آیا مادران بادار مبتلا به کرونا می‌توانند خون بند ناف را ذخیره سازی کنند؟

معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان گفت: مادران باردار مبتلا به کرونا که ۲۸ روز از بهبودی کامل آن‌ها گذشته باشد امکان عقد قرار داد و ذخیره سازی خون بند ناف را دارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بندناف یکی از ضمائم زایمانی است که در گذشته پس از تولد نوزاد به عنوان زباله بیمارستانی دور ریخته می‌شد. از خیلی سال پیش، محققان متوجه شدند که خون موجود در بندناف و جفت سرشار از سلول‌های بنیادی است.

سلول بنیادی دارای دو توانایی مهم تکثیر یا تبدیل به انواع سلول‌های بدن است و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سلول‌های بنیادی به عنوان مادر همه سلول‌ها محسوب می‌‍شود و می‌تواند طی یک فرایندی به سلول‌های تخصصی که عملکرد مشخصی دارند تبدیل شوند.

آیا مادران بادار مبتلا به کرونا می‌توانند خون بند ناف را ذخیره سازی کنند؟

دکتر سید محسن نساج معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان با بیان اینکه بانک خون بندناف رویان یکی از دستاورد‌های جهاددانشگاهی و پژوهشکده رویان است که مرکز ذخیره سازی سلول‌های بنیادی با منبع خون بندناف است اظهار کرد: بانک خون بندناف رویان از سال ۸۴ در ایران راه اندازی شد.


بیشتربخوانید


معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان افزود: بانک خون بندناف رویان از سال ۸۴ با ذخیره سازی و نگهداری نمونه‌ها و انجام پیوند‌های آزمایشی آغاز به کار کرد.

وی با اشاره به فعالیت دفاتر نمایندگی ذخیره خون بند ناف در استانها، افزود: دفاتر نمایندگی ذخیره خون بند ناف در استان‌ها اطلاع رسانی، مشاوره، عقد قرار داد، انجام نمونه گیری و ارسال نمونه را انجام می‌دهند و دفتر نمایندگی ذخیره خون بند ناف سازمان جهاددانشگاهی گیلان نیز در این راستا فعالیت دارد.

نساج با اشاره به اینکه دفتر نمایندگی ذخیره خون بند ناف سازمان جهاددانشگاهی گیلان در اسفندماه ۹۸ تا حدودی با محدودیت تعداد قرار داد و کاهش نمونه و پس از آن رشد صعودی همراه بود. خاطرنشان کرد: در طول همه‌گیری COVID-۱۹، بسیاری از والدین بیشتر از قبل به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند از سلامت کودک خود محافظت کنند؛ بنابراین شاهد رشد ذخیره خون بند ناف هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مادران بادار مبتلا به ویروس کرونا می‌توانند خون بند ناف را ذخیره سازی کنند؟ افزود: مادران باردار مبتلا به کرونا که ۲۸ روز از بهبودی کامل آن‌ها گذشته باشد امکان عقد قرار داد و ذخیره سازی خون بند ناف را دارند.

طیف وسیعی از بیماری‌ها کاندید استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف هستند

دکتر محمدهادی بهادری متخصص بافت شناسی و جنین شناسی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت سلول‌های بنیادی خون بند ناف و با بیان اینکه سلول‌های بنیادی با استفاده از روش‌های خاص جدا سازی می‌شوند افزود: سلول‌های بنیادی خون بند ناف قادر به ساخت انواع سلول‌های دیگر و ترمیم و نگهداری سلول‌ها در هنگام جراحت هستند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین ویژگی‌های سلول‌های بنیادی تکثیر به میزان زیاد است گفت: سلول‌های بنیادی می‌توانند سلول‌های مشابه خود را تولید کرده و در عین حال به سلول‌های متمایزی و متفاوت از خود تبدیل شوند.

بهادری با بیان اینکه سلول‌های بنیادی در سه دسته عمده شامل سلول‌های بنیادی جنینی، سلول‌های بنیادی حاصل از خون بندناف و سلول‌های بنیادی بالغین تقسیم می‌شوند افزود: این سلول‌ها قابلیت تکثیر زیاد دارند و زمینه ساز تشکیل سلول‌های دیگر هستند.

وی با بیان اینکه طیف وسیعی از بیماری‌ها کاندید استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف هستند، گفت: دانشمندان پیش بینی می‌کنند برای سال‌های آینده این لیست افزایش یابد و استفاده از خون بندناف در درمان بسیاری دیگر از بیماری‌ها موثر باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف در پزشکی بازساختی یا همان پزشکی ترمیمی و ساخت اعضا بدن موثر است، بیان کرد: سلول‌های بنیادی خون بند ناف در ساخت بافت کبد و کلیه، بافت عصبی و ... استفاده می‌شوند، زیرا سلول‌های بنیادی قابلیت دارند تا سلول از بین رفته در بافت آسیب دیده را ترمیم کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.