سرداری از خطه البرز که ۴ تیپ عملیاتی عراق را به زانو درآورد

مهدی شرع پسند، سرداری از خطه البرز در والفجر ۵، به اندازه‌ای از خود رشادت نشان داد که حیرت و شگفتی همرزمانش را برانگیخت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، ارتش عراق در ۱۳۵۹/ ۷ / ۵ ه ش. پس از ناکامی در اشغال گیلانغرب، چند کیلومتر عقب نشینی کرد و روی ارتفاعات اطراف شهر موضع پدافندی گرفت.

قوای دشمن با استقرار در تنگه حاجیان و روستای گورسفید و ارتفاعات داربلوط، جاده گیلانغرب به سرپل ذهاب و پادگان ابوذر را ناامن کرد و  گیلانغرب را در تیررس توپخانه میان برد خود قرار داد.

لشکر ۸۱ زرهی ارتش و سپاه پاسداران گیلانغرب باهدف انهدام قوای دشمن و کسب برتری تاکتیکی در این منطقه، عملیاتی طرح ریزی کردند و در ۱۳۵۹/ ۱۰ / ۱۴ هش. در دو محور شمالی و جنوبی تنگه حاجیان به اجرا درآوردند.

در محور شمالی موانع دشمن باعث شد تنها بخشی از ارتفاعات برآفتاب تصرف شود. در محور جنوبی گردان پیاده سپاه به همراه گردان ۲۸۵ زرهی ارتش دو روستای گورسفید و آوزین و ارتفاعات اطراف را تصرف کردند و سپس با پیشروی به سمت تنگه حاجیان با نیرو‌های محور شمالی الحاق کردند و بدین ترتیب تنگه حاجیان آزاد شد.

در این عملیات سردار «آقامهدی شرع پسند» سردار کرجی در این عملیات، از خود رشادت‌های فراوانی نشان داد به نحوی که حیرت و شگفتی همرزمان را برانگیخت.

عملیات والفجر ۵، در ساعت ۲۴ روز ۱۳۶۲/ ۱۱ / ۲۷ بارمز یازهرا (س) در منطقه کوهستانی «چنگوله» حد فاصل شهر‌های مهران و دهلران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اجرا درآمد.

نیرو‌های عمل کننده سپاه پاسداران در دو مرحله باهدف آزادسازی بلندی‌های منطقه چنگوله وارد عمل شدند. در همان ساعات نخست بلندی‌های پیزولی - آزادخان کشته - تنگه چنگوله و ده‌ها کیلومتر مربع از خاک ایران آزاد و جادۂ بدر - طیب عراق به تسلط نیرو‌های ایرانی در آمد. همچنین به ۴ تیپ از گارد مرزی عراق خساراتی وارد شد.

در مرحله دوم، مناطق دیگری نیز از خاک ایران آزاد شد و نیرو‌های خودی در آن استقرار یافتند که از جمله آن استقرار نیرو‌های ایرانی در ۳۵ کیلومتری بزرگراه بغداد - بصره است در این مرحله نیز ۴ تیپ کوهستانی عراق به طور صد درصد و تیپ ۵۰ زرهی لشکر ۱۲ بیش از پنجاه درصد منهدم شد و دشمن با دادن ۳۷۷۰ تن کشته و زخمی و اسیر در طی شش پاتک سنگین عقب نشینی کرد.

در مجموع دو مرحله عملیات، منطقه‌ای به گستردگی ۱۱۰ کیلومتر مربع شامل بلندی‌های پیزولی تنگه چنگوله - تونل - چغاعسکر - عباس عظیم، پاسگاه‌های شمالی: عین عبد، طارق، الرباغی - شهرک‌های یک سایه، آل یاسین، و روستای شیخ احمد آزاد گردید و ۴۰ دستگاه تانک و نفربر، مقداری سلاح سبک و نیمه سنگین، ۲ فروند هلیکوپتر، ده‌ها دستگاه خودروی نظامی و ۱۰ انبار مهمات دشمن منهدم و ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، شماری خودروی نظامی و انواع سلاح‌های سبک و نیمه سنگین به غنیمت رزمندگان سپاه پاسداران درآمد.

در این عملیات رزمندگان ایران اسلامی متشکل از نیرو‌های سیاه و بسیح تحت امر قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) قرار داشتند. در این عملیات بود که سردار رشید ایرانی «آقامهدی شرع پسند» به درجه رفیع شهادت نائل گشت.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
. هنوزبخاطر همون نام شهیده که ماعاشق شهدا وخاکمونیم ..چون اسمشم اسمونیه..
Iran (Islamic Republic of)
مجید چ
۰۹:۰۵ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
روحش شاد و یادش گرامی
Iran (Islamic Republic of)
صمد
۰۷:۱۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
روح اش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
من اصلا نفهمیدم چی شد لطفا واضح بنویسید
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۲۲:۲۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
روحش شاد.... ولی هنوز برام سواله چرا اسم میدون شهید شرع پسند جاش رو به میدون سپاه داد....؟؟؟
حقش بود یه میدون تو کرج بنام این شهید باشه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
کاش این سرداران و امیران الان بودند ،خیلی نیاز داریم به افراد انقلابی که اول انقلاب بودند و الان نیستند، کسانی که خدمت به کشور و مردم رو وظیفه میدونستن،کاش بودند کاش کاش کاش.
Iran (Islamic Republic of)
h
۱۹:۲۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
روحش شاد.شهدا شمع محفل بشریتند.راهشون ازاعماق دلهای ازادگان امام حسینی ادامه خواهدداشت باتمام وجود