مبتلایان به کرونا با علائم خفیف در منزل درمان شوند

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بیماران مبتلا به کرونا با علائم خفیف را می‌توان با رعایت ضوابط بهداشتی در منزل تحت مراقبت قرار داد.

مبتلا به کرونا با علائم خفیف در منزل درمان شوندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر کامران میرزایی متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: انجام مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری خفیف کووید ۱۹ در منزل و ارائه خدمات مراقبتی برای آن‌ها به شرطی که اعضای خانواده بتوانند از آن‌ها مراقبت و پیگیری نمایند با رعایت دستورالعمل‌های لازم توصیه می‌شود.

او عنوان کرد: لازم است افراد مراقب بیمار از ماسک استفاده کرده و هنگام استفاده از ماسک از لمس سطح خارجی آن پرهیز کنند.

اگر ماسک با ترشحات بیمار خیس شد باید بلافاصله تعویض شود

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: اگر ترشحات تنفسی بیمار موجب خیس یا کثیف شدن ماسک شد باید بلافاصله با ماسک خشک و جدید جایگزین شود.

دکتر میرزایی افزود: هنگام تعویض ماسک باید با تکنیک مناسب آن را از روی صورت برداشته به‌گونه‌ای که سطح خارجی ماسک لمس نشود. لازم است ماسک استفاده‌شده بلافاصله پس از برداشته شدن از روی صورت در یک کیسه نایلونی سربسته قرار داده‌شده و در سطل زباله درب دار نگهداری شود و پس‌ازآن دست‌ها با آب و صابون شستشو شود.

نیازی به استفاده از ظروف یک‌بارمصرف برای بیماران وجود ندارد

او بیان کرد: باید از ظروف غذاخوری جدا برای تغذیه بیمار استفاده‌شده و پس از استفاده ظروف با مواد شوینده شسته و نیازی به استفاده از ظروف یک‌بارمصرف و دور انداختن آن‌ها نیست.

دکتر میرزایی تاکید کرد: سطوح و اشیا اطراف بیمار و وسایلی که لمس شده به‌طور مکرر تمیز و ضدعفونی شوند. برای این کار می‌توان از مواد شوینده خانگی برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کرد و سپس جهت ضدعفونی از محلول‌های ضدعفونی‌کننده خانگی معمولی حاوی با کلریت سدیم ۱ درصد استفاده کرد.

او گفت: بایستی از تماس مستقیم با مایعات بدن به‌ویژه ترشحات دهانی یا تنفسی، و مدفوع بیمار خودداری شود.

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: هنگام مراقبت‌های دهانی یا تنفسی بیمار و هنگام دست زدن به مدفوع، ادرار و سایر مواد زائد از دستکش یک‌بارمصرف و ماسک استفاده کنید. بهداشت دست را قبل و بعد از برداشتن دستکش و ماسک انجام دهید.

دکتر میرزایی افزود: حداقل روزی یک‌بار سطح حمام و توالت را ضدعفونی کنید. ابتدا از صابون یا شوینده خانگی به‌صورت منظم برای تمیز کردن استفاده‌شده و پس از شستشو باید از ضدعفونی‌کننده خانگی معمولی حاوی ۱ درصد هیپوکلریت سدیم استفاده شود.

از دستکش و ماسک یک‌بارمصرف استفاده کنید

او با اشاره به اینکه از ماسک و دستکش استفاده مجدد نکنید بیان کرد: هنگام تمیز کردن سطوح یا دست زدن به لباس یا ملافه‌های آلوده به مایعات بدن باید از دستکش و لباس محافظ (به‌عنوان‌مثال پیش‌بند پلاستیکی) استفاده شود. بسته به موقعیت می‌توان از دستکش‌های کمکی یا یک‌بارمصرف استفاده کرد.

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوانکرد: پس از استفاده، دستکش‌های بهداشتی باید با آب و صابون تمیز و با محلول هایپوکلریت سدیم ۱درصد شستشو شوند. دستکش‌های یک‌بارمصرف (به‌عنوان‌مثال نیتریل یا لاتکس) پس از هر بار استفاده باید از رده خارج شوند.

دکتر میرزایی ادامه  داد: دستکش، ماسک و سایر مواد زائد تولیدشده در حین مراقبت در منزل باید قبل از دفع زباله‌های عفونی در داخل یک پاکت پلاستیکی قرار داده و سر آن را بسته و درون سطل آشغال با درپوش در اتاق بیمار قرار گیرند.

او افزود: از قرار گرفتن سایر وسایل آلوده مانند مسواک، سیگار، ظروف غذا، ظروف، نوشیدنی‌ها، حوله‌ها، پارچه‌های شستشو یا ملافه‌ها در محیط نزدیک بیمار خودداری کنید.

بیمار پس از برطرف شدن علائم حداقل دو هفته دیگر باید در قرنطینه خانگی باقی بماند

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بیماران خفیف تایید شده که در منزل تحت مراقبت هستند تنها زمانی اجازه خروج از منزل را دارند که حداقل دو نمونه تهیه‌شده از حلق بیمار با فاصله زمانی حداقل ۲۴ ساعت از هم با استفاده از آزمایش PCR منفی شود. در مواردی که آزمایش امکان‌پذیر نیست WHO توصیه می‌کند بیماران تایید شده پس از برطرف شدن علائم حداقل دو هفته دیگر در قرنطینه خانگی باقی بمانند.

دکتر میرزایی توصیه کرد: شستشوی دست قبل از پوشیدن دستکش و بعد از خارج کردن دستکش ضروری است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.