امارات: تضمینی برای توقف طرح الحاق کرانه باختری وجود ندارد

وزیر مشاور در امور خارجه امارات و مشاور او اعلام کردند توافق ابوظبی با تل‌آویو نباید تضمینی برای توقف طرح الحاق سرزمین‌های فلسطین به سرزمین‌های اشغالی قلمداد شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ایندیپندنت، مقامات ارشد اماراتی به فاصله یک روز از توافق ننگین خود با رژیم صهیونیستی اعلام کردند هیچ تضمین راسخی در خصوص توقف الحاق سرزمین‌های فلسطین به اراضی تحت اشغال تل‌آویو در آینده وجود ندارد.

عمر قباش، مشاور وزیر مشاور در امور خارجه امارات اعلام کرد بر روی سنگ حک نشده که اسرائیل باید از وعده‌های مربوط به اشغال کرانه باختری دست بکشد. مشاور انور قرقاش یادآور شد در توافق غافلگیرانه که از سوی ترامپ اعلام شد، هیچ شروطی اضافه نشده و امارات شرایط رژیم صهیونیستی را درک می‌کند.

این مقام اماراتی در واکنش به محکومیت شدید توافق مذکور از سوی جنبش‌های فلسطینی و مقاومت مدعی شد که امارات کشوری مستقل است نه هدیه‌ای به فلسطینی ها، که می‌خواهند برای رابطه همه کشور‌ها با رژیم صهیونیستی تصمیم گیری کنند. قباش در ادامه ادعاهایش افزود این توافق با توقف موقت طرح الحاق فضای از سرگیری مذاکرات بار‌ها شکست خورده میان دو طرف را فراهم می‌سازد. هیچ ابتکار عمل عربی دیگری برای احیای راه حل دو کشور در مناقشه اسرائیل و فلسطین وجود ندارد.

قباش مدعی شد رهبران امارات اقدامی بسیار «شجاعانه» انجام دادند و نباید آن را از پشت خنجر زدن تلقی کرد. این مقام اماراتی مدعی شد کشورش حامی جدی حقوق فلسطینی‌ها و اجرای عدالت برای آنهاست.

انور قرقاش نیز از توافق ننگین امارات با رژیم صهیونیستی به عنوان توافقی دو سر برد و پرتوی امیدی به آینده یاد کرد. وزیر مشاور در امور خارجه امارات افزود: ما این توافق را به عنوان تعهد اسرائیلی‌ها برای متوقف کردن طرح الحاق و نه فقط تعلیق آن می‌بینیم و انتظار داریم از طریق مذاکره و همکاری شرایط حصول راه حل پایدار برای مناقشه فلسطین و اسرائیل ایجاد شود. با این حال تضمینی در این خصوص وجود ندارد.

رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد امارات و رژیم صهیونیستی طی سه هفته آتی، توافقی مبنی بر عادی سازی روابط خود را در کاخ سفید به امضا خواهند رساند. این توافق در واقع علنی سازی روابط پیش از این مخفیانه میان دو طرف است.

مقامات اروپایی و عربی در حالی بر تعلیق طرح الحاق کرانه باختری به عنوان نقطه مثبت عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی تاکید دارند که بنیامین نتانیاهو در اولین گام کارشکنانه خود پس از این توافق اعلام کرد به طرح الحاق اراضی فلسطین به اراضی تحت اشغال این رژیم پایبند است و از آن کوتاه نخواهد آمد. پس از مخالفت‌های گسترده بین‌المللی به اجرایی شدن طرح الحاق و همچنین اعتراضات گسترده در داخل اراضی اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو، آمریکا فعلا با آغاز این طرح موافقت نیست و به نظر می‌رسد که مایل است تا آن را در زمان و شرایط دیگری وارد فاز عملیاتی کند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار