انتقاد لاوروف از سوء استفاده برخی کشورها از شورای امنیت

وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی در هفتاد و پنجمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل، از سوء استفاده برخی کشور‌ها از نقش شورای امنیت به نفع خود انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسکای نیوز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در سخنرانی خود به مناسبت هفتاد و پنجمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار همکاری جهانی گفت برخی کشور‌ها فراتر از چارچوب اختیارات شورای امنیت سازمان ملل، به اعمال مجازات علیه دیگر کشور‌ها می‌پردازند.

او افزود: امروز متاسفانه مناطق مختلف در جهان به علت درگیری‌ها مسلح، دچار ناآرامی است. ما شاهد آن هستیم که خطرات جدیدی بروز پیدا کرده است و مسئله افراط‌گرایی، تروریسم، حملات سایبری و تغییرات آب و هوایی نمایان شده است. امسال ما با یک مشکل جدید به نام کرونا دست به گریبان هستیم.

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنرانی خود اضافه کرد: کرونا یک بحرانی واقعی است که به بخش‌های مختلفی لطمه وارد می‌کند. از همین رو دعوت دبیرکل سازمان ملل متحد برای برقراری آتش بس به علت کرونا، درخواست به جا و به موقعی بوده است و ما قویاً از این درخواست حمایت می‌کنیم. پاسخ مثبت دادن به این مسئله و دیگر مشکلات جهانی سال به سال دشوارتر می‌شود. بویژه آنکه ما شاهد دو دستگی در جامعه جهانی هستیم و این مسئله به عدم تمایل برخی کشور‌ها به اهتمام‌ورزی به منافع قانونی دیگر کشور‌ها مربوط می‌شود.

لاوروف در ادامه گفت: ما شاهد نقض نظام جهانی مبتنی بر قواعد بوده و دخالت در امور داخلی دیگر کشور‌ها را به چشم می‌بینیم. ما شاهد آن هستیم که سامانه مجازات‌هایی به کار گرفته می‌شود که با اختیارات شورای امنیت سازمان ملل متحد در تعارض است. تاریخ را نمی‌توان تحریف کرد. امروز ما شاهد رشد و توسعه مراکز جدیدی در جهان هستیم و می‌بینیم که تلاش‌هایی برای برطرف کردن درگیری‌ها از طریق مسالمت‌آمیز صورت می‌گیرد. درگیری‌ها جهان را دچار دودستگی و فرسایش کرده است و ما به کمک‌های چندجانبه بیشتری نیاز داریم. هیچ جایگزینی برای فعالیت چندجانبه واقعی وجود ندارد. باید با انجام تلاش‌هایی مشترک به راه حل‌هایی مشترک دست یافت که البته در قلب این تلاش‌های مشترک سازمان ملل متحد قرار دارد.

او افزود: سازمان ملل متحد باید سازمانی پویا باقی بماند و اقدام‌هایی را راهبری کند که با منشور سازمان ملل متحد همخوانی داشته باشد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم از اختیارات سازمان ملل متحد کاسته شود. حل و فصل اختلافات باید صرفاً از طریق مذاکره و وسائل دیپلماتیک و مسالمت آمیز صورت گیرد. اختلافات باید بر اساس حقوق بین‌الملل حل شود. باید برای مقابله با تروریسم همکاری‌های گسترش پیدا کند و تروریسم باید جرمی فرامرزی تلقی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار