رسانه ملی چین: توافقنامه پیشنهادی درباره تیک‌تاک، بسیار کثیف و نابخردانه است

رسانه ملی چین توافقنامه پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر کنترل کامل شرکتی آمریکایی بر تیک‌تاک را بسیار کثیف و از روی ناآگاهی خواند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، در جریان تنش‌های بین پکن و واشنگتن، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، چند روز پیش دسترسی کاربران آمریکایی به برنامه چینی تیک تاک را مسدود کرد. ترامپ با این اقدام بار دیگر از اهرم فشار برای به تمکین واداشتن چین استفاده کرد؛اقدامی که خشم پکن را در پی داشت و آن را وادار به واکنش کرد.

در همین خصوص، ترامپ در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود، بایت دنس مالک تیک تاک را به لغو موافقت خود با قرارداد همکاری با شرکت اوراکل تهدید کرد و گفت: اگر شرکت چینی بایت‌دنس بخواهد کنترل تیک‌تاک را حفظ کند، این توافق را تایید نخواهد کرد و انتظار دارد نفوذ چین با عرضه اولیه عمومی آتی سهام تیک‌تاک کمتر شود.

او افزود: تیک‌تاک باید کاملا تحت کنترل شرکت اوراکل باشد و پس از عرضه اولیه عمومی، حدس می‌زنم که باقی سهام تیک‌تاک را خریداری خواهد کرد و اگر ما ببینیم کنترل کامل تیک‌تاک در دست آن‌ها نیست، در این صورت با قرارداد موافقت نخواهیم کرد.

حالا رسانه ملی چین ضمن انتقاد از اظهارات ترامپ در این باره، توافقنامه پیشنهادی اوراکل را بسیار کثیف و بابخردانه خواند.

روزنامه دولتی چاینا دیلی در مقاله چهارشنبه خود نوشت: آنچه آمریکا با تیک تاک انجام داده است، مشابه معامله تجاری غیرمعقول و ناعادلانه یک گانگستر با یک شرکت قانونی است.

این اتفاق زمانی رخ داد که روزنامه انگلیسی گلوبال تایمز مورد حمایت حزب حاکم چین، معامله تیک تاک را اقدامی غیرمنصفانه خواند و آمریکا را به اخاذی متهم کرد که قصد دارد تیک تاک را تحت کنترل خود درآورد.

 گلوبال تایمز در سرمقاله خود نوشت چین به عنوان یک کشور بزرگ، نه به آمریکا باج می‌دهد و نه کنترل یک شرکت برجسته با فناوری بالا را به زورگیران تحویل خواهد داد.


بیشتر بخوانید


هوشی جین سردبیر این روزنامه در پیامی توئیتری در این باره گفت: پکن احتمالاً توافقنامه فعلی را تأیید نمی‌کند چرا که آن را تهدیدی برای امنیت ملی چین می‌داند.

این در حالی است که واشنگتن نگران است که اطلاعات کاربران آمریکایی تیک تاک در داده‌های این شرکت چینی باقی بماند. مقامات آمریکایی در تلاش هستند تا ترامپ را متوجه این نکته کنند که توافقنامه پیشنهادی او نمی‌تواند قابل قبول باشد.

بر اساس این توافقنامه، شرکت چینی تیک تاک قطعاً کنترل و فناوری‌های اصلی خود را از دست خواهد داد و این بسیار ناعادلانه بوده و آسیب جدی به امنیت ملی چین، عزت و توسعه طولانی مدت شرکت مربوطه وارد می‌کند.

چاینا دیلی ادعای ترامپ مبنی بر امنیت ملی آمریکا را بهانه‌ای برای مسدود کردن دسترسی کاربران به این برنامه عنوان و تاکید کرد امنیت ملی آمریکا تبدیل به یک سلاح انتخاباتی شده است؛ در واقع آمریکا به دنبال این است که هر شرکت خارجی با عملکرد بالاتر نسبت به همتای آمریکایی خود را تحت کنترل درآورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار