در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

درج قیمت در پشت جلد کتاب راه حل جلوگیری از تکثیر غیرقانونی آن

مدیر مسئول انتشارات نگارتابان گفت:یکی از راه‌هایی که می‌توان از تکثیر غیرقانونی کتاب جلوگیری کرد درج قیمت آن در پشت جلد کتاب است.

احمد دولت آبادی مدیر مسئول انتشارات نگارتابان در گفت وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تکثرغیرقانونی کتاب گفت: در حال حاضر کلمه‌ای به نام «قاچاق کتاب» رواج پیدا کرده است،کلمه‌ای که با کاربرد آن موافق نیستم. همیشه به کالایی که پنهانی عرضه می‌شود کالای قاچاق می‌گویند نه به کتابی که به این راحتی در کنار خیابان‌ها فروخته می‌شود، حتی کسی که کتاب‌های قاچاق را می‌فروشد با صدای بلند داد می‌زند. بهتر است برای آن کلمه تکثیر غیرقانونی کتاب را به کار ببریم.


بیشتر بخوانید:


او افزود: کتابی که آخرین نوبت چاپ آن، چاپ شصتم است و سال‌ها پیش از انتشار آن می گذرد و مجدد با همان شماره چاپ در بازار عرضه می شود  نشان دهنده کپی شدن کتاب است که در کنار خیابان عرضه می‌شود. اشکالی ندارد کتاب‌های سال قبل دوباره در بازار نشر عرضه شود، اما اینکه کتابی پس از تکثیر غیرقانونی آن در بازار نشر عرضه شود، اشکال دارد.

مدیر مسئول انتشارات نگارتابان ادامه داد:کتاب‌هایی که با تخفیف‌های ۶۰ تا ۶۵ درصدی در بازار کتاب عرضه می‌شود، کتاب‌های اصلی نیستند بلکه تکثیر غیرقانونی کتاب‌های اصلی هستند که وارد بازار شده اند. یکی از راه‌هایی که می‌توان از تکثیر غیرقانونی کتاب جلوگیری کرد درج قیمت آن در پشت جلد کتاب است این امر امکان تغییر قیمت کتاب را سخت می‌کند،زیرا باید جلد کتاب جداگانه چاپ شود که این کار صرفه اقتصادی ندارد.

دولت آبادی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید یک فرصت چند ماهه به ناشران بدهد تا قیمت کتاب ها را در پشت جلد آن درج کنند،زیرا  کتاب‌هایی که قیمت آن در صفحه اول کتاب درج می‌شوند به راحتی تکثیر می شوند زیرا هزینه تولید کتاب افزایش یافته است. کتاب را با تغییر صفحه اول آن به صورت غیرقانونی تکثیر می‌کنند. اگر قیمت کتاب در پشت جلد آن درج شود سخت‌تر می‌توان آن را مخدوش کرد باید به این مسئله هم دقت کرد که پشت جلد کتاب‌ها لیبل وجود ندارد.

او تصریح کرد:با تغییر قیمت کتاب‌ روی صفحه اول می تواند آن را با همان نوبت چاپ، صدها بار کپی کرد اما اگر قیمت کتاب پشت جلد آن درج شود شاید جلوی بخشی از تکثیر غیرقانونی کتاب گرفته شود. اکثر افرادی که در دنیای مجازی هستند شماره تماس خود را روی صفحه اول درج می کنند بنابراین می‌توان از طریق همین شماره تلفن با آن‌ها تماس گرفت و نسبت به کپی غیر قانونی تذکر داد اما نمی‌توان از این کار صد در صد جلوگیری کرد.

مدیر مسئول انتشارات نگارتابان ادامه داد: از سوی دیگر مخاطب کتاب هم باید یاد بگیرد کتاب را با قیمت استاندارد تهیه کند .مخاطب در این باره آگاهی ندارد  و نمی‌داند چرا قیمت کتابی که کنار خیابان عرضه می شود تا این حد پایین است. مخاطب باید یاد بگیرد کالای قاچاق نخرد، به دلیل اینکه قیمت کتاب در کشور به شدت افزایش یافته است مردم کتاب‌هایی را که به صورت غیرقانونی منتشر شده اند، تهیه می‌کنند،این کاربه ناشر، مولف هم کتابفروش ضربه می‌زند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.