بدحجابی‌ها در فضای مجازی باور‌های ما را نشانه گرفته است

نتیجه گسترش بدحجابی‌های سازماندهی شده در فضای مجازی تضعیف باور‌های دینی کاربران آن است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،اداره برآورد معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران اعلام کرد: حضور گسترده معاندان اسلام و انقلاب در فضای مجازی علیه مقوله حجاب باعث شده تا ذهن کودکان و نوجوانان نسبت به ارزش‌های اسلامی آلوده شود.

بسیاری از آسیب‌هایی که امروزه در شبکه‌های اجتماعی خود را نشان می‌دهند در مناسبات اجتماعی و بستر جامعه ریشه دوانده است و فضای این شبکه‌ها سبب برون ریزی و آشکار شدن این کنش‌ها می‌شود، بنابراین آسیب‌های اجتماعی در زیر پوست جامعه ما وجود دارد و حضور شبکه‌های اجتماعی سایبری فقط باعث آشکار شدن این کنش‌ها شده‌اند به طوریکه به راحتی در این فضا‌ها شاهد شایع شدن بسیاری از رفتار‌های ضد اجتماعی هستیم.

یکی از این رفتار‌ها که بر هویت دینی و اسلامی ما تا حدودی خدشه وارد کرده بحث بدحجابی و یا بی حجابی در جامعه است. حضور گسترده معاندان اسلام و انقلاب در فضای مجازی و جوسازی آن‌ها علیه مقوله حجاب باعث شده تا ذهن کودکان و نوجوانان حاضر در این فضا‌ها به استدلال‌های غلط نسبت به ارزش‌های اسلامی آلوده شود.

هدف اصلی دشمنان اسلام ترویج بدحجابی در جامعه نیست بلکه آن‌ها برای فتح تمام ارزش‌های اسلامی و از میان برداشتن تمامی معانی و مفاهیم عمیق اسلامی پا در این عرضه گذاشته اند.

امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی در جامعه بویژه در دوران کرونا و پساکرونا در قشر نوجوان و جوان شاهد تغییرات چشمگیری در نگرش افراد هستیم که این مسئله از منظر کلان منجر به تغییرات اساسی در سبک زندگی شهروندان شده است به طوری که دنیای مجازی با زندگی اجتماعی افراد گره خورده و افزایش ساعات استفاده از شبکه‌های اجتماعی مستند بر این امر است.

ترویج بدحجابی در شبکه‌های اجتماعی و انتشار تصاویر خصوصی خود در پروفایل‌ها و در صفحات اینستاگرام از یک طرف و کمپین‌های برنامه ریزی شده ضد حجاب در شبکه‌های اجتماعی مجازی در مورد انتشار تصاویر هنجارشکنانه بدون حجاب زنان و دختران در سطح شهر و اماکن عمومی ایران، نشان از تهدیدی برنامه ریزی شده علیه حجاب زن مسلمان این بار در فضای مجازی دارد.

یک گروه از بدحجابی‌های موجود در جامعه به افرادی مربوط است که به شکل ساماندهی شده و توسط شبکه‌هایی که از خارج از کشور هدایت و برنامه‌ریزی می‌شوند برای تابو‌شکنی و عادی‌سازی بد‌حجابی به خیابان‌ها می‌آیند ، اما گروه دیگر از افراد بدحجاب جزو دسته افرادی هستند که برای جلب توجه و با الگو‌برداری از الگو‌های نامناسبی که در سطح جامعه پراکنده‌اند بدحجاب می‌شوند. این طیف که اغلب جوان و نوجوان هستند به خاطر ویژگی‌های گروه سنی شان راحت‌تر تحت تاثیر محیط قرار می‌گیرند.

در برابر بدحجابی موجود در جامعه چه باید کرد؟

اولین نکته لزوم تلاش برای تعمیق باور‌های ارزشی در جامعه است. تحقق چنین امری نیازمند بازنگری جدی در سبک آموزش کودکان از دوران مهدکودک و پیش دبستانی است.

بسیاری از رفتار‌های نابه هنجار و نادرست افراد بر اثر نداشتن آگاهی درباره آن اعمال رخ می‌دهد از این رو، آگاهی بخشی درباره رفتار‌های درست و شناساندن درستی و نادرستی رفتار‌ها به افراد، کاری بسیار با اهمیت است.

در زمینه رعایت عفاف و حجاب نیز از مهمترین کار‌ها، آگاهی بخشی در این زمینه است، انتشار محتوای مناسب در زمینه عفاف و حجاب و نشر آن در فضای مجازی با قالب‌هایی همچون متن، صوت، تصویر، گرافیک و انیمیشن بسیار ضرورت دارد.

بصیرت افزایی درباره فضای مجازی و کارکرد‌ها و آثار آن به کاربران این فضا، از دیگر ضروریات است. بسیاری از انحرافات و کج روی‌هایی که در این فضا مشاهده می‌شود، بر اثر نداشتن شناخت در مورد موضوع است ،آموزش سواد دیجیتال، سواد رسانه و سواد فضای مجازی برای همه افرادی که به نوعی در آن حاضر و فعالیت می‌کنند لازم و ضروری است.

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار