بار‌ها ادعا‌هایی را در این زمینه مطرح کرده‌اند و حتی نمایشگاهی از سلاح‌هایی که مدعی بودند از ایران به یمن ارسال شده برگزار کردند. اما جمهوری اسلامی ایران همواره این ادعا‌ها را رد کرده و در سال ۹۶، رهبر انقلاب در موضعی شفاف با رد این‌گونه ادعا‌ها تاکید کردند: مبارزین و مجاهدین یمنی محاصره‌اند، به آن‌ها چیزی نمی‌شود رساند؛ اگر می‌شد رساند، ما به جای یک موشک صد موشک به آن‌ها می‌دادیم.

با این حال آمریکایی‌ها که ید طولایی در پیگیری ادعا‌های بی‌مبنای خود دارند همچنان این مسائل را تکرار می‌کنند و در ماه‌های گذشته همزمان با تلاش این کشور برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، آمار محموله‌های تسلیحاتی خیالی که از ایران عازم یمن است و به‌دست نیرو‌های آمریکایی و متحدان‌شان توقیف می‌شود، افزایش یافته است.

یکی از این موارد اواخر تیرماه بود که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری از کشف و ضبط یک شناور حامل سلاح‌هایی با منشأ ایران برای شبه‌نظامیان جنبش انصارا... یمن خبر داد. اما وزارت خارجه کشورمان با بی‌اساس خواندن این اتهام واهی تاکید کرد: آمریکایی‌ها که احساس می‌کنند برای ادامه محدودیت‌های تسلیحاتی کشورمان در صحنه بین‌المللی و شورای امنیت دستاوردی نداشته‌اند تلاش می‌کنند با اتهام‌زنی و دروغگویی، بهانه‌هایی برای استمرار فشار حداکثری و پیشبرد اهداف خبیثانه خود فراهم کنند.

قدرت‌سازی دروغین
مدتی قبل که نفتکش‌های ایرانی بدون توجه به تهدیدات آمریکا با عبور از مسیری طولانی، خود را به ونزوئلا رساندند، ابهت پوشالی آمریکا در عرصه بین‌الملل به‌شدت آسیب دید و این اتفاق بازتاب گسترده‌ای در عرصه بین‌المللی داشت. روزنامه الکترونیکی رای‌الیوم در همین زمینه نوشت: ورود نفتکش ایرانی به ونزوئلا، بینی ترامپ و دولت آمریکا را به خاک مالید.

جالب این‌که این نفتکش‌ها با پرچم، بارنامه و بیمه ایرانی حرکت می‌کردند، اما آمریکایی‌ها نتوانستند کوچک‌ترین مداخله‌ای در حرکت آن‌ها ایجاد کنند. اما اکنون آمریکایی‌ها با ایجاد یک نمایش ساختگی در حال جبران شکست‌های خود هستند و برخی رسانه‌های آمریکایی هم در این پروژه تمام‌قد پای کار آمده‌اند تا یاری‌رسان دونالد ترامپ باشند.

یکی از این پروژه‌ها خبری بود که توسط روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال به نقل از آنچه یک مقام رسمی می‌خواند، صورت گرفت. این روزنامه آمریکایی پنجشنبه‌شب در خبری مدعی شد آمریکا چهار کشتی حامل سوخت ایران را توقیف کرده است.

اما نکته قابل توجه این است که بررسی‌های به‌عمل آمده نشان می‌دهد کشتی‌های مذکور حامل پرچم ایران نبوده‌اند. کادر هدایت‌کننده آن‌ها نیز ایرانی نبوده‌اند و در بارنامه آن‌ها نیز اشاره‌ای به نام ایران به‌عنوان منبع صادرات محموله نشده است.

بر همین اساس، سفیر ایران در ونزوئلا در صفحه خود در توییتر با تکذیب این خبر آن را جنگ روانی آمریکا توصیف کرد. حجت سلطانی در این زمینه نوشت: یک دروغ و جنگ روانی دیگر از دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم آمریکا. نه کشتی‌ها ایرانی هستند و نه مالک یا پرچم آن‌ها ارتباطی به ایران دارد. ترامپ تروریست نمی‌تواند حقارت و شکست خود را در برابر ملت بزرگ ایران با تبلیغات دروغین جبران کند.

همچنین یک مقام مسؤول ادعا‌های مطرح شده را تلاشی به‌منظور فضاسازی غیرواقعی و قدرت‌سازی دروغین برای آمریکا عنوان و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که بار‌ها اعلام کرده است به هرگونه اقدام خصمانه برای محدودسازی حقوق قانونی خود واکنش متقابل نشان خواهد داد و تاکنون به هیچ کشوری اجازه اقداماتی از این دست را نداده است.

سنگ‌اندازی در روابط استراتژیک ایران و چین
آمریکا در روز‌های اخیر با اتفاق جدیدی هم روبه‌رو شده که آن را به منزله شکستی برای خود می‌داند و مجبور است بخشی از توان خود را برای کارشکنی در این پروژه اختصاص دهد.

در روز‌های گرم تابستان خبر داغ همکاری استراتژیک ۲۵ ساله میان ایران و چین نقل محافل رسانه‌ای داخلی و بین‌المللی شد. دلیل نگرانی آمریکا از این توافق را می‌توان در واکنش‌هایی که رسانه‌های آمریکایی در روز‌های اخیر داشتند جست‌وجو کرد. نیویورک‌تایمز در همین زمینه نوشت: مشارکت ایران و چین در صورت تحقق، ضربه‌ای عظیم به سیاست ستیزه‌جویانه آمریکا علیه ایران خواهد زد. وال‌استریت ژورنال هم نوشت: ایران و چین با این توافق نشان دادند که در مقابل فشار حداکثری آمریکا راه چاره دارند.

به همین دلیل بود که در همان اولین ساعات پس از انتشار خبر این توافق، حساب توییتری وزارت خارجه آمریکا در متنی به زبان فارسی، برای تحریک مردم ایران، این توافق را به عهدنامه ترکمنچای مشابهت داد و پس از آن رسانه‌های اپوزیسیون ازجمله بی‌بی‌سی فارسی هم همین خط را دنبال کردند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس‌نیوز از سند همکاری ایران و چین ابراز نگرانی کرد و مدعی شد: من فکر می‌کنم کشور‌ها در خاورمیانه باید این را ببینند که ورود چین به ایران باعث بی‌ثباتی منطقه خواهد شد.

وی همچنین در سفر به کشور‌های اروپایی و کشور‌های عرب حاشیه خلیج‌فارس، تلاش‌هایی برای حاشیه‌سازی درخصوص این توافق انجام داد.

اما همان‌طور که علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ایران مدت‌هاست تصمیم خود را برای همکاری راهبردی با شرق گرفته و با مقاومت فعال و همبستگی ملی از چالش‌های موجود عبور خواهد کرد.

تعرض به هواپیمای مسافربری
آمریکا در کنار اقداماتی که به صورت دیپلماتیک علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند، نیم‌نگاهی هم به اقدامات نظامی دارد، اما از آنجا که نسبت به تبعات هرگونه اقدام نظامی علیه ایران هراس دارد، در حال برنامه‌ریزی برای خلق رویداد‌هایی است تا ایران را در شرایطی قرار دهد که آغازگر اقدام نظامی باشد و بدین ترتیب حمایت سایر کشور‌ها را برای تنش نظامی با ایران به دست بیاورد. یکی از این سناریوسازی‌ها اقدامی بود که جنگنده‌های آمریکایی اوایل تیرماه در مقابل یک فروند هواپیمای مسافربری کشورمان که عازم بیروت بود، انجام دادند.

در این حادثه، دو جنگنده اف‌۱۵ آمریکا با پرواز بر فراز منطقه التنف در مرز عراق و سوریه، برای هواپیمای مسافربری ایران ایجاد مزاحمت کردند که خلبان هواپیما مجبور به کاهش ناگهانی ارتفاع شد و در نتیجه آن تعدادی از سرنشینان زخمی شدند.
این حادثه گرچه خسارت جانی به همراه نداشت، اما نشان داد که آمریکایی‌ها به هیچ‌یک از قوانین بین‌المللی پایبند نیستند.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار