دکترای تخصصی مشاوره و راهنمایی:

برای داشتن عقل و روان سالم باید از سلامت هیجانی برخوردار باشید

حسینی گفت: هیجان‌ها از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوند به انسان به شمار می‌رود و سلامت عقل و روان به میزان زیادی به سلامت هیجانی وابسته است.

سید محمد حسینی دکترای تخصصی مشاوره و راهنمایی در اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، هیجان‌ها را از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی عنوان کرد و گفت: سلامت عقل و روان به میزان زیادی به سلامت هیجانی وابسته است، همچنین جلوه‌های هیجانی به عنوان وسیله‌ای برای برقراری ارتباط با دیگران به کار می‌رود.

او هیجان را پدیده‌ای چندوجهی عنوان کرد و افزود: این ویژگی باعث می‌شود تا به شیوه‌ای خاص احساس کنیم، مثلا در خشمگین شدن یا شادمان شدن انسان‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

حسینی با بیان اینکه معمولا یک هیجان دارای ۴ مولفه است، اظهار داشت: هیجان‌ها پاسخ‌های زیستی هستند، به این معنا که واکنش‌های فیزیولوژیکی که بدن را برابر سازگاری‌ها آماده می‌سازند. همچنین هیجان‌ها بیشتر کارکردی محسوب می‌شوند، چراکه مثلا خشم ما را برای جنگیدن با دشمن آماده می‌کند، یا ترس سبب می‌شود ما برای فرار کردن از خطر آماده شویم. البته می‌توان هیجان‌ها را تا اندازه‌ای حالت‌های عاطفی و ذهنی نیز تلقی کرد.

دکترای تخصصی مشاوره و راهنمایی در اهواز هیجان‌ها را پدیده‌هایی اجتماعی و عامل تولید حالت‌های متمایز صورتی و بدنی دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه کارکردی انطباقی دارند و تجارب درونی ما را به دیگران می‌رسانند، باعث سازگاری فرد با محیط زندگی اش نیز می‌شوند و به بقای انسان و ارضای نیاز‌های او کمک می‌کنند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.