حقدوست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امکان تولید انبوه واکسن آنفلوانزا وجود ندارد

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: شرایط ساخت واکسن آنفلوانزا بسیار دشوار است و به دلیل مشکلات فنی که وجود دارد امکان تولید انبوه آن وجود ندارد.

علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، واکسن‌ آنفلوانزا باید اواخر شهریور یا اوایل مهر تزریق شود.

او با اشاره به اینکه افرادی که مستعد نوع شدید آنفلوانزا هستند باید واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند، ادامه داد: معمولا واکسن کرونا برای گروه‌های پرخطر مانند سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای که مشکلات تنفسی دارند، استفاده می‌‌شود. در هیچ جای دنیا به جز در موارد استثنا توصیه نمی‌کنند که همه مردم واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند زیرا هزینه بالایی را برای بخش سلامت ایجاد خواهد کرد. شرایط ساخت این واکسن بسیار دشوار است و به دلیل مشکلات فنی که وجود دارد امکان تولید انبوه واکسن برای چند میلیارد انسان وجود نخواهد داشت.

 ویروس کرونا

حقدوست بیان کرد: در گذشته گروه‌های پرخطر را برای دریافت واکسن آنفلوانزا تحت پوشش قرار می‌دادیم و سعی می‌ کردیم واکسن در سیستم دولتی برای این افراد به اندازه کافی وجود داشته باشد. البته در بخش‌های خصوصی هم برای افرادی که خودشان مسر بودند واکسن را دریافت کنند واکسن تزریق می‌شد. 

او افزود: با توجه اینکه شیوع ویروس کرونا و آنفلوانزا ممکن است در نیمه دوم سال همزمان باشد باید مفهوم پرخطربودن را وسیع‌تر ببینیم. به طور مثال اگر در گذشته گفته می شد افراد بالا ۶۵ سال واکسن را باید بزنند، شاید امسال گفته شود که بالای ۶۰ سال  واکسن را باید  تزریق کنند. اما این که گفته می‌شود افراد سالم و جوان هم باید این واکسن دریافت کنند، درست نیست.


بیشتر بخوانید


معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: احتمال همزمانی کرونا با آنفلوانزا در یک زمان کم است، اما صفر نیست. افراد باید بدانند سیستم ایمنی بدن به گونه‌ای است که اگر بدن با یک ویروس درگیر باشد شانس گرفتن ویروس دیگر کمتر می‌شود، اما ممکن است فرد در هفته ابتدایی آنفلوانزا را بگیرد و پس از بهبودی هفته بعد به بیماری کرونا هم مبتلا شود.

 ویروس کرونا

او در پایان بیان کرد: برای تشخیص ویروس‌ها معمولا از روش‌های حاضر مانند پی‌سی‌آر و سی‌تی‌اسکن استفاده می‌شود و در حال حاضر درصدد آن هستیم که بتوانیم کیت‌های دوگانه ای ایجاد کنیم که بتوان با انجام یک آزمایش و نمونه گیری ۲ ویروس کرونا و آنفلوانزا را به خوبی شناسایی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
آخه چرا؟! بیست سال است واکسن آنفولانزا در دنیا تولید می شود، چرا در ایران تولید نمی کنید؟! مقصر این اهمال کاری کیست؟ حالا باز یک عده از مسئولین از این مطالبه مردم سواستفاده می کنند و سریعا برای این کار بودجه صدبرابر مورد نیاز مطالبه می کنند
آخرین اخبار