حجت الاسلام درویشیان:

مقابله با فساد جدی است/ حمایت کامل سازمان بازرسی از گزارشگران فساد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: مقابله و برخورد با فساد به طور جدی در سازمان بازرسی و مراجع قضایی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌ الاسلام و المسلمین حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در آئین رونمایی از سامانه گزارشگران فساد که صبح امروز (چهارشنبه سی‌ام مرداد ماه) در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم اظهار کرد: نهضت ما به برکت الگو گرفتن و پیروی از راه و جریان سید الشهدا و کربلای حسینی بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به دوره تحول گفت: در این دوره تمام گروه‌ها و مردم اذعان دارند که به واسطه اقدامات قوه قضاییه اراده جدی توسط این نهاد و سازمان‌های تابعه آن به ویژه سازمان بازرسی برای تحقق عدالت به وجود آمده است.

وی ادامه داد: مطابق با قانون اساسی، سازمان بازرسی وظیفه نظارت بر حسن اجرای امور و پیگیری مطالبات به حق مردم را بر عهده دارد.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان بیان کرد: سوء مدیریت‌ها و انجام ندادن امور در زمان خود از جمله مشکلات مردم است و یکی از اولویت‌های سازمان بازرسی پیگیری مطالبات و مسائل اصلی در حوزه معیشتی، وضعیت مسکن و حمایت از تولید است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تولید گفت: پیگیری این مطالبه عمومی امری جدی است و برای تحقق این هدف متعالی یعنی کمک کردن به تحقق عدالت الزاماتی را باید طی کرد.

وی افزود: شناسایی بستر‌های فسادزا که عمده تخلفات ناشی از این بستر‌ها هستند از الزاماتی است که باید دنبال شوند، همچنین شفافیت به معنای واقعی کلمه در فرآیند‌های دستگاه اجرایی از جمله دیگر الزاماتی است که آن را دنبال می‌کنیم.

حجت‌ الاسلام و المسلمین درویشیان بیان کرد: سامانه‌ها می‌توانند قابلیت رصد هوشمند را داشته باشند و سامانه تجارت، امور مالیاتی، سامانه گمرکی و سایر سامانه‌های موجود برای از بین بردن بستر‌های فساد اهمیت بسزایی دارند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: برنامه‌هایی جدی با مجلس شورای اسلامی داریم و یکی از مهمترین موضوعاتی که در بازرسی‌ها مدنظر ما است شناسایی ریشه تخلف و انحراف اسناد بالادستی است و این موارد به مجلس منعکس خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر الزام‌ها گفت: مقابله با فساد جدی است و برخورد جدی در سازمان بازرسی و مراجع قضایی انجام می‌شود. فساد را صرفا به معنی اختلاس نمی‌دانیم، بلکه این بخشی از فساد است و فساد یعنی هر فعل یا ترک فعلی که منجر به آسیب دیدن مردم و بیت المال شود. نمونه‌های متعددی وجود داشته که بررسی شدند و سیل سال گذشته نمونه بارز آن بود که در آن کسانی ساخت و ساز غیر مجاز انجام دادند و منجر به آسیب دیدن مردم شدند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه مناطق پر خطر شناسایی می‌شوند که نمونه آن کلینیک سینا مهر است و با کسانی که کار خود را به درستی انجام نداده باشند، برخورد می‌شود، البته در مقابل کسانی که دلسوز مردم هستند و حسن عمل دارند، شناسایی می‌شوند و مورد تشویق قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان با اشاره به یکی از رویکرد‌های مقابله با فساد گقت: بهره گیری و مشارکت با مردم در این امر خطیر اهمیت بسزایی دارد، هر جا که مردم در کنار ما بودند و پای کار آمدند مشکل برطرف شد و به طور حتم مبارزه با فساد و پیشگیری از فساد مشارکت و کمک مردم را احتیاج دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از محور‌های فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پیشگیری از فساد است و پیشگیری هم با آموزش است و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و بازرسان افتخاری جزء برنامه‌های تحولی ما در سازمان بازرسی است.

وی تصریح کرد: حراست‌ سازمان‌ها و مدیران دستگاه‌ها وظیفه نظارت دارند و باید اقدام لازم را داشته باشند و مواردی که لازم است را منعکس کنند و این تکلیف را جزء اولویت‌های خود قرار داده‌ایم و یکی از مصادیق بارز ترک فعل را نتیجه این عدم نظارت‌ها می‌دانیم.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان درباره سامانه گزارشگران فساد بیان کرد: پیش از این سامانه رسیدگی به فساد وجود داشت، اما به لحاظ اهمیت فساد یک سامانه جدید ایجاد شد تا هم نشان داده شود موضوع برای ما اهمیت دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: این سامانه مخصوص سازمان بازرسی است و ارتباطی به قوه قضاییه ندارد و فاز اول آن افتتاح می‌شود و روند تکمیلی آن طی خواهد شد و موضوعات در حوزه اختیار سازمان بازرسی باید به آن منعکس شود.

وی افزود: از مردم می‌خواهم مسائل مهم در اولویت گزارشگری آن‌ها باشد تا با اولویت آن‌ها را دنبال کنیم و پس از ثبت گزارش، موضوع رسیدگی می‌شود، اما تا زمانی که گزارش به نتیجه نرسد اعلام عمومی نخواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان با اشاره به امکانات این سازمان گفت: برخی می‌توانند ناشناس گزارش کنند، اما از کسانی که به طور شناس گزارشی را ارائه می‌دهند می‌خواهیم اطلاعات خود را به درستی ثبت کنند، زیرا ممکن است ما از آن‌ها اطلاعات تکمیلی بخواهیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: این اطمینان را می‌دهم که نام گزارشگران افشا نخواهد شد، اما اگر برای گزارشگران مشکلی پیش بیاید ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار