طلایی که خاکستر شد/ ورشکستگی، کابوس هر شب طلافروشان

شیوع ویروس کرونا و گرانی، بازار طلا را زمین گیر کرده و تعداد بسیار زیادی از کارگاه های طلاسازی در مشهد، اصفهان و یزد را تعطیل کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، تا چند سال پیش هرچه از سکه می‌افتاد طلا و جواهر بازهم خم به ابرو نمی‌آورد و عیار خودش را حفظ می‌کرد، اما این گَرد کسادی که در چند سال گذشته بر بازار و ویترین طلا فروشان نشسته است داستان را جور دیگری روایت می کند.

اگر سری به خیابان مدرس مشهد بزنید این سکوت سنگین را در خیابان‌هایی که روزی مسیر آمد و شد هر زائر و مجاوری بود به خوبی می‌شنوید، این روز‌ها شاید مشتری طلا‌های پر زرق و برق طلافروشان تنها عروس و داماد‌هایی باشند که قرار است با دو دوتا چهارتای وام ۵۰ میلیونی ازدواجشان  طلایی به ظرافت نخ انتخاب کنند.

با یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توان فهمید توان اقتصادی مردم به شدت کاهش یافته و دیگر درآمد‌ها تنها کفاف مایحتاج ضروری زندگی مردم را می‌دهد.

طلای مشهد

هر چند در سال‌های گذشته طلای هر زنی، صندوق سپرده گذاری مرد خانه بود تا اگر روز مبادایی پیش آمد خیالشان تخت همان گوشواره و النگو و گردنبند باشد، اما انگار این روز‌ها سراسر مباداست برای بازاری ها، برای خانواده‌ها و بهتر بگویم برای همه...


بیشتر بخوانید
رکودی که این روز‌ها در بازار طلای مشهد حکم فرماست تعداد بسیار زیادی از کارگاه‌های طلا سازی را تعطیل کرده است چند روز قبل در روزنامه شهرآرا گفت و گویی از رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر مشهد دیدم که تقی زادگان گفته بود از ۳۲۰ کارگاه طلاسازی در مشهد  فقط ۵۰ کارگاه آن هم به صورت محدود فعال هستند.

با پنج میلیون حتی پنج گرم طلا هم نمی‌توان خرید!

 
در خیابان مدرس مشغول تماشای مغازه‌های یکی در میان باز و بسته طلا فروش‌ها بودم که زنی را غرق در حسرت خرید یک تکه طلا پشت ویترین طلایی رنگ یک مغازه دیدم جلو رفتم و با او گرم صحبت شدم.

زهرا خانم می‌گوید: من از طلا به عنوان سرمایه استفاده می‌کنم و  همیشه پول‌های خرد خود را جمع آوری می‌کنم و چند قطعه طلا برای روز مبادا خریداری می‌کنم، اما این چند سال گذشته طوری شده که درآمد‌ها بسیار کاهش پیدا کرده و طلا تبدیل به یک رویا برای هر زنی شده است.

او می‌افزاید: اگر در گذشته با پنج میلیون تومان می‌توانستیم طلا بخریم الان با پنج میلیون حتی پنج گرم طلا هم نمی‌توان خرید، من این روز‌ها قصد خرید طلا دارم و هر روز صبح از اینترنت قیمت طلا را چک می‌کنم، ولی این قیمت از صبح تا عصر نوسان دارد و دائماً تغییر می‌کند.

زهرا خانم می‌گوید: شرایط به طوری است که ما نمی‌توانیم روی پول خود حساب کنیم یا در این شرایط پُر نوسان، طلایی که در خانه داریم را بفروشیم، چون اطمینان نداریم که با فروختن طلا سود یا ضرر می‌کنیم.
 
او بیان می‌کند: این نوسان قیمت باعث شده زنان خانه دار نیز در تصمیم به خرید طلا نیز متزلزل باشند. قبلا اگر خانم‌ها حجم زیادی از طلا را خریداری می‌کردند می‌توانستند روی آن حساب کنند تا منزلی خریداری کنند یا اینکه در بحث‌های اقتصادی به همسر خود کمک کنند، اما این نوسان بازار و افزایش زیاد قیمت، مجال این پس انداز خانگی را از بانوان گرفته است. 
 
طلای یزد
 
حتی در گذشته مردان با پس انداز خود طلا و سکه‌ای می‌گرفتند تا ارزش سرمایه خود را حفظ کنند، اما اکنون این روش هم با ضرر رو به رو می‌شود، زیرا اگر در قبال خرید طلا سود می‌کند آن چنان تورم و گرانی وجود دارد که به همان نسبت که بر روی قیمت طلا می‌رود و به همان نسبت نیز همه چیز گران می‌شود.

گپ و گفتم با زهرا خانم که به پایان رسید داخل مغازه رفتم تا نظر فروشنده را در مورد وضعیت فعلی بازار جویا شوم.
 

افزایش قیمت طلا، رکود بازار را بیشتر می کند


احمدی فروشنده طلا در مشهد می‌گوید: تا قبل از اینکه قیمت طلا به یک میلیون تومان برسد، با هر بار گرانی طلا مردم برای حفظ سرمایه خود به طلافروشی‌ها برای خرید هجوم می‌آوردند، اما بعد از اینکه طلا از یک میلیون تومان رد شد قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرد و الان اکثر مردم فروشنده طلا هستند.

او در پاسخ به این سوال که آیا شما در این شرایط طلا از مشتری می‌خرید، می‌افزاید: خرید طلا از مشتری بستگی به نقدینگی ما دارد اگر وضعیت نقدینگی خوب باشد که طلا را نقدی از مشتری خریداری می‌کنیم، ولی اگر نقدینگی خوبی نداشته باشیم مجبور هستیم طلا را یک هفته و ده روزه از مشتری خریداری کرده و پول طلا را بعد از این مدت به او پرداخت کنیم.  
 
این طلا فروش مشهدی ادامه می‌دهد: به هر حال در این شرایط رکود بازار تمام تلاشمان را می‌کنیم تا اصل مشتری مداری را حفظ کرده و طلا را از مشتری خریداری کنیم تا کار او نیز راه بیفتد.

طلای اصفهان
احمدی بیان می‌کند: در حال حاضر طلای نو خریدار محدودی دارد و بیشتر زوج‌های جوان برای مراسم ازدواج خود حداقل طلایی خریداری می‌کنند و عده دیگر هم افراد معدودی از قشر بالای جامعه برای خرید طلای نو مراجعه می‌کنند وسایر فروش طلای نو بیشتر در برابر تعویض طلا است.
 
او تصریح می‌کند: یکی از مشکلات طلافروشان  بحث ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر می گردد که ما طلافروشان این پول را از مشتری دریافت و باید به دولت پرداخت کنیم، یعنی مشتری در قبال خرید هر گرم طلا حدود نود هزار تومان باید مالیات پرداخت کند و همین باعث می‌شود مشتری از طلا فروش گلایه کند و این تصور را داشته باشد که طلا فروش این هزینه را در جیب خود می‌گذارد در حالی که پایان هر فصل این مالیات باید به دولت پرداخت شود.

این طلا فروش مشهدی تاکید می‌کند: هر طلا فروش هنگام خرید طلا مجاز است که هفت درصد سود خود را از مشتری بگیرد که بیشتر اوقات برای راه آمدن با مشتری از این سود صرف نظر می‌کنیم و گاهی فقط دو درصد سود می‌گیریم.

احمدی اظهار می‌کند: اگر قیمت‌ها همچنان صعودی پیش برود توان مردم بسیار کم می‌شود و رکود بازار بیشتر خواهد شد.
 

تعطیلی کارگاه های طلاسازی، هنرمندان طلاساز را دلال دلار کرد

 
به دنبال پیگیری این موضوع به سراغ رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد رفتم تا گپ و گفتی در خصوص این رکود بی سابقه بر بازار طلا داشته باشم.

محمد باقر معبودی نژاد رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد می‌گوید: رکود سال‌های گذشته و تمایل مردم به استفاده از طلای مستعمل برای حفظ سرمایه باعث شده است دیگر طلای نو مشتری خودش را از دست بدهد و همین عامل باعث شود تا کارگاه‌های طلاسازی در سال‌های گذشته به تدریج تعطیل شود به طوری که هم اکنون در خراسان رضوی و مشهد تعداد بسیار محدودی کارگاه طلاسازی فعال وجود داشته باشد و طلا بیشتر از کارگاه‌های تهران و اصفهان تامین شود.
 
خرید طلا
او می‌افزاید: هم اکنون نیز بازار خرید و فروش طلا نیز رونقی ندارد و اگر خرید و فروشی هم باشد بیشتر به صورت معامله سکه یا خرید طلای آب شده و مستعمل است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد ادامه می‌دهد: از ابتدای امسال نیز تعدادی از واحد‌های طلافروشی به دلیل رکود بازار و ناتوانی در پرداخت مالیات تصمیم به تعطیلی موقت شش ماهه تا یک ساله گرفته اند.

معبودی نژاد درباره امکان صادرات طلا، بیان می‌کند: به دلیل تحریم‌ها و شرایط خاص امسال نیز به دلیل مشکلات شیوع کرونا، امکان صادرات طلا به خارج از کشور وجود ندارد.

او تصریح می‌کند: بسیاری از نیرو‌های کارگاه‌های طلاسازی بعد از تعطیلی کارگاه تا مدتی بیمه بیکاری داشتند، اما این نیرو‌ها الان بیشتر جذب مشاغل کاذب شده اند و جای بسی تاسف دارد، کسانی که روزی به عنوان هنرمند طلا ساز بوده اند اکنون در مشاغلی مثل دلالی دلار فعالیت کنند.

چراغ هر کارگاه طلاسازی که خاموش می‌شود، زنگ خطر بیکاری هنرمندان طلاساز به صدا در می‌آید، ثبات بازار در این آشفتگی‌های کرونا و تحریم و نوسانات اقتصادی تنها آرام بخش این اوضاع پریشان است باید به حال طلایی که در این روز‌ها دیگری طلایی نیست فکری کرد والا تا چندوقت دیگر شاهد زمین گیر شدن بازار طلای مشهد هستیم.

۸۰ درصد کارگاه‌های طلاسازی استان اصفهان تعطیل شده اند

در ادامه به وضعیت بازار طلا در اصفهان پرداختیم.

 ضرابی نایب رییس اتحادیه طلافروشان اصفهان گفت: شرایط نابسامان بازار طلا و جواهر روز به روز بدتر می‌شود و اگر قیمت ارز و طلا به همین منوال بالا رود، همه شاغلان صنف طلا و جواهر استان اصفهان بیکار می‌شوند.

او ادامه داد: ۳۰۰۰ کارگاه طلاسازی طلا و جواهر در استان اصفهان داریم که در هر کارگاه به طور متوسط حدود ۲۰ الی ۲۰۰ نفر کارگر مشغول به کار هستند.

رییس اتحادیه طلافروشان اصفهان با اشاره به اینکه بازار خرید و فروش طلا به طور کامل دچار رکود شده ادامه داد: حدود ۸۰ درصد کارگاه‌های طلاسازی ما تعطیل و همه کارگران آن‌ها از کار بیکار شده اند و مهم‌ترین مشکل این است که کارگاه‌ها به هیچ عنوان توانایی تامین مواد اولیه را ندارند.

ضرابی افزود: یک و سال و نیم است که وضعیت این صنف هر روز بدتر می‌شود، دولت هم به هیچ عنوان توجهی به مشکلات این صنف ندارد، مشکل اصلی ما این است که توان خرید طلای خام برای تامین مواد اولیه کارگاه هارا نداریم و و اگر قرار است تسهیلاتی به این صنف تعلق گیرد، کمک در راستای تامین مواد اولیه است و اختصاص وام مشکلی را حل نمی‌کند و فعالان این صنف را درگیر پرداخت قسط و بهره وام خواهد کرد.

بالا رفتن قیمت طلا، فروش آنرا به صفر رسانده است

هوشنگ شیشه‌بران رئیس اتحادیه طلا و جواهرات اصفهان گفت: بالا رفتن قیمت طلا به صورت تصاعدی تقریبا فروش فروشگاه‌های طلا و جواهر را به صفر رسانده است، شیوع بیماری کرونا بر همه مسائل اقتصادی در دنیا تاثیر گذاشته و همه حوزه‌ها را دچار مشکل کرده و ماهم از این قضیه مستثنی نبوده ایم.

او ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه، وضعیت سخت اقتصادی، رکودی که در بازار پیش آمده، قیمت طلا را به شدت بالا برده و این صنف را دچار ضرر و زیان کرده، از طرفی بالا رفتن قیمت طلا به صورت تصاعدی تقریبا فروش فروشگاه‌های طلا و جواهر به صفر رسیده و آنچه در بازار معامله می‌شود، مقداری سکه و طلای خام است که هر کس بنا به احتیاج خود در بازار سرمایه‌گذاری می‌کند.

اتحادیه صنف طلا

فروش مجازی طلا و جواهر، کمکی به بازار آشفته این صنف نمی‌کند

شیشه‌بران افزود: در بسیاری از مشاغل امکان خرید و فروش اینترنتی به راحتی وجود دارد، ولی در صنف طلا و جواهرات این جریان جدی نشده و فروشندگان باید از اداره صمت یا اتحادیه مجوز داشته باشد، موضوع مهم دیگر این است که کیفیت جواهر را در فضای مجازی نمی‌توان تشخیص داد و اگر شخصی فقط جواهری را به خاطر زیبایی به صورت اینترنتی خریداری کند، مسئولیت کیفیت، وزن و نوع تراش با خود فرد است.

او ادامه داد: همه فروشگاه‌های ما مجاز به پرینت ضمانت‌نامه نبوده و فقط بعضی موسسات دارای مجوز این کار هستند و از این بابت هنوز هم تمامی فروشگاه‌های ما نمی‌توانند جواهرات را به صورت اینترنتی به فروش برسانند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان در ارتباط با فروش طلا تصریح کرد: طلا هم عیار مشخص داشته و شرط اولیه کار ما برای فروش طلا، پرینت فاکتور است و در این فاکتور باید اجرت، قیمت قطعه طلا و ارزش افزوده توسط فروشنده یک واحد دارای مجوز به صورت مجزا ثبت شده و به مشتری تحویل داده شود.

ارزش افزوده و عوارض گمرکی، دامن گیر واردات مواد اولیه

در ادامه گزارش پورمیری، کارشناس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان گفت: تسهیلاتی که سازمان صنعت و معدن به واحد‌های تولیدی در صنف‌های مختلف ارائه می‌کند در حوزه بازسازی و نوسازی ماشین آلات  خط تولید و به روز رسانی تجهیزات است که شامل صنف طلا و جواهر هم می‌شود، اما مشکل اتحادیه و کارگاه‌های طلاسازی ربطی به تجهیزات و ماشین آلات ندارد.

او ادامه داد: در طول یک و سال و نیم گذشته درخواست چندانی از سوی اتحادیه صنف طلافروشان برای نوسازی ماشین آلات نداشتیم و مهم‌ترین چالش این صنف درخواست تسهیلات سرمایه در گردش است که این مورد مطابق تسهیلات ما در سازمان صنعت و معدن نیست.

کارشناس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان گفت: صنف طلا و جواهر نیاز به واردات شمش خام دارند که مواد اولیه کارگاه‌های طلاسازی را تامین کنند و در شرایط فعلی با نجومی شدن قیمت طلا، این صنف برای تامین طلای خام به شدت با مشکل مواجه شده است.

پورمیری افزود: طبق قانون واردات مواد اولیه شامل عوارض گمرکی و ارزش افزوده می‌شود و همین امر به شدت قیمت مواد اولیه را بالا برده و این مشکل چند سالی است که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و امیدواریم با چاره جویی برای آن قدری از مشکلات صنف طلا و جواهر کاسته شود.

فروش مجازی طلا

فاتحه صنف طلا و جواهر را باید خواند

در ادامه  گزارش سری هم به بازار طلا در استان یزد زدیم.

یکی از صنوفی که در ایام شیوع بیماری کرونا متضرر شد، صنعت طلا سازی است،  در ایام نوروز گردشگران زیادی به بهانه خرید طلای یزد به این استان سفر می‌کنند. اما تعطیل شدن سفر‌ها و به صفر رسیدن گردشگران علاوه بر ضربه به صنعت گردشگری صنعت طلای استان را نیز متضرر کرد.

از طرفی روند صعودی قیمت طلا، نوسانات بازار ارز و کاهش قدرت خرید مردم، تیری دیگر بر سیبل صنعت طلا و جواهر وارد کرد، به گونه‌ای که اکنون بسیار از کارگاه‌های طلاسازی در استان یزد به تعطیلی کشیده شدند.

محمدرضا نوری زاده، گفت: امروزه سودجویان طلا به صورت اینترنتی و آنلاین اقدام به فروش طلا می‌کنند. علاوه بر غیرقانونی بودن این اقدام طلای عرضه شده استاندارد نداشته یا به صورت بدل و نقره آبکاری شده به دست مشتری می‌رسد.

او فروش زیر زمینی طلا را دغدغه جدید طلا فروشان یزدی عنوان کرد و افزود: برخی در کارگاه‌های زیر زمینی و حتی در آرایشگاه‌های خود اقدام به فروش طلا می‌کنند تا هفت درصد ارزش افزوده سود زرگران را پرداخت نکنند.

نوری زاده اظهار داشت: تاکنون شکایات زیادی نیز از سوی مردم به اتحادیه مبنی بر خرید طلای تقلبی رسیده است، اما متاسفانه به دلیل اینکه هویت این افراد ثبت نشده پیگیری شکایات دشوار  است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر یزد با اشاره به تعطیلی ۸۰ درصد کارگاه‌های طلاسازی استان، افزود: طلاسازان به خصوص طلاسازان سنتی بیشترین ضربه را خوردند که برخی حتی به نان شب خود محتاج شده اند و با فروش سرمایه خود مخارج روزانه خود را تامین می‌کنند.

نوری زاده با بیان اینکه برخی از طلافروشان حتی در طول یک هفته موفق به فروش نمی‌شوند، ادامه داد: کارگاه‌های صنعتی توانایی پرداخت حق و حقوق کارگران خود را ندارند.

او با اشاره به اینکه واحد‌های تولید طلا مشمول دریافت نشان استاندارد اجباری هستند، اظهار کرد: به دلیل تعطیلی و عدم فعالیت کارگاه‌ها تاکنون کد استاندارد ۳۰ درصد کارگاه‌ها باطل شده است و همچنین کارت صنایع دستی بیش از ۳۰ درصد کارگاه‌های طلای سنتی نیز باطل شده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر یزد در پایان با بیان اینکه در صادرات طلا، هنر دست هنرمندان را صادر  و طلای آب شده و یا ارز  را وارد می‌کنیم، افزود: اکنون صنعتی را از دست می‌دهیم که در ارز آوری می‌تواند کمک حال اقتصاد کشورمان باشد، در عین  اینکه کمترین آلودگی و مصرف آب را دارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ف.محمدی
۱۲:۱۲ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
وقتی یک بسته پنیر ساده11هزار تومان است مردم به سختی از پس پول خوراکشان برمی آیند، طلا که پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ف.محمدی
۱۲:۱۲ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
وقتی یک بسته پنیر ساده11هزار تومان است مردم به سختی از پس پول خوراکشان برمی آیند، طلا که پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ف.محمدی
۱۲:۱۲ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
وقتی یک بسته پنیر ساده11هزار تومان است مردم به سختی از پس پول خوراکشان برمی آیند، طلا که پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
موقعی که طلا داشت گرون میشد کبکشون خروس میخوند . با اون درآمد روزانه چند میلیونی . حالا میگید کسی نمی خره ؟؟ اتفاقا اونی ک پولداره همیشه برای طلا خریدن پول داره و اونی هم که نداره هیچ وقت چه کرونا و چه قبل و بعدش پول نداره .