در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رشد ۲۹ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

رئیس مرکز خشکسالی کشور گفت: بنابر آخرین آمار میزان بارش از ابتدای سال زراعی نسبت به دوره بلندمدت ۲۹ درصد رشد داشته است.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش در سال زراعی جدید اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی جدید تاکنون، مجموع بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد کاهش و نسبت به دوره بلندمدت ۲۹ درصد رشد داشته است.

او با اشاره به اینکه در فصل تابستان میزان بارش چندان قابل توجه نیست، افزود: بر این اساس کم بارشی در برخی از استان‌ها تا پایان سال زراعی کماکان به قوت خود باقی است.

وظیفه ادامه داد: با وجود آنکه امسال بارندگی در اکثر استان‌ها بیش از نرمال بوده، اما در استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری به طور نسبی بارش ۱۰ درصد کمتر از نرمال است.


بیشتر بخوانید


رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه مجموع بارندگی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بیش از نرمال بوده است، بیان کرد: بنابر آمار از ابتدای مهر ۹۷ تا ۲۰ مرداد امسال، مجموع بارندگی‌ها نسبت به دوره بلندمدت بیش از ۳۶ درصد رشد داشته است.

او با بیان اینکه طی یک هفته اخیر دمای کمینه کشور حدود یک درجه و بیشینه ۳ درجه بالای نرمال بوده است، گفت: دمای استان‌های البرز، تهران و مازندران کمتر از نرمال و استان‌های چهارمحال و بختیاری، سمنان، ایلام، خراسان، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان گرمتر از معمول و بالای نرمال بوده است.

به گفته این مقام مسئول، از ابتدای مرداد کمینه دمای کشور ۱.۵ درجه و بیشینه ۱.۱ درجه بالای نرمال بوده است.

رئیس مرکز خشکسالی درباره آخرین وضعیت دما در فصل تابستان بیان کرد: از ابتدای فصل تابستان متوسط کمینه دمای کشور ۹ دهم درجه و بیشینه ۴ دهم درجه بالای نرمال است و به طور کلی آنامولی یا بی هنجاری زیادی طی ماه‌های تیر و مرداد نداشتیم.

وظیفه ادامه داد: طی هفته آینده در استان‌های جنوب شرق، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، هرمزگان و جنوب کرمان بارندگی خواهیم داشت.

رخداد سیل طی ۲ هفته آینده در برخی مناطق

او نسبت به وقوع سیل هشدار داد و گفت: طی ۲ هفته آینده احتمال رخداد سیل در کشور وجود دارد، چرا که جنس بارش‌های تابستانه رگباری است.

وظیفه در پایان تصریح کرد: در این هفته دما به طور نسبی در جنوب شرق، مرکز و شرق کشور بالاتر از نرمال و در سواحل شمال، خوزستان، ایلام و کرمانشاه نرمال بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار