انتقاد شدید ترکیه از تصمیم پارلمان اروپا درباره مدیترانه شرقی

وزارت خارجه ترکیه از تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر اعلام همبستگی با یونان و قبرس در تنش‌های اخیر در مدیترانه شرقی انتقاد کرد و آن را به نفع منافع خودخواهانه برخی کشور‌ها خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، ترکیه از تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر اعلام همبستگی با یونان و قبرس در تنش‌های اخیر در مدیترانه شرقی با این کشور انتقاد کرد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای ضمن اعلام مخالفت با این تصمیم اعلام کرد: بیانیه پارلمان اروپا فاقد حقیقت بوده و به نام همبستگی با اعضای اتحادیه به سود منافع خودخواهانه برخی کشور‌ها قدم برمی‌دارد و این اقدام از بسیاری جهات غیرقابل پذیرش است.

در این بیانیه آمده است: قبول کردن تصمیم‌های از پیش مشخص شده نشان‌دهنده هوش و حسن نیت نیست و غیر واقع بینانه است.

وزارت خارجه ترکیه با اشاره به اینکه، بیانیه اخیر پارلمان اروپا از بسیاری جهات غیرقابل‌قبول است افزود: پارلمان اروپا با برداشت‌های جانبدارانه و غیر معتبر درباره حقوق دریایی به اعتبار خود لطمه می‌زند.

سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد این اتحادیه خواستار آن است تا کشتی کاوشگر یاووز ترکیه که به دلیل عملیات اکتشاف و استخراج منابع انرژی در دریای مدیترانه حضور دارد، از حوزه دریایی قبرس خارج شود. ادامه حضور کشتی یاووز، تنش‌ها و ناپایداری در مدیترانه شرقی افزایش خواهد داد.

تنش‌ها در مدیترانه شرقی از ماه‌ها پیش با جستجوی ترکیه برای اکتشاف نفت و گاز در آب‌هایی که قبرس و یونان ادعا می‌کنند مناطق اقتصادی انحصاری آنهاست، آغاز شده است. این تنش‌ها پس از آنکه آنکارا در ماه اوت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد کشتی «اوروک ریس» را برای حفاری به منطقه‌ای که یونان آن را فلات قاره خود می‌داند اعزام می‌کند، تشدید شد و آتن نیرو‌های نظامی خود را به حالت آماده باش درآورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار