علائمی که زنگ خطر هشدار دیابت در کودکان است

یک متخصص غدد و متابولیسم علائمی که زنگ خطر هشدار ابتلا به دیابت در کودکان است، را تشریح کرد.

شاداب صالح پور فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد ابتلای کودکان به دیابت اظهار کرد: در بین انواع دیابت شایع‌ترین نوعی که کودکان به آن مبتلا می‌شوند دیابت اکتسابی یا همان نوع اول است. به عبارتی دیگر کودکان دیابتی ۸۵ تا ۹۰ درصدشان درگیر دیابت نوع  اول بوده و فقط ۱۰ درصد آن‌ها به دیابت نوع ۲ دچار هستند.

او ادامه داد: در ابتلای کودکان به دیابت نوع ۲ بیش از هر مسئله دیگری موضوع ارث و ژنتیک دخیل است و معمولا از هر هزار کودک حدود ۲ نفر از آن‌ها امکان دارد به دیابت نوع ۲ دچار شوند که آمار نسبتا بالایی است .

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان بیان کرد: اما معمولا بیماری خود ایمنی در برابر هجوم انواع بیماری‌ها یکی از عوامل موثر در ابتلا کودکان به دیابت نوع اول است که برای درمان این تیپ از دیابت از انسولین استفاده می‌شود؛ بنابراین دیابتی را که ما در کودکان مشاهده می‌کنیم معمولا دیابت نوع اول و وابسته به انسولین بوده است  و می‌توان گفت که استفاده از انسولین یکی از راه‌های درمان و کنترل دیابت در کودکان محسوب می‌شود.

او گفت: پس زمانی که خانواده‌ها با مواردی همچون نوشیدن مقدار آب زیاد در طول روز، پر ادراری، تنفس تند، کم آبی، کاهش هوشیاری و کاهش وزن شدید رو به رو شدند احتمال ابتلا فرزندانشان به دیابت وجود دارد بنابراین لازم است خانواده‌ها به پزشک مراجعه کنند تا  از طریق انجام آزمایش به طور قطع مشخص شود که کودکشان دیابت دارد و یا خیر.

صالح پور بیان کرد: برای بیماری دیابت دو نوع عوارض وجود دارد که برخی از آن‌ها درکوتاه مدت و برخی دیگر در بلند مدت نیز نمایان می‌شوند.عوارض زود رس همان افت قند خون است، اما از جمله عوارض دیررس بیماری می‌توان به بیمار‌های کبد، کلیه، چشم، قلبی و عروقی اشاره کرد.

مواردی که خانواده‌ها باید رعایت کنند

او افزود: خانواده‌ها موظف هستند مواردی را که برای تزریق انسولین لازم  است، رعایت و به موقع برای تزریق انسولین کودکانشان اقدام کنند همچنین داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای کودکان دیابتی، در نظر گرفتن فعالیت بدنی در برنامه روزانه و اندازه گیری میزان قندخون کودکان در طول شبانه روز به طور منظم بر اساس دستور پزشک از دیگر مواردی است که خانواده‌های کودکان انسولینی باید به آن‌ها توجه کنند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان بیان کرد: خانواده‌ها باید با این امر آشنا باشند که انسولین تزریق شده چه مقدار قند را در خون جا به جا می‌کند و یا چه مقدار ماده غذایی را که دارای مواد قندی است را می‌تواند تجزیه می‌کند که این امر معمولا بعد از تشخیص ابتلا کودکان به دیابت به خانواده‌ها توسط پزشک آموزش داده می‌شود.

علائمی که می تواند زنگ هشدار دیابت در کودکان باشد

عواملی که سبب بروز دیابت نوع ۲ در کودکان می‌شود

صالح پور ادامه داد: دیابت نوع ۲ که به آن دیابت اکتسابی و ثانویه نیز گفته می‌شود برخی از عوامل در بروز آن موثر هستند که شامل مصرف کورتن‌ها، چاقی و استفاده از غذا‌های فست فودی است.

او گفت: در برخی از مواقع کودکانی که به مصرف کورتون می‌پردازند ممکن است به دیابت نوع ۲ دچار شوند، زیرا مصرف این دسته از دارو‌ها میزان قند خون کودک را بصورت موقت تا حدی افزایش می‌یابد، چاقی کودکان هم یکی از مهم‌ترین عواملی است می‌تواند استعداد ابتلا به دیابت نوع ۲ را در کودکان به شدت افزایش دهد پس به همین دلیل لازم است تا والدین وزن کودکانشان را کنترل کنند.

علائمی که می تواند زنگ هشدار دیابت در کودکان باشد

 

صالح‌پور افزود: ازجمله مواردی که می‌تواند سبب اضافه وزن در کودکان شود زیاده روی در مصرف غذا‌های فست فودی و داشتن زندگی بدون تحرک است که در نتیجه این بی تحرکی و چاقی کودکان بیش از پیش مستعد ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ هستند.

علائمی که می تواند زنگ هشدار دیابت در کودکان باشد


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.