سفر به بیجار ممنوع است

فرماندار بیجار گفت: با توجه به وضعیت کرونا، سفر در روز‌های تاسوعا و عاشورا به بیجار ممنوع است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، علی اکبر ورمقانی فرماندار بیجار گفت: بر اساس اطلاعات نرم افزار ماسک، وضعیت بیجار به لحاظ بیماری کرونا قرمز گزاش شده و به همین علت برای حفظ سلامتی مردم، از همه بیجاری‌های مقیم سایر شهر‌های کشور و مهمانانی که هر سال در این ایام به بیجار سفر می‌کنند، تقاضامندیم از سفر به این شهرستان خودداری کنند.

او افزود: از روز ۳۰ مرداد ۹۹ بازگشت بیجاری‌های ساکن شهر‌های تهران، البرز، زنجان و سایر مناطق به این شهرستان افزایش چشمگیری داشته که این وضعیت موجب شد آمار ابتلای به بیماری کرونا رشد دوباره یافته و وضعیت شهرستان قرمز شود.

ورمقانی تاکید کرد: حفظ سلامت میهمانان و میزبانان بر هرچیزی اولویت دارد لذا هر چقدر تعداد سفر‌ها کاهش یابد موجب کاهش چرخه انتقال کرونا و حفظ سلامتی مردم خواهد شد.

او یادآور شد: با توجه به اینکه دهه دوم شهریور در شهرستان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را داریم کاهش تجمعات اجتماعی به جد احساس می‌شود.

فرماندار بیجار گفت: با اتخاذ همه تدابیر بهداشتی و کاهش اجتماعات مردم در این چند ماه موفق شدیم وضعیت بیجار را به زرد نزدیک کنیم با بازگشت حجم زیاد مهمانان در تعطیلات تاسوعا و عاشورا، تمام زحمات پرسنل بهداشت و درمان و مسوولین هدر رفت و بازهم وضعیت بیجار به‌عنوان تنها شهرستان در استان کردستان قرمز شد که امیدواریم با همکاری مردم به وضعیت قبلی باز گردیم.

او با اشاره به اینکه دسته گردانی ایام محرم در بیجار ممنوع است، افزود: هر سال تعداد زیادی از مردم سایر شهر‌های کشور برای حضور و تماشای دسته‌های عزاداری و آیین گل گیران روز عاشورا به این دیار مسافرت می‌کردند که با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، هر گونه دسته گردانی، علم گردانی و گل گیران ممنوع شد.

ورمقانی اظهار داشت: در بیست و هفتمین جلسه ستاد مبارزه با ویروس کرونا شهرستان که با حضور هیات امنای مساجد، مسوولین هیات‌های مذهبی و دستگاه‌های فرهنگی شهرستان و اعضای شورای تامین برگزار شد، تمام دستور‌های لازم و ممنوعیت‌ها در حوزه عزاداری محرم اعلام شد.

او تاکید کرد: این موارد حدود یک هفته قبل به تمام هیات مذهبی، تکایا و مساجد اعلام شده و موراد مذکور به صورت تعهد از مسوولین برگزار کننده آیین عزاداری دریافت شد تا از شیوع بیماری ویروسی کرونا در شهرستان با عدم برپایی اجتماعات عزاداری پیشگیری شود.

فرماندار بیجار یادآور شد: با نزدیک شدن به روز‌های تاسوعا و عاشورا و افزایش جمعیت مهمانان، رعایت فاصله اجتماعی کمتر شده و این زنگ خطری جدی برای سلامت مردم به حساب می‌آید لذا از عموم مردم می‌خواهیم به این موضوع بیش از پیش توجه کنند.

او اضافه کرد: در جلسات ستاد کرونا، شورای تامین، شورای اداری، شورای فرهنگ عمومی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر مصوب شد مراسم خاص نظیر تجمع عاشوراییتن، تجمع شیرخوارگان حسینی و مراسم گلگیران ممنوع باشد که مردم و مسوولین هیات‌های مذهبی و امنای مساجد و عزادارن پرشور و شعور حسینی، آگاهانه و هوشمندانه ما را یاری کردند.

ورمقانی افزود: براساس مصوبات ستاد کرونای کشور، استان و شهرستان امسال دسته روی هیات نداریم و تمام هیات‌ها حداکثر ۲ ساعت در فضای باز داخل محوطه مدارس یا خیابان جلوی مسجد بدون حرکت و با رعایت پروتکل‌ها سینه زنی یا زنجیر زنی می‌کنند و سخنرانی داخل مساجد بعضا لغو و یا حداکثر در سقف یک ساعت انجام می‌شود.

او گفت: تیم‌های نظارت سازمان تبلیغات اسلامی و بهداشت و درمان، معاون سیاسی، امنیتی و انتظامی فرماندار و بخشداران بصورت مستمر عزاداری‌های شهر و روستا‌ها را رصد و چنانچه در هیاتی مصوبات ستاد کرونا یا پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود تذکرات لازم به متولیان داده می‌شود.

فرماندار بیجار با اشاره به اینکه هیات‌های مذهبی سینه زنی و زنجیر زنی، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند، یادآور شد: مقداری بی توجهی در مردمی که اطراف هیات مستقر و نظاره گر مراسم هستند، دیده شده که مرتبا توسط انتظامی و تیم‌های نظارتی تذکرات لازم به آن‌ها داده می‌شود.

او اضافه کرد: در محرم امسال، دسته گردانی هیات‌های عزاداری، سینه زن و زنجیرزنی داخل مساجد، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و پذیرایی، هرگونه پذیرایی در مساجد، تجمع بزرگ عاشوراییان، علم گردانی و استفاده از طبل، حضور سالمندان و بیماران زمینه‌ای ممنوع است و استفاده از ماسک برای همگان الزامی و توزیع نذری صرفاً با نظارت شبکه بهداشت و درمان و هماهنگی قبلی امکان پذیر است.

هر سال شب و روز تاسوعای حسینی، شهرستان بیجار با برگزاری آیینی ساهد دسته‌های سنیه زنی و زنجیر زنی با حضور پر شور جوانان و پیر غلامان بود که صحنه‌های زیبایی ترسیم می‌کردند و بسیاری از ساکنین شهر‌های مجاور و بیجاری‌های مقیم تهران، البرز و زنجان برای حضور در مراسم این روز و شب‌ها به این شهر می‌آمدند.

محرم امسال با توجه به شرایط ویژه کشور، حال و هوای دسته‌های عزاداری به همان صورت، امّا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، جمعیت و فضای محدود برگزار می‌شود که در نوع خود کم نظیر است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.