داستان‌سُرایی تازه آمریکا علیه ایران در سرزمین الماس/چرا واشنگتن آفریقای جنوبی را برای سناریو‌سازی انتخاب کرد؟

یک رسانه آمریکایی مدعی شد ایران برای انتقام خون شهید سردار سلیمانی، به دنبال ترور مقامات ارشد دولت آمریکاست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه آمریکایی «پولیتیکو» روز یکشنبه ۲۳شهریور ۱۳۹۹ در گزارشی از قول «منابع امنیتی ناشناس در آمریکا» مدعی شد که ایران طرحی را برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی پیگیری می‌کند. این نشریه اما برای اثبات این ادعای خود هیچ سند و مدرکی ارائه نداده است.

این گزارش که در امتداد جنگ رسانه‌ای و اتهام‌زنی‌های واشنگتن علیه کشورمان منتشر شده، مدعی است که تهران با طرح ترور «لانا مارکس» سفیر آمریکا در پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی،  قصد داشته تا ترور ناجوانمردانه سپهبد قاسم سلیمانی را تلافی کند.

سپهبد سلیمانی به همراه تعدادی دیگر از فرماندهان سرشناس مقاومت همچون ابومهدی المهندس، نائب رئیس سازمان نیروهای مردمی عراق (الحشد الشعبی) در بامداد ۱۳دی ۱۳۹۸ طی حمله پهپادی آمریکا در حوالی فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

پولیتیکو همچنین در گزارش خود مدعی شده که ایران طی سال‌های اخیر، شبکه‌ای اطلاعاتی و امنیتی را در آفریقای جنوبی طرح‌ریزی کرده و در پی ایجاد ضربه‌ای مهلک به آمریکا در آفریقای جنوبی بوده است.

لانا مارکس با ۶۶ سال سن حدود یک سالی می‌شود که مسئولیت سفارت آمریکا در آفریقای جنوبی را بر عهده دارد. از جمله خصوصیت مهم او که از ابتدای مسئولیتش مورد توجه افکار عمومی در آمریکا قرار داشت، دوستی ۲۰ ساله وی با دونالد ترامپ است. بنا بر ادعای پولیتیکو دوستی مارکس و ترامپ وی را به هدفی مطلوب برای ایران تبدیل کرده است. سخنگوی وزارت خارجه آفریقای جنوبی خیلی زود به داستان‌سرایی آمریکایی‌ها واکنش نشان و درباره ادعای نشریه پولیتیکو ابراز تعجب کرد و گفت این کشور هیچ اطلاعی در این خصوص ندارد.

«ایاندا دلودلو»  وزیر امنیت آفریقای جنوبی در این باره گفت که این موضوع مورد توجه لازم قرار گرفته است، اما براساس یافته‌ها تهدید قابل تشخیصی وجود ندارد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه هم ضمن رد اتهامات مطرح شده در گزارش سفارشی، مغرضانه و هدفمندِ پولیتیکو، به مقامات آمریکا توصیه کرد تا توسل به روش‌های تکراری و پوسیده برای فضاسازی علیه ایران در صحنه بین‌المللی را متوقف کنند.

خطیب زاده همچنین افزود: «اظهارات بی اساس و بی‌پایه‌ای از این دست بخشی از کارزار ضداطلاعاتی دولت ترامپ بر علیه ایران است. تمسک آمریکا به اتهام‌زنی و دروغ‌پردازی ضدایرانی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و همزمان با فشار‌های این رژیم برای سوء استفاده از ساز و کار‌های شورای امنیت سازمان ملل با هدف افزایش فشار بر مردم ایران امری قابل پیش‌بینی بود، با این حال چنین اقدامات و خبرسازی‌هایی که احتمالا در آینده نیز ادامه خواهد یافت، قطعا بی‌نتیجه خواهد ماند و به فهرست بلند ناکامی‌های مداوم واشنگتن در تقابل با جمهوری اسلامی ایران خواهد افزود.

رفتار خصومت‌آمیز آمریکا علیه کشورمان تازگی ندارد و مسبوق به سابقه‌ای چهل ساله است. اما سناریوی‌سازی آمریکا در یکی از جنوبی‌ترین کشور‌های جهان یعنی آفریقای جنوبی خود موضوعی درخور توجه است. از این نظر که چرا این بار آفریقای جنوبی بستر دروغ افکنی‌های آمریکا علیه ایران شده؟

ایران در ابتدای انقلاب اسلامی با صهیونیست‌ها و آفریقای جنوبی قطع رابطه کرد، آن هم به دلیل ماهیت نژادپرستانه‌ای که در این دو رژیم وجود داشت. آفریقای جنوبی در سایه حضور سفیدپوستان نژادپرست که نظامی موسوم به آپارتاید را ایجاد کرده بودند به حقوق سیاهان آفریقایی تجاوز می‌کردند و آن‌ها را نادیده می‌گرفتند. در پی تلاش‌ها و مبارزات انقلابی‌های آفریقای جنوبی به رهبری «نلسون ماندلا» نظام ظالمانه آپارتاید آفریقای جنوبی برچیده و رابطه گرم و نزدیک تهران و پرتوریا نیز متعاقبا حاصل شد.

اکنون آفریقای جنوبی با حمایت‌های کنگره ملی این کشور حتی در بالاترین سطح فشار آمریکا علیه تهران، همچنان به روابط خوب اقتصادی خود با ایران ادامه می‌دهد. استمرار تراز اقتصادی بالای بین دو کشور آن هم با وجود تحریم‌های ثانویه آمریکا، موجب خشم واشنگتن شده است.

اگرچه به طور عمومی رابطه آفریقای جنوبی با آمریکا و اروپا در سطح بسیار خوبی قرار دارد، واشنگتن پرتوریا را نقره داغ و تحریم‌های ثانویه را علیه شرکت‌های نفتی متعلق به آفریقایی جنوبی اعمال کرده است. ١٨مارس سال جاری میلادی، مطابق با ۲۸ اسفند سال ۹۸، وزارت خارجه آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت بین المللی اس‌پی‌آی (SPI) اعمال کرد. این شرکت در خرید و فروش محصولات پتروشیمی ایران نقش فعالی دارد. همکاری آفریقای جنوبی و ایران در حوزه نفت و مشتقات آن در حالی رقم می‌خورد که هدف اصلی اعلامی از سوی آمریکا صفر شدن صادرات نفت ایران است.

ایران و آفریقای جنوبی همچنین اعلام کردند که قصد دارند تا ارزش مبادلات تجاری را طی سال جاری میلادی به هشت میلیارد دلار افزایش دهند. این رقم در سال ۲۰۱۵ میلادی تنها ۳۵۰ میلیون دلار بوده است. واردات نفت آفریقای جنوبی در دوران پیش از تحریم، روزانه ۵۵٠ هزار بشکه بود، اما بهر حال پس از تحریم‌های آمریکا این مقدار کاهش یافت. توسعه روابط تجاری تهران و پرتوریا امکان خوبی برای صادرات محصولات ایرانی و جذب سرمایه‌گذار خارجی مهیا کرده است.

بنابراین یکی از موضوعات مهمی که از اتهام‌زنی اخیر آمریکا در آفریقای جنوبی می‌توان تفسیر کرد، اقدام مذبوحانه واشنگتن برای ایجاد اختلاف و سردی روابط بین دو کشور است، تا بدین ترتیب شاید تراز اقتصادی دو کشور هم تحت تاثیر قرار گیرد و تحریم‌های واشنگتن بهتر از گذشته عمل کند. میل آمریکا برای تاریکی روابط ایران و آفریقای جنوبی تنها به منظر اقتصادی منحصر نمی‌شود و بعد مهم دیگری در حوزه سیاسی نیز دارد.

آمریکا این روزها به شکل بی‌سابقه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل بر سر موضوع ایران شکست خورده و با بی‌اعتنایی بسیار زیاد اعضای دائم و غیردائم شورا مواجه شده است. سرافکندگی آمریکا در شورای امنیت به حدی بوده که یک کشور میکروسکوپی به نام جمهوری دومینیکن را توانست با خود همراه کند و سایر ۱۳ عضو شورا توجهی به قلدری و بی‌قانونی واشنگتن نکردند.


بیشتر بخوانید

دو شکست متوالی برای آمریکا طی تنها چند هفته در عرصه بین‌المللی رخ داد، که اتفاقا یک سر آن هم ایران بود. در ابتدا آمریکا قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایرن را پیشنهاد کرد که هیچ یک از اعضای دائم به آن رای مثبت نداند و سپس اقدام به فعال‌سازی مکانیسم ماشه کرد که البته این موضوع هم راه به جایی نبرد و نیجر به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت اعلام کرد که اجماعی در خصوص فعال‌سازی ماشه حاصل نشده و این موضوع عملی نیست.

آفریقای جنوبی اکنون جزو اعضای غیردائم شورای امنیت به حساب می‌آید و براساس گفته‌ها رئیس دوره‌ای بعدی شورای مذکور هم همین کشور خواهد بود. واشنگتن در پی ماجراجویی جدید خود قهرا قصد دارد تا ضمن شکراب کردن رابطه دو کشور، موجب ایجاد یک موج ضدایرانی جدید در شورای امنیت در آستانه ریاست آفریقای جنوبی شود تا بلکه بتواند بخشی از کارزار بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را عملی کند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
این حربه تکراری اتهام به ترور سفرای کشورهای مورد نظر آمریکا توسط ایران ، دیگر ته اش در آمده است و باعث بی آبروئی این ابر قدرتی است که مثل فرعون در دنیا عمل می کند و عاقبت فرعون غرق شدن است.
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر آمریکا
۰۰:۴۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
قط سر ترامپ بهای خونه سرداره
Canada
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
خود پیمپیو گفت در رسانه خودشان
که برای منافع کشورش همه کاری کرده
دورع وووووو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
همه دروغ میگن همه، یعنی همه دروغ میگن بجز ما
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۲۲:۱۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
بهای خون سردار بالاتر از این هاست
انتقام سخت خواهیم گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
آفرین برو بگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
اخه ترور یک سفیر یک لا قبا اون هم توی آفریقا، مگه جبران شهادت سردار سلیمانی رو میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۴۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
مطمعنم آمریکا میخواد یه کار مخفیانه انجام بده ، برای همین داره هواسها روبه سمت دیگه منحرف میکنه.
اگر روزی قرار باشه به کشورمون تجاوز بشه وجون من ارزش داشته باشه حاضرم فداش کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
آخه سفیر توپر آفریقای جنوبی از نظر نظامی و محبوبیت و..... با سردار سرافراز ما برابری میکند .حتی ارزش ژنرال های توهم به اندازه سردار مانیستند.خداوند انشاالله انتقام خون سردار سلیمانی را از ترامپ قمارباز و دولتمردان آمریکا خواهد گرفت.
Canada
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
اینو شایعه کردند
تا از نفوذ ایران در افریقا بکاهند
حالا کیه راست ازمایی کند که
درست نیست
خوب یاد گرفتند
شایعه سازی را
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۲۰:۲۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
با سلام ......................... سفیر امریکا در افریقا اندازه چرخ ماشین حاج قاسم هم ارزش نداره . اصل حرف را بگو """ هدف فقط به هلاکت رساندن ترامپ و نتانیاهو ست """ التماس دعا ***
Iran (Islamic Republic of)
جواد قاسمی
۲۰:۱۵ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
یعنی فقط راست و دروغ این خبرها و حرفها با خدا
ما که فعلا گرفتار افزایش روز به روز قیمت مایحتاج زندگی هستیم
اصلا فکری و مغزی نمونده برا این کارا و حرفها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
لانا مارکس در حد کفش سردار سلیمانی هم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
فکر کنم آخرشو برعکس گفتید، آفریقای جنوبی الان رئیس دوره‌ای شورای امنیته و قراره نیجر رئیس بعدی باشه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۹:۳۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
اگرچه پاسخ محکمی در موشک باران عین الجسد به آمریکا داده شد
اما
بشدت کوتاهی شد و باید ضربه ی اساسی تری به انها وارد میشد که الان مسئله انتقام را دستاویزی برای مقاصد شومشان قرار ندهند،
آیا آن زمان میتوانستیم ضربه اساسی وارد کنیم یا الان؟
در آن لحضات همه ی دنیا منتظر بود و اماده پاسخ قاطع ایران !! اما چه کردیم.....
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۶:۴۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
هیچ بعید نیست موساد سفیر آمریکا رو ترور کنه و بندازه گردن ایران !
_تا به این ترتیب روابط ایران و آفریقای جنوبی رو خراب کنه
آخرین اخبار