شرکت‌های لبنی که از آب گرانی‌ها کره می‌گیرند

کره در روز‌های اخیر با کمبود و افزایش قیمت روبه رو شده و کارخانه‌های لبنی مقدار قابل توجهی کره در انبار‌ها ذخیره کرده و منتظر اعلام قیمت جدید برای عرضه این محصول دربازار هستند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کره در روز‌های اخیر با کمبود و افزایش قیمت روبه رو شده است. کارخانه‌های لبنی مقدار قابل توجهی کره در انبار‌ها ذخیره کرده و منتظر اعلام قیمت جدید برای عرضه این محصول دربازار هستند. درکنار احتکار این کارخانه‌ها وابستگی کره به واردات عامل اصلی گرانی‌های اخیر این محصول اعلام شده است.

در حالی که کارخانه‌ها معتقدند امکان تولید کره به علت کم چرب بودن آن شیر تولید شده در ایران وجود ندارد، دامداران صحت این موضوع را رد کرده و می‌گویند: کارخانه‌های تولید لبنی به منظور صادرات چربی شیر را نگرفته و در عوض آن به منظور دریافت سود مضاعف کره وارد می‌کنند.

کره صد گرمی از ۴ هزار تومان به ۹ هزار تومان رسیده و حال شرکت‌های لبنی منتظر جهش دیگر قیمتی هستند.

باکری دبیر انجمن صنایع لبنی می‌گوید: در حال حاضر حدود ۲۰ هزار تن کره در انبار‌های شرکت‌های لبنی دپو شده است و به محض آنکه نرخ توزیع توسط ستاد تنظیم بازار ارائه شود، کره‌های موجود روانه بازار خواهد شد.

کره‌های مانده در انبار‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شدند. طبق آمار گمرک میزان واردات در فروردین امسال تا ۴۰ درصد افزایش یافته ست.


بیشتربخوانید:


لطیفی سخنگوی گمرک می‌گوید: از ابتدای سال تا ۱۵ شهریور کره جز کالا‌های اساسی کشور بود. هم اکنون واردات کره ممنوع نشده بلکه ارز آن از ترجیحی به نیمایی تغییر کرده است.

چرا باید متکی به واردات کره باشیم؟

یکی از نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: شیر گاو‌های ایرانی مناسب کره نیست، زیرا چربی لازم را ندارد.

فرزادنیا دبیر خانه شیر خراسان رضوی می‌گوید: برای رفع نیاز در کشور نیازی به واردات کره نداشتیم. دام‌های ما از نظر میزان چربی مشکلی ندارند بلکه مشکل در سودجویی کارخانه‌های لبنی بوده که تمایلی برای تولید کره ندارند. یکی از دلایل آن به سلیقه مشتریان خارجی لبنی و دلار‌های ترجیحی بازمی گردد. صادرات ما در کشور‌های اطراف مانند افغانستان، عراق و روسیه بسیار محدود است. ضاعقه‌ صادر شده در کشور‌های عربی لبنیات پرچرب را می‌پسندند.

وی افزود: سال هاست کارخانه‌های لبنی کلاهی برسر دولت، مصرف کننده و گاودار می‌گذارند. واردکنندگان با ارز ۴۲۰۰ کره را وارد کشور می‌کنند. از آن طرف کره ۴۲۰۰ را درمحصول پرچرب ریخته و با دلار ۲۵ هزار تومانی صادر می کنند.

عباسی مدیرکل اصلاح نژاد بهبود تولید دامی کشور هم ادعای مناسب نبودن چربی شیر گاو ها را رد کرده و می‌گوید: شیر گاو‌های ما آنقدر چربی داشته که حتی بخشی از این چربی‌ها در قالب خامه صادر می‌شود. چربی گاو‌های ایرانی با کشور‌های دیگر فرقی ندارد. در سال گذشته موفق به تولید و صادرات ۲۰ هزار تن خامه منجمد شدیم. در صورتی که می‌شد خامه صادر نشده و همین محصول را در کشور تبدیل به کره کنند.

احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران می‌گوید: کم بودن چربی شیر بهانه‌ای برای رانت خواری یک عده است. مگرنه نیازی به واردات کره نداریم. وقتی خودمان می‌توانیم کره را تولید کنیم چرا آن را وارد کنیم؟ به عبارتی ۴۰۰ میلیون صرفه جویی ارزی و درآمد ارزی برای ما خواهد داشت.

اما باکری دبیر انجمن فرآورده‌های لبنی این موضوع را رد کرده و گفت: برای دسترسی به چربی بیشتر باید از نژاد‌های دیگر استفاده کنیم.

دبیرخانه شیرخراسان رضوی می‌گوید: سالیانه حدود ۲۵۰ میلیون دلار برای واردات کره اختصاص یافت که اگر سالانه ۳۰ درصد از این منابع را برای توسعه صنعتی شیر هزینه می‌کرد، حالا از واردات کره بی نیاز بودیم. کره داخلی کیفیت بالاتری از کره‌های خارجی دارد. کره در کارخانه‌ها بسیار است، اما عرضه نمی‌شود تا قیمت آن برای محصولات صادراتی بالا برود. داغ بودن بازار کره به بداغ بودن بازار دلار برمیگردد. دولت اگر بخواهد می‌تواند اجازه دهد هرکسی که چربی کره داخلی را مصرف کند، میزانی مشخص صادرت شیر خشک داشته باشد.

گرچه برخی مسئولان بهداشتی کشور در این روز‌ها زیان مصرف کننده را یادآور شدند، اما میانگین مصرف آن در کشور حدود نیم کیلوگرم است. رقمی که برای برخی کشور‌ها تا ۵ کیلوگرم نیز اعلام شده است. با این حال مدتی پیش میدر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفته بود: کره حیوانی در مقایسه با نوع گیاهی آن مزیت‌های خاص خود را دارد و با افزایش قیمت کره حیوانی، ممکن اسن کره گیاهی جایگزین آن شود؛ که حاوی روغن مضر پالم است.

انتهای پیام/

برچسب ها: کره خوراکی ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
با سلام و خسته نباید
کاش درمورد پایین بودن نرخ جمع آوری شیر از دامداران توسط کارخانجات لبنیات گزارشی تهیه می کردید که به صورت مفت شیر را از دامدار می گیرند و با چهارصد درصد سود تحویل مصرف کننده می دن این وسط فقط تولیدکننده و مصرف کننده متضرر می شوند.
خواهشا به وضعیت اسف بار دامداران رسیدگی کنید !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
اینکه میگن شیر ایران چربی نداره دروغ شاخداره چون ما خودمون دامداریم. و اینم بگم الان شیر در دامداریها واقعا ارزون هست و به لطف مسئول و دلال سودی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
هم وطن
۰۱:۳۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
عزیزان دیگه چرا خودتون رو اذیت میکنید مردم ایران غیور تر ازاین حرفها هستند بجای احتکار از فردا باصدبرابر قیمت بریزین تو بازار مدیونین فکر کنید مردم نمی‌خرند یا اعتراض کنند...... علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
مملکت بی حساب و کتاب و بی قانون بهتر از این نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
دامداری ک داشت روز به روز بهتر میشد.چوب لای چرخش گذاشتین با بالا بردن قیمت علوفه تمام دامدارها رو ورشکست کردین.حالا از این به بعد یواش یواش بدتر هم میشه.چون هیچ‌کس انگیزه ای برای تولید نداره.کنسانتره شیری کیلویی ۳۲۰۰ شیر خام کیلویی ۲۲۰۰ آخه این انصافه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
اگر مردم می دانستند این کره های پاستوریزه چقدر مضر است نان خالی می خوردن نه نتها از نان خالی نمی مردن تازه کبد چرب هم نمی گرفتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
فعلا آب سر بالا میرودو.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
اینم حتما کار آمریکاست!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
صاحبان این شرکتهای لبنی از انسانیت بویی نبردن البت تمام کسایی که اجناس خود را برای گرانفروشی انبار میکنند
Iran (Islamic Republic of)
پدر
۲۰:۵۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
آقا خیلی وقته که نه شیر می خریم و نه ماست و کره . ماست های کوچک 7 تومنی 13/5 تومن شده .کره هم که واویلا . ترا خدا دولت برو کنار .
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۰:۱۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
همه چی دارد گران می شود و می گویند صبر کنید درست می شود و درست نمی شود این داستان همچنان ادامه دارد و سکوت سکوت سکوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
نتیجه بی تدبیری دولت به اصطلاح تدبیررررررر.....
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۸:۵۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
به خاطر سبک زندگی است از روز اول به کره در صبحانه عادت نکردیم به جای کره گردو بگیر با نون و پنیر بخور
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۷:۳۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
گرونی یک طرف کم بودن اجناس یک طرف
و باز هم کی بود کی بود من نبودم تقصیر استینم بود شروع شد
باعث و بانی گرونی ها متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد کرمی
۱۷:۱۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
و دولت هم همچنان ساکت!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
سلطان کره رو بگیرید تو کره سرخ کنید بازهم مشکل حل نمی شود تو کشور ما اونقدر از این سلطانها داریم که زوتر از اونی که فکر می کنید جایگزین می شود آقا جان مشکل جای دیگه است واون اینه که ما در کشور زندگی می کنیم وهمه فکر کلاه گذاشتن سر همدیگه هستند.
Iran (Islamic Republic of)
........
۱۶:۴۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
اصلا ایران همینه خود کشور آب گل آلوده از این بهتر هم نمیشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
دیشب تو تلویزیون تو همین اخبارتون میرفتید نیگفتین کی گفته کره نیست کی گفته گرون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
كره كه قابل احتكار يا قاقاچاق از كشور نيست چون يخچال ميخواد
به نظر من نه دولتي و نه نيمايي بلكه وسط مثلا ٦٠ تومن قابل تحمله
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی اصیل
۱۵:۳۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
تقسیم کنندگان ذخیره ارزی فکر می کنند ملک پدری خود را نذر کرده و تقسیم می کنند بین نزدیکان و وابستگان خود. گیرندگان این تقسیمی هم آن را ملک طلق خود انگاشته و خود را مجاز در هر نوع تصرفی در آن می دانند. البته حق دارند این طور فکر کنند. باید کسی که بیت المال را نذر کرده مجازات کنند ولی نمی دانم چرا وقتی پای مجازات به وسط می آید این مادر مرده ها مجازات می شوند نه کسانی که بیت المال را نذر و تقسیم می کنند!!!
Iran (Islamic Republic of)
Hasan
۱۴:۱۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
گرانی.....تبعیض.....بی برنامگی.....و هزارن چیز درخور این دولت
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
چرا همه چیز گران می شود فقط یک دلیل دارد آن‌هم این است که مردم و دولت ایران عملا همه چیز را با دلار می سنجند یعنی اینکه پول ایران عملا از بین رفته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
کاشکی واسه ی حقوقا و درآمد هم پول ایران از بین میرفت!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
مرگ بر گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
کره گران شد به درک واردات کره را آزاد کنید تا تمام کره هایشان دستشون باد کنه برای مثال کره در فدراسیون روسیه هر کیلو فقط 5000 تومان ما تموم میشه از نظر کیفیت 100 برابر بهتر است ما که با روسیه گل وبلبل هستیم چرا وارد نمی کنید تا دست محتکران تو حنا بمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
لابد یه نفعی توش دارن!!!
مگه الآن به بهانه ی حمایت از کارگر ایرانی جیب بیکار ایرانی رو با محصولات بی کیفیت و گرونشون خالی نمیکنن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی اصیل
۱۵:۴۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
عجبم آمد از این گفته . بنده خدا وارد کنندگان و محتکران و ارز گیرندگان خود تصمیم گیرندگان هستند مگر فیلم سناتور را ندید ای؟
Germany
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
اسم سلطان کره را اعلام و سپس اعدامش کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
تا وقتی پادشاه این سلاطین راحت زندگیشو کنه فایده ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
شرکت های لبنی گفتند که در غذای دامها پود طلا میریزند

خدا تلافی خواهد کرد
Kuwait
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
ربطی به به شرکتهای لبنی نداره
Iran (Islamic Republic of)
خودم
۱۳:۱۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
دولت کجاییی بیدار شووووو نظارت کم پوست ملت رو بکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
پسر خاله من در یک فروشگاه زنجیره ای که در کل کشور شعبه دارد کار میکند . و میگفت : 2 هفته پیش 3تن کره وارد فروشگاه شد و مدیریت دستور داد که فورا انبار شود و ما که علت رو نمیدانستیم خیلی تعجب کردیم و مدیر گفت هفته دیگه خودتان علت رو میبینید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
دست در دست هم دادن تا ملت را نابود کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
متاسفم به رییس مدیریت فروشگاه و همه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۰۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
عدم نظارت، رانت، فامیل بازی و در نهایت عدم شایسته سالاری عامل وضعیت امروز بازار است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
هر روز قیمت ها میره بالا .... ملت پول ندارن بعد هرروز حضرات قیمتو به بهانه های مختلف میبرن بالا خجالت بکشید .. شیر ایران چربی لازم برا کره را نداره چه صیغه ایه دیگه؟ یه سر به روستاهای ایران بزنید فلک زده ها ببینید از همین شیر چه کره های با کیفیتی درست میکنند... ............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
لطفا اسامی واردکنندگان کره را منتشر کنید تا ملت تکلیف خودشان را بدانند
قطعا افرادی تحت عنوان واردات دیگر کره وارد یا تحت عنوان واردات کره محصولات دیگر یا اصلا محصولی وارد نکرده اند.
اما بدتر اینست که بسیاری از اقلام اساسی کشور به جای تولید در داخل کشور داره به سمت واردات میره و این زنگ خطر به ملت است که اقتصاد مقاومتی نه تنها انجام نشده بلکه دستورات برخی مبنی بر واردات و مصرف ارزی در دستور کار است.
Iran (Islamic Republic of)
صباغی
۱۲:۵۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
باسلام خیلی خیلی متاسفیم برای سازمان های نظارتی !!!!!!!؟؟؟؟؟؟
همیشه این سازمان های دولتی توپ را به زمین قانونگذاران می اندازند که باید به ما ا زفلان جا گزارش بدهند تا ما اقدام کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
بمیرند کره نخورند کره نخورن چی میشه
Kuwait
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
چرا توانایی یه معشیت ساده را ندارید و هی میگیداگر نخورید چی میشه اگر وجود داری برو به مسئولین بگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
میخواهی نفس هم نکشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
با سلام و خسته نباشید خدمت شما و همکاران محترمتان
میخواستم بدونم اگر بخواهیم از دانشگاهی شکایت کنیم باید کجا این کار رو انجام بدیم .
الان من میخواهم از دانشگاه صنعتی شاهرود شکایت کنم کجا برم . این جانب دانشجوی ارشد این دانشگاه میباشم و دوره روزانه میباشم و به دلیل دو ترم مشروطی درخواست کمیسیون کردم و مورد موافقت قرار گرفت با پرداخت شهریه ادامه تحصیل بدهم .با این مورد مشکلی نیست و شهریه این ترم که میخواهم انتخاب واحد انجام بدم را میدهم .ولی چرا شهریه دو ترم قبل که مرخصی بدون احتساب سنوات بوده را پرداخت کنم . کجا باید شکایت کرد . هیچ کسی جواب گو نیست لطفا راهنمایی کنید . چرا برای ترم هایی که حضور نداشتم شهریه بدهم . با توجه به این که دانشجوی دوره روزانه (دولتی) میباشم.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۵:۰۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
بابا تو هم دلت خوشه ها، یکی میمرد ز درد بینوایی یکی میگفت آقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
کی به کیه؟مملکت که نظارت نداره، هرکی داره بخوره ،نداره بره بمیره ، کسی به فکر ملت فلک زده نیست،دلمون به این مجلس(به شدت انقلابی)خوش کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
مملکت صاحبی ندارد هر کی هر کیه . کارخانه ها هر طور که دوست دارن قیمت میزارن رو تولیدشون کسی هم نمی تونه جلوشونو بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
چطور وقتی خودرو رو خود دولت هر سه ماه یک بار گرون می کنه مشکلی نیست ولی کره و مرغ و ....دست مردم هست اگه سالی یه بار گرون شه سریع صدای دولت در میاد! تخلف محسوب می شه!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
مملکت انحصاری است آگه رقابتی بود این همه شرکت هست، یکیش رقابتی نیست همش رفاقتی کار می کنند، ایران همه چی انحصار است نه رقابت، یعنی رقابتی وجود نداره،
آخرین اخبار