درس آزادگی از استاد آزاده

آزاده ایثارگر دوران دفاع مقدس گفت: مردم در مقابل یکدیگر به خصوص ایثارگران مسئول هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، در سالروز بازگشت آزادگان به میهن یکی از اساتید ایثارگر و آزاده دانشگاه یزد از خاطرات دوران اسارت خود می‌گوید.

عضو هیأت علمی دانشگاه یزد و آزاده ایثارگر دوران دفاع مقدس در شب ٢٠ بهمن ماه ١٣۶٧ در عملیات والفجر مقدماتی شرکت کرده و در ساعت ١٠ صبح، به اسارت نیرو‌های بعثی درآمد.

محمدرضا شایق، عضو هیأت علمی ایثارگر و پیشکسوت دانشگاه یزد درباره دوران اسارت خود گفت: تحمل دوران سخت اسارت در روز‌های اول در نهایت دشواری بود، اما بعد از مدتی با صبری که خداوند عطا کرد و سازگاری اسرا با محیط، اجرای برنامه‌های علمی-هنری و دید و بازدید از فشار روحی اسارت کاسته شد.

او افزود: اسرا به خاطر بی تجربگی در برخورد با سربازان و نگهبانان بر اساس سیره معصومین ضعف داشتند، اما حضور مرحوم ابوترابی شرایط را تغییر داد و سبب تخفیف آزار‌ها از سوی دشمن شد.

شایق، درباره دریافت اخبار اظهار داشت: اسرا اخبار را از لابه لای خبر‌های عراقی دریافت کرده و با وجود نبود رسانه صادق از اخبار مهم کشور مطلع بودند و هر اسیر تازه‌ای که می‌آمد، اسرای سابق از او به اخبار کشور آگاه‌تر بودند.

عضو هیأت علمی ایثارگر و پیشکسوت دانشگاه یزد، بیان کرد: در روایت‌ها آمده است که یوسف پیامبر پس از آزادی از حبس دعا کرد" خدایا زندانیان را جزو مطلع‌ترین افراد از اخبار و وقایع قرار بده" که اسرای جنگ تحمیلی این امر را به چشم دیدند.

محمدرضا شایق، عضو هیأت علمی ایثارگر و پیشکسوت دانشگاه یزد درباره آزادی اش اظهار کرد: لحظه شنیدن خبر آزادی فریاد شادی از اردوگاه به آسمان بلند شد، عده‌ای به هوا می‌پریدند و فریاد می‌زدند به گونه‌ای که شادمانی اسرا قابل وصف نبود.

او ادامه داد: بازگشت به ایران زیباترین حسی بود که هیچ هنرمندی با هیچ بیانی نمی‌تواند ذره‌ای از آن حس را به مخاطب منتقل کند، این حس زیبا از حس رسیدن انسان‌های آزاد به بزرگترین رویا‌های زندگی به مراتب بالاتر است.

شایق همچنین درباره ادای دین مردم و مسئولان به آزادگانی که اکنون در آسایشگاه‌ها بستری هستند، اظهار داشت: مردم در مقابل یکدیگر به خصوص ایثارگران مسئول هستند، کسانی که به خاطر امنیت این کشور از جوانی و سلامت خود گذشتند و تلخ‌ترین سختی‌ها را تحمل کرده، اکنون با گذشت سی، چهل سال هنوز با آثار تلخ آن حوادث می‌سوزند.

او افزود: حداقل وظیفه، احترام به ایثارگران و تکریم خانواده آنهاست و تکریم ارزش‌های اسلامی و ملی که البته تا حد زیادی این مطلوب حاصل شده است.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار