تهیه طرح جامع گردشگری خراسان رضوی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: طرح جامع گردشگری خراسان رضوی با مشارکت جهاد دانشگاهی، شهرداری و میراث فرهنگی تهیه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: سند توسعه راهبردی گردشگری ابلاغ شده و در واقع این سند در سطح کشوری است، از طرفی جهاد دانشگاهی، طرح جامع گردشگری را با شرح خدماتی افزون‌تر تهیه کرده و در این زمینه دو جلسه نیز برگزار شده و با مشارکت میراث فرهنگی در حال انجام است، این قرارداد در سطح استان بوده و با توجه به جلسه‌ای که داشته‌ایم، قرار بر این شد طرح موجود تفاهمی بین میراث، جهاد دانشگاهی و شهرداری باشد تا موازی‌کاری صورت نگیرد.
 
افتتاح خانه‌های صنایع دستی با هدف تثبیت اشتغال روستاییان

او افزود: چهار خانه صنایع دستی در توس آماده افتتاح است، این خانه‌ها شامل خانه دست‌بافته‌های سنتی، خانه سفال و سرامیک، خانه فیروزه‌تراشی و ارغوان و گلیم است. همچنین خانه صنایع دستی ابریشم در «بسک» افتتاح شده و به طور کلی در این خانه‌ها آموزش، تولید و فروش با هدف اشتغال روستایی انجام می‌شود؛ لذا این خانه‌ها در حاشیه و داخل روستا‌ها ایجاد می‌شود تا اشتغال پایدار در روستا ایجاد و از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری شود.

افتتاح محور آرامگاه فردوسی تا کهن‌دژ در آبان ماه امسال

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: طرح‌های برج و باروی توس و مجموعه آرامگاه فردوسی با اعتباری حدود ۱۶ میلیارد تومان اجرا شده است و چهار پروژه دیگر نیز با همکاری شهرداری مشهد انجام شده که مهم‌ترین آن طرح جلوخان فردوسی است و ۳۷ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

بیشتر بخوانید


مکرمی فر بیان کرد: همچنین عمارت «چهار برج» نیز با اختصاص ۹۰۰میلیون تومان از سوی شهرداری و با مشارکت ما انجام شد، هم اکنون طرح محور آرامگاه فردوسی تا کهن‌دژ با توجه به تفاهمی که با شهرداری مشهد داشته‌ایم در حال انجام است و در آبان ماه امسال افتتاح خواهد شد.

مطالعات ثبت جهانی توس آغاز شده است

او در خصوص چشم‌انداز ثبت جهانی توس نیز تصریح کرد: سهمیه سالانه وزارت برای ثبت جهانی یک اثر است و تشکیل پرونده‌های آن نیز سه تا چهار سال طول می‌کشد. در این زمینه وزارتخانه و معاونت میراث تدبیری برای ثبت زنجیره‌ای آثار اندیشیده‌اند به طور مثال کاروان‌سرا‌های ایران یا قنات‌ها که ثبت آن به شکل زنجیره‌ای است. هم‌اکنون خراسان دو پرونده در مرحله ثبت جهانی دارد. یکی از این پرونده‌ها کاروان‌سرا‌ها و دیگری آسباد‌های نشتیفان و شرق کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی تاکید کرد: مطالعات ثبت جهانی توس آغاز شده و اقدامات اخیر میراث فرهنگی و شهرداری برای احیای آن، کمک زیادی به ثبت جهانی توس خواهد کرد. به علاوه طرحی که با شهرداری برای آن توافق شده در خصوص تملک ساخت و ساز‌های غیرمجاز است و خلوت شدن عرصه، گام مؤثری در ثبت جهانی خواهد بود. به نظر من مقدمات برای ثبت جهانی توس کاملاً فراهم است و بسیاری از مواردی که باید مرتفع شوند، انجام گرفته و بقیه موارد نیز در حال انجام است و امیدواریم در آینده نزدیک توس را در فهرست ثبت جهانی ببینیم.

تصمیم‌گیری درباره زائران پیاده دهه آخر صفر بر عهده ستاد کرونا است

مکرمی‌فر اظهار کرد: ۲۴۰ هتل در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد، ۵۶ هتل فعال است. درصد اشغال تخت این ۵۶ هتل، ۸/۶ است که اگر همه ۲۴۰ هتل را در نظر بگیریم، این رقم به ۳درصد کاهش می‌یابد. این درصد در مهرماه که ایام غیر پیک است کمتر خواهد شد.

او در خصوص تمهیدات استانی برای دهه آخر صفر و زائران پیاده گفت: این موضوع در حیطه تصمیمات ستاد کرونای استان است و هنوز در این‌باره ابلاغیه یا موردی مطرح نشده است.


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار