وزیر اقتصاد مطرح کرد؛

نوسازی خدمات بانکی لازمه ورود بانک ها به اقتصاد کشور/خویشتن داری برای فعالان بازار سرمایه ضروری است

دژپسند گفت: امروزه برای دستیابی به رتبه برتر شدن در نظام بانکی نیازی به افزایش تعداد شعب نداریم بلکه باید نوع خدمات را افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی در مراسم رونمایی از سامانه شمس اظهار کرد: در دنیای رقابتی دستیابی به عنوان برترین بانک نیازمند تلاش و جدیت و از خود گذشتگی دارد.

وی ادامه داد: امروزه برای دستیابی به رتبه برتر شدن در نظام بانکی نیازی به افزایش تعداد شعب نداریم بلکه باید نوع خدمات را افزایش دهیم.

رئیس شورای عالی بورس بیان کرد: بانکی که خواستار نامی معتبر است باید به سمت الکترونیکی کردن تمام تسهیلات خود پیش رود. بازار سرمایه در یک سال اخیر فرصت طلایی برای بانک‌ها جهت واگذاری دارایی‌های مازاد و اموال تملیکی بوده است.

دژپسند گفت: خویشتن داری برای فعالان بازار سرمایه ضروری است. امیدوارم بازار سرمایه از مداخلات سیاسی در امان بماند و برای بهره وری سیاسی بازار سرمایه خدشه دار نشود. دولت می‌تواند بر بازار سرمایه نظارت داشته باشد. همچنین تاکنون ۶۳ درصد ازگروه مالی سپهر در بورس عرضه شده است که این نشان دهنده همکاری بانک، بورس و اقتصاد کشور است.

وزیر اقتصاد گفت: حاکمیت شرعی یکی از لازمه‌های ارتقا نظام بانکی است که یک نما و محتوای خاص دارد. نما به معنای مبتنی کردن تصمیمات به نظام حرفه‌ای و مبانی علمی و تجربی  و پیام اصلی آن دور زدن فرهنگ بومی و شرقی ایران است.

دژپسند با بیان اینکه ۹۶ درصد از خدمات بانک صادرات غیر حضوری است، گفت:علاوه بر حاکمیت شرعی، واگذاری اموال مازاد، پیوند به بازار سرمایه برای تکمیل حلقه های مالی و پیوند به دانشگاه ها و دانش بنیان ها  می تواند موجب ارتقای رتبه بندی بانک ها شود.

وی در پایان با اشاره به رهایی بانک ها از اموال تملیکی مازاد گفت: اموال مازاد بانک ها نباید نگه داشته شود بلکه باید آن به نقطه فعالیت و بهره برداری برسانیم تا کارکرد آن در اقتصاد درست شود.

دژپسند گفت: ملاک رتبه‌بندی بانک‌ها با گذشته متفاوت است و تنوع خدمات ملاک اصلی این رتبه‌بندی به شمار می‌آید. تنوع، سطح دسترسی، جامعیت، سهولت و رفاه بیشتر، ملاک اصلی رتبه و جذابیت بانک‌ها است.

وی با بیان اینکه برخی مقاومت‌ها امروز مانعی برای بهره‌مندی بیشتر از برخی فناوری‌های نوین است، تکنولوژی بلاک‌چین را مورد اشاره قرار داد و افزود: استفاده از این فناوری می‌تواند هزینه‌ها را به ویژه در شرایط تحریمی تا ٧٠ درصد کاهش دهد. با این روش، شفافیت بین ٣٠ تا ٥٠ درصد و هزینه‌های مشتری تا ٥٠ درصد کاهش خواهد یافت. همچنین به دلیل خودکار شدن سیستم‌ها، هزینه‌های این بخش نیز تا ٥٠ درصد کاهش خواهد یافت ضمن اینکه محدودیتی برای تعداد مشتریان نخواهیم داشت.

 

وزیر اقتصاد گفت:با استفاده از هوش مصنوعی درآمد سازمان مالیاتی تا ١٧ درصد بالاتر خواهد رفت. تقریبا ٧٠ درصد پرونده‌ها بدون استفاده از کاغذ و در محیط هوشمند انجام خواهد گرفت.

دژپسند در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: امیدواریم اقدامات و برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که استحکام بازار سرمایه بیشتر شود.طبیعتا بازار سرمایه در ذات خود دچار نوسانات می شود مدیریت بازار سرمایه دو رکن دارد؛ یک رکن آن به دستگاه ناظر و حاکمیت باز می گردد.

وی ادامه داد: دغدغه در خصوص ورود حقوقی ها به معاملات بورس در حال برطرف شده است. سازمان بورس به عنوان مقام ناظر باید از دخالت در بازار سرمایه خودداری کند.

این مقام مسئول بیان کرد: اگر ما بتوانیم فعالان حقوقی و حقیقی بازار سرمایه را با تدبیر ، خویشتن داری، نگاه بلند مدت و کوتاه مدت در بازار سرمایه وارد کنیم، در آینده شاهد بازاری مستحکم و پایداری خواهیم بود.

وی ادامه داد: همه باید بدانند بازار سرمایه باید استمرار و بقای بیشتری داشته باشد. زیرا بازار سرمایه نقش کلیدی در اقتصاد کشور ما دارد. اگر بانک، بیمه و بورس با یکدیگر پیوند قوی برقرار کنند، می توانند به رشد و توسعه کشور کمک کند.

دژپسند با ابراز امیدواری در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: انتظار می رود رسانه ملی به تعمیق دانش فعالان بازار سرمایه کمک ویژه کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر اقتصاد ، بانک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار