بومی سازی تجهیزات ترمیم خطوط لوله دریایی

با توجه به امتناع شرکت‌های خارجی از فروش تجهیزات ترمیم خطوط لوله زیر دریا به ایران، یک شرکت دانش‌بنیان این تجهیزات را با یک سوم قیمت نمونه مشابه خارجی بومی‌سازی کرد.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد توده فلاح، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان شید آرین کیش گفت: خطوط لوله زیر دریا بر اثر گذشت زمان یا سانحه ممکن است دچار آسیب و نشتی شوند. این شرکت تجهیزاتی تولید می‌کند که می‌تواند لوله را ترمیم کند. این تجهیزات شامل دستگاه‌های فلزی هستند که در دو نوع اتصال یک تکه و دو تکه تولید می‌شوند و با حلقه زدن به دور لوله در محل آسیب در همان جا باقی می‌مانند و باعث رفع نشتی و خرابی می‌شوند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان  در ادامه افزود: اگر لوله از هم جداشده باشد از تجهیزات یک تکه استفاده می‌شود و اگر دچار نشتی و آسیب شده باشد از تجهیزات دو تکه استفاده خواهد شد. چند شرکت محدود در جهان این تجهیزات را تولید می‌کنند که با شروع تحریم‌ها از فروش آن به کشورمان خودداری کردند. با توجه به این فرصت، یک تیم برجسته از مهندسان و محققان در شرکت جمع شدند و یک لیست از مزایا و معایب تجهیزات مشابه خارجی تهیه کردند، با حذف معایب، در نهایت یک محصول با کیفیت ایرانی تولید شد و ما مدعی هستیم که کیفیت این محصول از بسیاری از نمونه‌های مشابه خارجی برتر است.

فلاح همچنین بیان کرد: این تجهیزات در نمونه ۳۲ اینچ به قیمت ۲ میلیارد و پانصد میلیون تومان به فروش می‌رسد، در حالی که نمونه مشابه خارجی ۷ میلیارد و پانصد میلیون تومان قیمت دارد. تا کنون توانسته‌ایم علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشور‌های جنوب شرق آسیا، مانند مالزی، اندونزی و هندوستان نیز صادرات داشته باشیم. شرکت‌های داخلی نفت و گاز مشتری این محصول هستند و خوشبختانه از کیفیت این محصول دانش‌بنیان رضایت کامل دارند.


بیشتر بخوانید


او گفت: این محصول از نظر استراتژیک بسیار حائز اهمیت است، برای مثال اگر یکی از لوله‌های پارس جنوبی دچار آسیب شود، نشتی آن می‌تواند روزانه ۵ میلیون یورو خسارت به همراه داشته باشد. با توجه به امتناع شرکت‌های خارجی از فروش این محصول، بسیار حیاتی بود که این تجهیزات در داخل کشور تولید شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار