وزیر نیرو شرط کاهش خاموشی ها در تابستان امسال را اعلام کرد

اردکانیان گفت: اگر رشد مصرف برق در تابستان امسال نسبت به سال گذشته از مرز ۵/۲ درصد عبور نکند، خاموشی‌ها به حداقل می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم عبور از اوج مصرف که ظهر امروز در شرکت توانیر برگزار شد گفت: سال گذشته و امسال از سال‌های فراموش نشدنی در صنعت برق کشور است.

او ادامه داد: ما تحریم‌های سخت را تجربه می‌کنیم و طبیعتا تلاش کرده ایم تا با تدارک لازم، افزایش تاب آوری در صنعت برق و آب در شرایط تحریمی داشته باشیم.

وزیر نیرو افزود: سال آبی ۹۶-۹۷ که همزمان با آغاز کار دولت دوازدهم بود، خشک‌ترین سال در این اقلیم بود، که همزمان شاهد کاهش منابع آب در سد‌های کشور بودیم که بار هزاران مگاوات بار برق کشور را به دوش می‌کشیدند.


بیشتر بخوانید


اردکانیان تصریح کرد: مدیریت امسال آبی از سختی‌های خاصی برخوردار بود که با فعالیت شبانه روزی و درک صحیح عملی شد و همچنین فعالیت همکاران ما در کشور حائز اهمیت بود و استانداران در کشور دوشادوش وزارت نیرو حرکت کردند.

اردکانیان گفت: پس از سال آبی ۹۶.۹۷ ما با یکی از سال های پرآب‌ در کشور طی ۵۰ سال رو به رو شدیم به طوری که سیلاب‌های اواخر سال ۹۷ لحظات فراموش نشدنی را در شرایط اقلیمی کشور رقم زد.

وزیر نیرو بیان کرد: در هر دو سال پی در پی در کشور تجربه خوبی در مصرف آب و انرژی ثبت شد ما بعد از پشت سر گذاشتن این دو تجربه با توجه به تحریم‌های موجود، برنامه خاموشی صفر در سال ۹۸ را در دستور کار قرار دادیم.

اردکانیان افزود: هرسال در تابستان با افزایش اوج بار حدود ۵ درصدی مواجه بودیم به طوری که بیش از سه هزار مگاوات مصرف داشتیم، ما در تابستان ۹۷. ۹۸ و امسال اگر تجربه خاموشی داشته باشیم، باید برای چندین هزار نیروگاه سرمایه گذاری می‌کردیم.

او گفت: اگر رشد مصرف تابستان امسال ما نسبت به سال گذشته از مرز ۵/۲ درصد عبور نکند، خاموشی‌ها به حداقل می‌رسد.

اردکانیان افزود: رشد مصرف برق در طی چند سال اخیر بین پنج تا هفت درصد بوده است که اگر این رشد به سبب رونق تولید و توسعه صنعت باشد، موجه است، ولی اگر در شرایطی که کشور ما در اقلیم خشک و نیمه خشکی قرار گرفته، دمای محیط‌های بسته خود را در تابستان روی ۱۷ و ۱۸ درجه نگه داریم، طبیعتا این علامت بدمصرفی است و اگر این مسئله را چاره نکنیم، گرفتار خواهیم شد.

وزیر نیرو گفت: امسال به نقطه‌ای نرسیده ایم که رسما اعلام کنم که اوج بار ۹۹ سپری شده، اما با احتمال بسیار بالا، امسال هم افزایش اوج بار ما نسبت به سال قبل از یک درصد تجاوز نخواهد کرد در حالی که به صنایع بزرگ بیش از ۱۰ درصد انرژی بیشتری دادیم. وقتی که صنایع بزرگ و واحد‌های تولیدی ما درخواست انرژی دارند به این معناست که خط‌های تولید اضافه شده و واحد‌ها فعال شده اند.

اردکانیان افزود: امسال ۴.۳ درصد انرژی بیشتری به بخش کشاورزی داده شده است و به طور متوسط عرضه انرژی رشد ۴.۵ درصدی داشته است. ما توانستیم هم انرژی بیشتری را عرضه کرده و اوج بار کمتری داشته باشیم که این به دلیل همراهی و همکاری‌ بوده که صورت گرفته است. در بخش خانگی هم توانستیم حدود ۴۰۰ مگاوات را توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها مدیریت کنیم و با ارتباط خوبی که با مردم برقرار و اطلاع رسانی خوبی که در مناطق مختلف انجام شد، مردم با اعتمادی که داشتند همراهی کردند.

وزیر نیرو با بیان این که به هیچ وجه خاموشی به معنای کمبود تولید در مقابل میزان تقاضا در سال گذشته و امسال نداشته ایم گفت: در عین حال سیستم انتقال و توزیع دچار اختلال می‌شود و مشکلاتی پیش می‌آید که سریعا رفع می‌شود.

خاموشی‌ها به دلیل صادرات نبوده است

اردکانیان با رد این موضوع که خاموشی‌ها در استان‌های جنوبی کشور به دلیل عمل به تعهدات انرژی بوده است اظهار کرد: اولویت ما مصارف داخلی است و بخشی از تعهداتی که برای صادرات داریم از محل واردات تامین می‌شود. با تمام کشور‌های همسایه امکان تبادل انرژی وجود دارد، از برخی انرژی می‌خریم و به برخی دیگر می‌فروشیم.

او گفت: این که ایران به عنوان کانون اتصال و هاب انرژی منطقه می‌خواهد ظاهر شود یعنی می‌خواهد از سرمایه‌گذاری ده‌ها ساله خود در ایجاد شبکه‌های انتقال استفاده کند و به هیچ وجه موضوع برخی اختلال‌های فنی در شبکه ۸۳ هزار مگاوات کشور به این معنا نیست که به خاطر اقلامی از صادرات انرژی بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به میزان بالای بهره‌مندی شهری و روستایی از انرژی در کشور گفت: قطعا مشکل توانایی‌های فنی نیست، کشور ما از این حیث توانمند و صنعت برق ما صنعتی متکی به خودش است و به لحاظ علمی و دستاوردها، جزو مجموعه‌های قابل عرضه در سطح جهان است. ظرفیت وسیعی در کشور برای طراحی، ساخت و نصب تجهیزات وجود دارد.

او درباره مصرف کننده‌های عمده برق در کشور گفت: مشکلی اگر هست بدون تردید در منابع مالی است. باید به سمت برخورد جدی و منصفانه با این مسئله رفت.

اردکانیان گفت: هر سال حدود یک میلیون مشترک جدید داریم که باید به این‌ها برق بدهیم. سال جهش تولید است و طبیعتا واحد‌های تولیدی کشور فعال‌تر به میدان می‌آیند، شرایط تحریم است و همه به دنبال فعال سازی همه ظرفیت‌های کشور هستیم که این نیازمند انرژی است که هدف نخست ما افزایش عرضه انرژی و در قبال آن امکان صادرات و انجام تعهداتی است که در قرارداد‌های تبادل انرژی داریم و منبع ارزی برای صنعت برقی است که در شرایط تحریم بخش عمده‌ای از نیاز‌های ارزی خود را باید از این راه تامین کند و کاهش اوج بار یعنی به گونه‌ای که در تابستان نه تنها خاموشی ندهیم بلکه بتوانیم بدون لطمه به تولید با افزایش عرضه انرژی، برقراری صادرات با اوج بار کمتری داشته باشیم.

اردکانیان گفت: ۶ سال است که به طور متوالی صادرات خدمات فنی و مهندسی آب و برق در رتبه نخست خدمات فنی و مهندسی صادراتی کشور است و حدود ۵۷.۵ درصد کل صادرات این بخش را به خود اختصاص می‌دهد؛ شرکت‌های بزرگ ایرانی در بازار‌های نه فقط منطقه که حتی قاره آفریقا و آمریکای لاتین برنده مناقصه‌ها می‌شوند، خدمات مهندسان مشاور هم این گونه است و از این حیث ظرفیت منابع انسانی بسیار خوبی در این صنعت فعال است.

او با اشاره به نقش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گفت: در صنعت برق تا مقدار زیادی عدم اتکا به بودجه عمومی و دولت داریم؛ بیش از ۶۰ درصد نیروگاه‌های ما متعلق به بخش خصوصی بوده و مدام این چرخه در حال حرکت است.

وزیر نیرو افزود: بخش عمده‌ای از درآمد‌های ما که به آن منابع داخلی می‌گوییم از محل فروش انرژی به مردم و بخش‌های مختلف است. در بخش آب هم این گونه است، اما در این بخش اتکای ما به بودجه عمومی دولت بیشتر است، اما در عوض سعی کردیم این وابستگی را با تنوع بخشی به روش‌های تامین منابع و جلب مشارکت بخش خصوصی و مکانیزم‌های مختلفی که سرمایه‌گذاران را می‌توانیم جلب کنیم کاهش دهیم.

او از بهره‌برداری بیش از ۴۰ پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در چارچوب پویش هرهفته_الف_ب_ایران از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

اردکانیان همچنین گفت: ما از تحریم به عنوان فرصت استفاده می‌کنیم، اما از آن استقبال نمی‌کنیم. یکی از موثرترین راه‌های شکست تحریم‌ها از بین بردن زمینه‌های تحریف است، این به معنای ندیدن واقعیات و یا طرح نکردن آنهاست.

تا پایان دولت ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می‌شود

به گفته وزیر نیرو ما با این که درآمدمان نسبت به دوره قبل از محل نفت کاهش پیدا کرده، اما تا پایان همین دولت ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می‌کنیم.

او افزود: آنچه به عنوان وزیر نیرو و همکارانم مطرح است، استفاده از ذره ذره منابع کشور اعم از انسانی و حرکت در جهت کاهش‌ها اعم از کاهش اوج بار، کاهش تلفات شبکه و غیره است و این کاهش چه مخالف و چه موافق هر پیمان جهانی باشد، منافع ملی را دنبال می‌کنیم.

سازمان‌های دولتی باید نسبت به سال قبل مصرف برق خود را کاهش دهند

اردکانیان همچنین اظهار کرد: سازمان‌های دولتی باید نسبت به سال قبل مصرف برق خود را کاهش دهند، از مولد‌های خودشان استفاده کنند، برای این که به بخش خانگی خاموشی ندهیم. بیش از ۲۵۰ اکیپ در تهران در پایان ساعت اداری به تمام سازمان‌ها مراجعه و اگر دستگاه‌های سرمایشی روشن باشد آن‌ها را قطع می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار