یک کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

بانکداری سنتی در لباس اسلامی اجرا می‌شود

کاووسی گفت: در کشور ما تمام مقررات بانکی به سمت بانکداری اسلامی پیش رفته است، اما در عمل بانکداری سنتی هنوز اجرا می‌شود.

یوسف کاووسی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با  خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:  در کشور ما تمام مقررات بانکی به سمت بانکداری اسلامی پیش رفته است اما در عمل بانکداری سنتی اجرا می‌شود و فراموش نشده است. در سراسر دنیا بانکداری اسلامی سودمحور و بنگاه اقتصادی محور فعالیت دارد .

کاووسی گفت:به طور معمول یک بانک نمی تواند  بدون ترازنامه قابل قبول و استانداردهای موجود با بانک های دیگر در کشور های مختلف ارتباط برقرار کند زیرا ریسک پذیری بالا می رود.


بیشتربخوانید:


وی گفت: استاندارد‌های موجود برای کاهش ریسک مشتریان بانکی، تجار و بانک دوطرفه است. این استاندارد‌ها از چندین متغیر تشکیل شده است. بانک‌ها در کشور ما معمولا از نظر استاندارد بین المللی در درجه پایینی قرار دارند، به همین دلیل بانک‌های جهانی بیشتر با بانک‌های کوچک و ناشناخته ارتباط برقرار می‌کنند، زیرا در این صورت ریسک نهایی بازگشت پول برعهده بانک تجاری است. از این رو هزینه کارمزد از ۳ درصد به ۲۰ درصد افزایش می یابد.

کاووسی ادامه داد: بسیاری از کارشناسان اقتصادی در ابتدای امر خواستار اجرای سیستم موازی در بانکداری شدند. یعنی به طور همزمان هم از سیستم بانکداری اسلامی و هم از سیستم بانکداری سنتی استفاده شود، اما این مسئله مورد استقبال واقع نشد و تصمیم گرفته شد که بدون هیچ تخصص و آموزشی به سمت بانکداری اسلامی برویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار