سقوط فرزندآوری؛ زنگ خطر بیخ گوش جمعیت جوان کشور/ نظر شما چیست؟

فرزندآوری و کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور از موضوعات مهمی به شمار می‌آید که در سال‌های اخیر زنگ خطر آن به صدا درآمده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش بود که یکی از سلبریتی‌های فعال در فضای مجازی، در صفحه شخصی خود بخشی از صحبت‌های یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را با این مضمون منتشر کرد: "میزان ناباروری دختران ما الان تقریبا دو برابر رِیتِ جهانیه. مشکل ما ایناس.

اولویت جوانان ما داشتن یه زندگی سالم، بدون دغدغه یا کم دغدغه ست که بتونند تشکیل خونواده بدند. توی تبرّجا گیر کردند. توی فرهنگا گیر کردند. حالا اونم یه قسمته قضیه ست. اولویتای ما رو کی داره تعیین می‌کنه؟سلبریتیا.

کسایی که خودشون بالاترین میزان طلاق و مواد مخدر تو اوناست. بالاترین آسیب‌های اجتماعی رو اونا دارند. اینا سگ بغل می‌کنند..." که این صحبت‌های او با واکنش‌های مختلف عده‌ای از سلبریتی‌ها و کاربران فضای مجازی روبرو شد.

این صحبت‌ها و تیتر‌هایی چون؛ نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد رسیده، کدام استان رکورددار بیشترین فاصله ازدواج تا نخستین فرزندآوری است؟! در هفته‌های گذشته، کافی بود تا پس از گذشت چند ماه از روز ملی جمعیت و بیش از یک دهه از دست به دست شدن پرونده سنگین طرح و لایحه‌ها و همچنین جلسه‌ها و کمیسیون‌های مختلف برای موضوع مهم فرزندآوری و کاهش جمعیت جوان کشور که به زعم بسیاری از کارشناسان و جمعیت شناسان، در داخل کشور به یک بحران تبدیل شده است، دوباره مسئولان و کارشناسان  به چاره اندیشی برای تحقق این مهم وادار شوند.

موضوعی که زنگ خطر هشدار، بیخ گوش آن، به صدا درآمده است و حال چندان خوشی ندارد و برخلاف هشدار‌های جدّی مقام معظم رهبری مبنی بر معضل کاهش جمعیت جوان کشور و ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری,، امّا این موضوع همچنان پشت گوش مسئولان مربوطه مانده است.

در روز‌های آغازین سال ۹۸ بود که مقام معظم رهبری در بخشی از دیدار خود با جمعی از زوج‌های جوان به موضوع فرزندآوری اشاره و اظهار کردند: " این حدیثی که من از قول پیغمبر اکرم (ص) خواندم که " تَناکَحوا تَناسلوا تَکثُروا ", خدای متعال از مسلمان‌ها خواسته که زیاد بشوند، افزایش پیدا کنند.

 وقتی که عدّه زیاد است، افراد صالح در آن, قهرا زیادترند، توانایی‌ها قهرا بیشتر است، نیروی انسانی قهرا راقی‌تر است؛ این، چون طبیعی است. اگر چنانچه جمعیت زیاد باشد، جمعیت کم، مقهور واقع می‌شود.

سقوط فرزندآوری/ زنگ خطر بیخ گوش جمعیت جوان کشور

موضوع فرزندآوری در تمامی کشور‌ها از اهمیّت بالایی برخوردار است و اغلب کشور‌ها برای تحقق هرچه بیشتر این مهم بسته‌های تشویقی متفاوتی را برای زوجین در نظر گرفته‌اند، امّا اغلب مسئولان کشور همچنان از این موضوع مهم مغفول مانده‌اند تا جایی که صالح قاسمی, پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان, در رابطه با معضل کاهش جمعیت در کشور اظهار کرد: تجربه دنیا به ما می‌گوید که برای ترغیب و تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری باید دو راهبرد مهم  در دستور کار قرار گیرد. اوّل فرهنگسازی عمومی، بدین معنا که فرزندآوری باید به یک فرهنگ ارزشی و رفتار ارزشمند تبدیل شود و دوم اعطای مشوق‌های مالی و اقتصادی به خانواده‌ها، چرا که بسته‌های تشویقی و مشوق های مالی می‌توانند سهم بزرگی در ترغیب خانواده‌ها برای فرزندآوری داشته باشند.  

وی بیان کرد: الگو گرفتن از شخصیت‌های مشهور جامعه, یک پدیده حقیقی است که وجود واقعی هم دارد و تأثیر بسزایی در جامعه می‌گذارد، به این دلیل که  یکی از اصلی ترین متغیرهای تعیین کننده الگوی فرزندآوری, نوع نگرش اجتماعی به فرزندآوری است که در این میان, سبک زندگی و فرهنگ عمومی هم در فرزندآوری بسیار موثر است.

قاسمی گفت: این یک واقعیت است که رفتار افراد مشهور اعم از سیاسی, نخبگان, هنری, ورزشی و به طور کلی سلبریتی‌ها روی نوع نگرش فرزندآوری بسیار موثر است و می‌تواند تعریف خانواده مطلوب و تعداد فرزندان در جامعه را  تغییر دهد و دچار دگرگونی کند.

پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان تصریح کرد: چند سالی است که مقام معظم رهبری و کارشناسان حوزه جمعیت, در رابطه با تحولات جمعیتی, هشدارهای جدّی داده‌اند و بیش از پنج سال است که به طور رسمی, سیاست‌های کلی جمعیت به قوای سه گانه و مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده است، اما با قاطعیت می‌گویم که هنوز هیچ اتفاقی برای اجرای این سیاست‌ها نیفتاده است، چرا که مسئولان مربوطه, نه تنها هیچ گونه اراده‌ای برای این منظور ندارند، بلکه مجلس هم در دوره‌های نهم و دهم, کوتاهی‌های غیرقابل توجیهی برای این منظور داشته است که از آن جمله می‌توان به برخی از طراحی‌ها در الگوی پرداخت یارانه بنزین و اعطای وام ازدواج و ... اشاره کرد که این‌ها کاملا ضدّ جمعیتی است.

وی ادامه داد: مجلس یازدهم هم که به تازگی شروع به فعالیت کرده  قول‌هایی به منظور افزایش نرخ رشد جمعیت داده که آن هم هنوز در این مدت کوتاه  منتج به نتیجه محسوس نشده است و این نشان می‌دهد که در کشور ما یک غفلت عمومی در خصوص سیاست‌های کلی جمعیت وجود دارد.

قاسمی با اشاره به پیامد‌های منفی کاهش نرخ فرزندآوری در ساختار جمعیتی جامعه افزود: کاهش گروه سنی جوانان در ساختار جمعیتی جامعه می‌تواند آسیب زا باشد، چرا که در ساختار جامعه، یک گروه سنی تحت عنوان ۱۵ -۶۴ ساله داریم که به گروه کار و فعالیت مشهور هستند و دنیا هم این گروه سنی را به این عنوان می‌شناسد. وقتی این گروه از دو سوم جامعه کمتر شود، باعث می‌شود که نیروی کار و فعالیت کاهش پیدا کند و پیامد‌های منفی گریبان گیر جامعه شود که مهم‌ترین آن‌ها مشکلات اقتصادی است.

سقوط فرزندآوری/ زنگ خطر بیخ گوش جمعیت جوان کشور

پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان تأکید کرد: وقتی نیروی کار کاهش پیدا می‌کند, کشور به وارد کردن نیروهای خارجی  وابسته و تولید ناخالص ملی هم کم می‌شود، در نتیجه کشور نیازمند واردات گسترده شده و به تدریج هم به یک کشور وارد کننده بزرگ تبدیل می‌شود که پیامدهای منفی چون افزایش خروج ارز از کشور را به همراه دارد، زیرا نیروی کار خارجی برای کار, وارد  کشور می‌شود و درآمد خود را به کشور مقصد می‌برد و در نتیجه صادرات کشور, افزایش و درآمدهای ارزی کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به دیگر پیامدهای منفی کاهش نرخ جمعیت در کشور بیان کرد: با کاهش فرزندآوری در کشور, نهادهای تأمین و حمایت اجتماعی نیز تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند، چرا که با افزایش میانگین سنی بازنشستگان, میزان بیمه و مالیات پرداختی افراد نیز بیشتر می‌شود تا نهادهای مربوطه بتوانند بازنشستگان را تأمین کنند که به دنبال آن, فشار اقتصادی بیش از پیش شده و نهاد خانواده دچار یک دگرگونی جدّی می‌شود و از طرف دیگر ضریب امنیت ملی و قدرت دفاعی کشور به خاطر سالخورده شدن جامعه به شدت کاهش پیدا می‌کند و تراکم جمعیت در روستاها و شهرها محسوس می‌شود، به طوری که روستاها خالی از سکنه  و افراد طالب حاشیه نشینی می‌شوند.

قاسمی با بیان دو راهکار اصلی برای عبور از بحران همه جانبه کاهش جمعیت اظهار کرد: راهبرد اول این است که بحران کاهش جمعیت باید برای تمامی مردم کشور به درستی تبیین و ابعاد آن به درستی تعریف شود، زیرا متأسفانه بسیاری از افراد جامعه از  ابعاد نگران کننده بحران جمعیت اطلاع کافی ندارند و این باعث شده است که این معضل مورد غفلت قرار گیرد و راهبرد دوم این است که باید  از تمام نهادهای مسئول, یک مطالبه گری جدی در رابطه با معضل کاهش جمعیت شود و یک گفتمان عمومی نیز تحت عنوان اینکه "چرا موضوع تحولات جمعیت و حمایت خانواده برای فرزندآوری در دستور کار این نهادها نیست ؟" شکل گیرد، زیرا این گفتمان می‌تواند تا حد زیادی موثر واقع شود. 

وی در پایان با اشاره به نقش مشکلات اقتصادی در کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور خاطرنشان کرد: بدون شک مشکلات اقتصادی و رکود اقتصادی روی تصمیم فرزندآوری تأثیر جدّی می‌گذارند، امّا  عامل مهم‌تری که متأسفانه زیر سایه مشکلات اقتصادی کمتر دیده می‌شود و مغفول مانده, سبک زندگی است، چراکه شیوع فردگرایی و اصالت رفاه و راحتی من, نوع نگاه برگرفته از غرب و منطبق با فردگرایی جهانی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

سید امیر عباس عبداللهی جامعه شناس در رابطه با معضل فرزندآوری در کشور اظهار کرد: با توجه به بافت فرهنگی جامعه و مسائل پیچیده آن، سلبریتی‌ها یکی از عوامل تأثیرگذار در کاهش فرزندآوری و رشد جمعیت در کشور هستند، چرا که با افزایش فعالیت اغلب سلبریتی‌ها در فضای مجازی و نمایش تصاویر خود با حیوانات، باعث دور شدن نگرش فرزندآوری مردم شده‌اند تا جایی که پیشتر یکی از این سلبریتی‌ها اعلام کرده بود که حاضر است به جای داشتن فرزند با گربه خود زندگی کند که این امر تبعات متفاوتی را در میان گروه‌های مختلف جامعه به همراه دارد و باعث می‌شود افراد اشتیاق به داشتن فرزند نداشته باشند و تمام این‌ها الگوگیری از غرب است که به دنبال آن, موضوعات لیبرالیسم و نئولیبرالیسم مطرح می‌شوند که تأثیرات زیادی دارند.

وی بیان کرد: علاوه بر اقتصاد کشور، مشکلات متعدد اجتماعی و فرهنگی هم وجود دارند که دست به دست هم داده و باعث کاهش نرخ جمعیت کشور شده‌اند که در این میان  زوج‌های جوان، مشکلات اقتصادی و ترس از آن را مهم‌ترین دلیل عدم فرزندآوری خود هم در سال‌های اولیه زندگی مشترک و هم پس از آن, اعلام می‌کنند.

این جامعه شناس تصریح کرد: متأسفانه جامعه ما الگوبرداری‌های ناقصی از دیگر جوامع داشته است که از آن جمله می‌توان به موضوع سیاست‌های تشویقی فرزندآوری اشاره کرد، چرا که به جای کمک کردن به افزایش جمعیت کشور, بیشتر به مدد کاهش آن آمده‌اند که باید به فرهنگسازی و هدف گذاری بسته‌های تشویقی در جامعه و الگو گرفتن از کشورهای موفق توجه ویژه‌ای شود.

عبداللهی با اشاره به پیامدهای منفی بحران کاهش جمعیت در کشور گفت: بحران کاهش جمعیت, تأثیرهای بسزایی در تمامی ابعاد جامعه دارد که از آن جمله می‌توان به کمبود نیروهای امنیتی و کار اشاره کرد، زیرا جامعه‌ای که برای دفاع از کشور و فعالیت‌های اقتصادی خود با کمبود نیروهای جوان روبرو باشد, می‌تواند متحمل آسیب‌های غیر قابل جبرانی شود.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش نرخ باروری کشور در ماه‌های گذشته است, ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا، کشور در سال‌های آینده با رشد منفی جمعیت روبرو خواهد شد، زیرا عوامل موثر بر کاهش جمعیت چهار رکن دارند که از آن جمله می‌توان به مهاجرت؛ اعم از داخلی یا خارجی, ازدواج, طلاق و فوت اشاره کرد که ویروس کرونا روی تمامی این عوامل تأثیر بسزایی می‌گذارد و ترس از ابتلا به این ویروس باعث می‌شود که زوجین اقدام به فرزندآوری نکنند. 

این جامعه شناس با اشاره به نقش کلیدی دولت و مجلس برای حل معضل کاهش جمعیت در کشور تأکید کرد: دولت و مجلس, به عنوان دو اهرم کلیدی می‌توانند در موضوع مهم فرزندآوری نقش آفرینی کنند، امّا متاسفانه با اهمال کاری‌های خود، این موضوع مهم را به فراموشی سپرده‌اند که با گذشت زمان، کمبود نیروهای جوان بیشتر در کشور احساس می‌شود.


بیشتر بخوانید


گزارش از فاطمه میرزایی دخت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶۰
در انتظار بررسی: ۱۱
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
چرا حرف از گرانی و تورم و مشکلات اقتصادی جوانان نمی زنید؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
نگران نباشین افغانها به جای ما بچه میارن سالی یه دونه هر کدام. جمعیت زیاد میشه جایی برا خودمون هم نمیمونه
Netherlands
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
اخر جوانان با کدام پول و پشتوانه ازدواج کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
تورم و گرانی عامل اصلی کاهش جمعیت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
يه چيز جالب در مورد بچه داري اينه كه وقتي كوچيكه خرجش كمه و هر چي بزرگتر ميشه خرجش ميره بالاتر و از اونطرف آدم اولش درآمدش كمه و هر چي زمان ميگذره ماهرتر ميشه و درآمدش ميره بالاتر و اينجوري خرج بچه و درآمد آدم با هم هماهنگ ميشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
وقتی فشار از طرف خانه و دولت برای مدرک داشتن دیگه به فکر بچه داشتن نیست هر جا میری اول میپرسند مدرک داری کی تاحالا پرسیده بچه داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
ناشناس۹:۱۶ دقیقه۶/۲۴ شما هم پولداری هم بیماری هم روانی،آخه کی باشما حرف زد؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۳:۱۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
با هرمی که دولت تدبیر و امید دارد ، جمعیت موجود را به فنا میدهد فرزند آوری پیشکش

قیمت کالاهای اساسی ثانیه ای تغییر میکند و دولت بی تدبیر و پیر هم در خواب هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
وقتی مسئولین فقط به فکر پر کردن پول تو حساب های بانکی شون هستن،دیگه فکری برای مردم و جوانان نمیمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
اولا که شغلی نیست که یه نفر بره ازدواج کنه
فرض کنیم ازدواج هم کرد . با این حقوق و اجاره و تورم و ... واقعا فرزند داشتن ظلم آشکار به بچه طفل معصومه که باحسرت به آقازاده ها باید بزرگ بشه .
همون منقرض بشیم راحتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
بچه دار شدن خیلی خوبه، خدا ان شاءالله به همه فرزندان صالح عطا کند. و روزی بندگان را برساند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
تا این گرونی و تورم هست فرزند اوری که هیچ . ازدواج جوانان هم غیر ممکنه.


حسرت همه چیو میخورم.
خونه.ماشین. کار. زن.
تازگی ها هم شرمنده شکمم هم شدم.


تف ب این زندگی .۳۵سالمه هنوز هیچی ندارم فقط منمو یک گوشی و چند دست لباس .تموم.اینم‌ زندگی منه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
شکم خودم یه نفری رو نمیتونم سیر کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
خودمون نون نداریم بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
نون ندارم بخورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
از جمع و جمعیت متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
با کدوم کار و درآمد ؟! با کدوم خونه و ماشین ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
از جمعیت و شلوغی و ترافیک متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
از شلوغی متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
از بچه ها متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
مهم نیست برامون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
بیکاری بی پولی گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
بیکاری گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
پول نداریم زن بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
پول ندارم زن بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
پول ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
پول ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
دلخوش به این مقدار نباشید !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
علی برکت الله !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
به شدت مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
فرزندآوری اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
ازدواج اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
چشمو همچشمی، سختگیری، بیکاری، گرانی مگه میزاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
حال رو درست کنیم و مشکلات اقتصادی را حل کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
ازدواجش هم اشتباهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
از جمعیت و شلوغی متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
از جمعیت زیاد متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
از جمعیت متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
از جمع و جمعیت متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
زن نداریم فرزندآوری پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
کو زن و ازدواج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
به شدت مخالف افزایش جمعیت هستم
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۲۳:۴۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
آقا علی ۱۸:۰۵خیلی خواستم پایین جوابتون بفرستم نشد.
پیاده روی هم خوبه برا سلامتیتون،خداروشکر که تنتون سالمه،خوبه که یه شغلی دارید خب ازدواج کنید یه دختر خوبِ بساز پیداکنید ماشین تو زندگی مهم نیست،خونه ای هم اجاره میکنید،زندگی اگه بیکار نباشی خیلیم سخت نیست.توکلتون به خدا باشه.خوشبخت بشید ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
یا خیلی پولداری یا خیلی بیمار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
به شدت مخالف ازدیاد جمعیت هستم
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۳:۲۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
مخالفت یا موافقت شما دردی را درمان نمیکند .

خودت را اذیت نکن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
کمبود منابع
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۴۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
وام ازدواج که میگن ۴درصده همش دروغه قشنگ12درصد دارن سود میگیرن، موندیم قسطای عقب افتاده رو بدیم یا کارمزد وام رو، بانکم دو دستی یقمونو چسپیده ول نمیکنه.
United States of America
و.
۲۳:۳۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
یکی می مرد ز درد بی نوایی. یکی می گفت عمو فرزند می خواهی؟
United States of America
م.
۲۳:۳۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
واقعا خجالت نمی کشید هی بچه بچه می گید یعنی نمی‌فهمید و نمی خواهید بفهمید که ما خودمون هم زیادی هستیم که به برسه به یکی دیگه که بدبختش کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
ببینین مردم رو سرزنش نکنید دلیل اصلی این مسائل مشکلات اقتصادی و بی لیاقتی مسئولان در رفع این مشکلات است.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۳:۲۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
مهمترین عامل توسعه نیروی انسانی کارآمد میباشد که غرب و شرق قبل از تولد تا مرگ برای هر یک از افراد جامعه براشون برنامه دارند. امکانات و پشتیبانی از خانوانوده ها که در شرف بدینا آوردن فرزوند هستند، مشوقهای پس از زایمان، آموزش در دوران کودکی تا فارغ التحصیلی، مسکن، کار و ... سایر مسایل اما در ایران این وضعیت دقیقا برعکس هیچ همایت از سوی دولت انجام نمیشه. تنها حمایت دولت حق اولاد که در فیش حقوقی میده که اون هم پول یه بسته پوشاک هم نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
جهانگیری
۲۳:۱۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
سلام من بشدت موافق فرزند زیاد هستم ولی الان که به پسرها و عروسانم که ازدواج کرده اند اصلا خجالت می کشم با این وضع اقتصادی به بیشتر از دوتا اصرار بکنم می بینم که هیچ تد بیری برای معیشت جوانان چه در مورد اسان بودن ازدواج چه فرزند اوری نیاندیشیده شده است کشوری که از پیری جمعیت خود هراس دارد به هزار و یک عمل و فکر درست اندیشیده است از جمله امنیت شغلی والدین مرخصی مادر بیارستان مجانی دارو درمان مناسب مدارس ومهد کودک ...خلاصه همه وهمه چیز بعد من از فرزند خود سوال میکنم چرا برای سومین یا چهارمین بچه اقدام نمی کنیدالان چه تسهیلاتی برای جوانان اندیشیده ایم که توقع بیشتر از یک الی دو بچه را داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
عجب بابا عجب. با این شرایط اقتصادی بچه؟؟؟؟؟!!!!!! حرفای خنده دار می زنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
ای کاش ی سیل میومد و کل همین جمعیت موجود را میبرد تا ایران زکل تخلیه میشد.اون وقت عربها میومدند تو ایران و از ثروتش ی استفاده ای میبردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
نظر من اینه : من خودم هم اضافی و زیادی هستم و نباید به دنیا میومدم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
نظر من اینه : ما ها خودمون هم اضافی و زیادی هستیم و نباید به دنیا میومدیم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
من به شخصه از بچه متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
من به شخصه از فرزندآوری متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
من به شخصه از بچه و فرزندآوری متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
هیچ بی پولی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
فقر نداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
جمعیت کمتر دنیای بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۳:۲۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
روشنفکر روغنفکر چطوری؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
بی پولم و بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
خدایا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
من ازدواج میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
ماشین خونه ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
رفتم رستوران یک همبرگر با یک سیب زمینی گرفتم 120 هزار تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
چقدر پولداری خوش بحالت. من سوسیس 3000 تومانی می خورم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
گرانی گرانی گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
پول نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
گشنمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
اگه دولت یارانه بچه دار شدن، پوشک و شیر خشک بده بچه دار میشیم ،
اگه دولت با هزینه خودش برامون خونه بگیره تا اخر عمر حتما بچه دار میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
ازدواج و فرزندآوری در شرایط فعلی اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
نظرات را تا حدودی خواندم.همه مخالف بودند .خداوند بهبنده 4 فرزند کرامت کردند بچه بزرگم امسال کلاس دوم .یک کارمند هستم با عنایت حضرت حق تا بحال لنگ نماندم.اما نمی توانم همه را به خداو پیغمبر وحضرت عباس حواله کنم. براستی اگر مثل منی شهروند یکی از این کشورهای کفار مثل کانادا و ....بود چجور بما رسیدگی می کردند؟آیا لازم به این گزارش ها و...بود یا مردم وقتی ما را می دیدند خود به خود تشویق می شدند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
وقتی شرکتها به محض بادار شدن یک خانم،اخراجش می کنن وشزایط اقتصادی هم طوری که فقط با حقوق مرد،نمیشه زندگی رو گذروند چه انتظاری دارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
بخدا اگه کسی توی این اوضاع و احوال بچه دار بشه و نداشته باشه که خرجش کنه در حق اون بچه جفا کرده، درسته خدا روزی بچه رو میده ولی قبل اینکه بدستش برسه مردمانی بدصفت توی راه ازش میدزدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
بخدا اگه کسی توی این اوضاع و احوال بچه دار بشه و نداشته باشه که خرجش کنه در حق اون بچه جفا کرده، درسته خدا روزی بچه رو میده ولی قبل اینکه بدستش برسه مردمانی بدصفت توی راه ازش میدزدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
بخدا اگه کسی توی این اوضاع و احوال بچه دار بشه و نداشته باشه که خرجش کنه در حق اون بچه جفا کرده، درسته خدا روزی بچه رو میده ولی قبل اینکه بدستش برسه مردمانی بدصفت توی راه ازش میدزدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
با این مملکت داری و اقتصاد ازدواج سهله فرزند تو خواب و خیال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
در شرایط فعلی ازدواج و فرزندآوری اشتباهی است بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
به شدت مخالف با فرزندآوری هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
به شدت مخالف با ازدواج و فرزندآوری هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
کی پول بچه داری داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
مهم مسئولان هستند که واسه هفت نسلشون جمع کردن با عملکردشون نشون دادن نسل ایرانی هیچ اهمیتی براشون نداره و تنها چیزی که بلدن زدن حرف مفت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
بچه کمتر زندگی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
سونامی گرانی در ایران بیداد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
گرانی بیداد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
از ازدواج و فرزندآوری متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
از ازدواج متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
از فرزندآوری متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
از بچه متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۲۱:۱۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
انگار مسئولینی که خودشون و میکشن که مسولیت بگیرند تو ایران زندگی نمی کنند که مشکلات و ببینند _روی پول های این مملکت و حقوق های نجومی نشستند خبر از مشکلات مردم ندارندهذیان گویی می کنند حق و حقوق هایی و پول هایی که اختلاس کردید و دزدی کردید و برگردانید به جوون ها اونا هم ازدواج می کنند هم بچه میارند هم زندگی و خوب بلدند....
Iran (Islamic Republic of)
افسانه
۲۱:۰۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
متاسفم براتون انگار از اوضاع واخوال مملکت خبر ندارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
بخدا تو نون شب خودمون موندیم بچه میخوایم چیکار
Iran (Islamic Republic of)
یک پدر
۲۰:۵۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
وضع معیشت و اشتغال و آرامش روحی روانی پدرمادرها از اوضاع متغیر هر روزه جامعه ، حوصله چنین مقوله پر ارزشی را تحت الشعاع قرار داده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
علت کم شدن فرزند آوری فقط وفقط .گرانی گرانی فقر درآمد کم .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
این دستاورد خودمان هست وکاملا طبیعی و درسته چون ما در اغلب زمینه ها عاقلانه فکر نمیکنیم تا به نتیجه درست برسیم خواه در زمینه اقتصاد و خودرو باشد خواه در زمینه مهار کرونا و یا فرزند آوری
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۰:۲۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
با این وضعیت گرانی تورم و نا بسامانی کشور که روز بروز اجناس مایتاج مردم میره بالا همی بی بچه یا تک فرزند باتشی خیلی بهتره
۱۲۳۴
آخرین اخبار