شاهوردی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

روند درمان ناباروری در دوران کرونا ادامه دارد

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: با توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فرآیند‌های درمانی در دوران کرونا، توانستیم درمان ناباروری را ادامه دهیم.

عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات ناباروری در روزهای کرونایی اظهار کرد: بیماری کووید ۱۹ توانسته بسیاری از ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار دهد. در این ایام هم به دلیل سرویس دهی به بیماران کرونایی، کمتر به درمان‌های روتین روزانه پرداخته شده است.

او گفت: بحث ناباروری هم متاثر از این موضوع نبود. ما در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت تعداد بسیار کمی مراجعه کننده داشتیم. برخی افراد هم  به شکل اورژانسی مراجعه می‌کردند و به آن‌ها سرویس داده می‌شد اما با کسب تجربه‌ای که در این مدت بدست آوردیم و دستورالعمل‌هایی که بازنگری شده بودند، توانستیم کم کم پذیرای مراجعان برای درمان ناباروری باشیم. با توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فرآیند‌های درمانی در دوران کرونا، توانستیم درمان ناباروری را ادامه دهیم.

شاهوردی بیان کرد: برخی خانواده‌ها که به پژوهشکده رویان مراجعه می‌کردند؛ به جراحی یا گرفتن آزمایش نیاز داشتند  که همین امر موجب می‌شد شرایط را متفاوت تر از قبل برای آنها فراهم کنیم. به همین دلیل  تا جایی که توانستیم ارتباط کرونا و درمان را با هم جدا کنیم تا بتوانیم به خانواده ها را در داشتن فرزندان سالمی کمک کنیم.

او گفت: در این ایام کرونایی به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، سفر‌ها به خصوص سفر‌های هوایی به شدت کاهش یافته است. در این ایام تعداد بسیار کمی مراجعه کننده داریم.کسانی بودند که در کشور خودمان حضور داشتند و برای درمان مراجعه می‌کردند، اما این که به شکل توریسم درمانی به آن ها نگاه کنیم، وجود ندارد.

رئیس پژوهشگاه رویان افزود: در حمل و نقل‌های هوایی هم دستورالعمل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده است به این صورت که تست‌های کرونا را از تمام افراد می‌گیرند و بعد جا به جایی صورت می‌گیرد. با این کنترلی که  روی  مردم اعمال می شود، می‌توان ساختار‌های لازم را  ایجاد کرده تا بتوانیم به درمان مراجعان رسیدگی کنیم. 

شاهوردی با اشاره به وجود تحریم ها تصریح کرد: هزینه‌های موجود برای مراجعان با سال گذشته متفاوت است و همان مقدار ۵، ۶ درصدی که دولت افزایش داده داخل پژوهشکده رویان هم اعمال شده است. اما همه ما می‌دانیم که بحث کرونا هزینه‌های جانبی زیادی را بر افراد و دولت تحمیل کرده و هنوز هم ادامه دارد. ما سعی می‌کنیم که تمام قواعد و قوانین وزارت بهداشت را به خوبی عمل کرده و شرایط راحت تری را برای افراد فراهم کنیم.

راه اندازی آزمایشگاه تشخیص رویان، در دوران کرونایی

او گفت: پژوهشکده رویان تلاش کرده در این مدت باری را از روی دوش جامعه درمانی کشور بردارد. ما در عرصه آزمایشگاهی قبل از کووید ۱۹ زیاد سابقه نداشتیم اما با شیوع ویروس کرونا، دوستانی که تخصص و مطالعه ای در بحث مولکولی داشتند ورود کردند و آزمایشگاه تشخیص را راه اندازی کردیم تا به عنوان مکمل آزمایشگاه موجود بتواند به افرادی که گرفتار می‌شوند، کمک کنیم. در بحث سلول درمانی هم برای بیماران کووید ۱۹ به کمک بیمارستان‌هایی مانند شریعتی و مسیح دانشوری کار‌هایی را انجام داده ایم.

شاهوردی با بیان اینکه از تولید تا مصرف واکسن فاصله طولانی وجود دارد، گفت: باید تدابیری را داشته باشیم که بتوانیم هم زیستی خوبی با ویروس کرونا داشته باشیم و بتوانیم موجب قطع زنجیره آن شویم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.