رئیس کمیسیون توسعه تجارت اتاق تعاون مطرح کرد؛

سهم ۶ درصدی بخش تعاون در تولید ناخالص داخلی /ضرورت تسریع استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات

افقهی گفت: سهم تعاونی ها در تولید ناخالص داخلی کشور باید بیش از ۲۵ درصد باشد اما اکنون تنها ۵ تا ۶ درصد است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افقهی، رئیس کمیسیون توسعه تجارت اتاق تعاون در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص موانع پیش روی تعاونی های کشور تصریح کرد: حدود ۹۵ هزار تعاونی در کشور فعالیت می کنند و  برای ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر  ایجاد شغل کرده اند.

او ادامه داد: تعاونی ها، بنگاه های اقتصادی  هستند که تاب آوری خوبی در اقتصاد دارند و سهم آن ها در تولید ناخالص داخلی کشور باید بیش از ۲۵ درصد باشد اما اکنون تنها ۵ تا ۶ درصد است.

افقهی بیان کرد: به طور متوسط هر تعاونی برای ۱۷.۸ نفر اشتغال ایجاد می کند. با سیاست های اتاق تعاون برای ورود به حوزه دانش بنیان تا کنون ۳۶ شرکت تعاونی دانش بنیان به بهره برداری رسیده است.

رئیس کمیسیون توسعه تجارت اتاق تعاون افزود: در دوران دفاع مقدس  عرضه بخش قابل توجهی از اقلام اساسی از طریق تعاونی ها انجام می گرفت اما بروز اختلال در فعالیت برخی تعاونی هایی که بدون اخذ اعتبار از بانک مرکزی فعالیت می کردند، باعث کمرنگ شدن این حوزه در اقتصاد کشور شد.

او ادامه داد : همچنین  بخش تعاون در قانون برنامه ششم توسعه، کمرنگ است و حاکمیت،  تعاون را از اولویت توجه  خود خارج کرده است.

افقهی تصریح کرد: حوزه تعاون در ۱۸ بخش بزرگ فعالیت دارد. ۷۵ درصد تولیدات کشاورزی در حوزه تعاون صورت می گیرد. همچنین تعاونی های مرز نشینی داریم که بسیاری از امور اقتصادی مرزی را پوشش می دهند. با ۱۵ کشور آسیایی مرز داریم و  این امر نقش مهمی در تجارت خارجی کشور دارد.

میزان صادرات بخش تعاون ۲ میلیارد دلار است

او در خصوص میزان صادرات بخش تعاون کشور بیان کرد: از بانک مرکزی و مرکز آمار تقاضا داریم آمار صادرات بخش تعاون به تفکیک محاسبه و ارائه شود.

افقهی ادامه داد: ما تخمین ۲ میلیارد دلاری در خصوص صادرات بخش تعاون در سال ۹۸ ثبت کرده ایم اما معتقدیم آمار بیشتر از این رقم است.

این مقام مسئول درباره مشکلات بخش تعاون گفت: نبود آموزش  و آگاهی تعاونی ها و  جدی گرفته نشدن  این بخش از مشکلات حوزه تعاون است. تعاونی ها کمتر از ۰.۹ درصد  از تسهیلات بانکی را دریافت می کنند که رقم بسیار پایینی است.

رئیس کمیسیون توسعه تجارت اتاق تعاون افزود: هم در واگذاری ها و هم در توانمند سازی بنگاه های تعاونی باید درست عمل شود. در سازمان توسعه تجارت تلاش های زیادی در خصوص رفع مشکلات صادرات بخش تعاون انجام گرفته است.

او ادامه داد: نباید به صادرکنندگانی که سال هاست صادرات انجام می دهند و متعهد هستند و افرادی که تخلف صادراتی دارند به یک چشم نگاه کرد. مهمترین مشکل بانک مرکزی، اجرای مجدد تجربه شکست خورده بازگشت ارز صادراتی در سال ۹۷ است.

افقهی تاکید کرد: بانک مرکزی می بایست سامانه خود را به صورت آنلاین به سازمان مالیات و گمرک وصل کند تا بازگشت مالیات بر ارزش افزوده  کالاها به صادرکنندگان تسریع شود.

او افزود: برای رفع موانع صادراتی نیاز به اقدامات هزینه بر نیست و تنها کافی است تا گلوگاه های فشار به تولیدکننده و صادرکننده برداشته شود.

ضرورت تفکیک آمار صادرات بخش تعاون

در ادامه برنامه قمری مدیرکل  بازرگانی سازمان توسعه تجارت در این خصوص بیان کرد: کشور ما در حوزه تعاونی ها از کشورهای پیشرو است. حدود  ۱۰۰ هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد و برخی از تعاونی ها  هم راکد هستند.

او ادامه داد: در قانون برنامه پنجم توسعه آمده که تا پایان این برنامه باید سهم تعاونی ها به ۲۰ درصد برسد اما اکنون این سهم تنها ۶ درصد است. اقتصاد کشور ۳ رکن خصوصی دولتی و تعاونی دارد.

قمری تاکید کرد :در حوزه صادرت آمار بخش تعاون بیش از ۲ میلیارد دلار  است و نهادهای متولی همچون بانک مرکزی و گمرک باید آمار صادرات حوزه تعاون را تفکیک کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: منافع زیادی از صادرکنندگان  از بخش مالیات بر ارزش افزوده در سازمان مالیات حبس شده است که این مبالغ باید حداکثر صرف یک ماه بعد از صادرات مسترد شود. در کارگروه اقدام ارزی  صادراتی تسریع استرداد مالیات بر ارزش افزوده را پیگیری می کنیم.

قمری با تاکید بر اینکه اتاق تعاون باید در تصمیم گیری های اقتصادی نقش پررنگی داشته باشد گفت: پیشنهاداتی که اعضای اتاق تعاون برای افزایش صادرات داده اند در حال اجرا است.

او بیان کرد: تشکیل کمیته صادراتی در سازمان تجارت به منظور حل مشکلات تعاونی ها در صادرات انجام گرفت که مشکلات موردی صادرکنندگان در این کمیته حل شده است.

مدیرکل  بازرگانی سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در سازمان توسعه تجارت مشوق های خوبی برای صادرکنندگان دیده شده است و با همکاری اتاق تعاون، تعاونی‌ها را در حوزه صادرات در اولویت قرار می‌دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار