در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

شهادت حضرت رقیه (س)، حیات دوباره به امامت و ولایت بخشید+ فیلم

حجت الاسلام و المسلمین کفیل گفت: اگر شهادت حضرت رقیه (س) در خرابه شام رخ نمیداد، معلوم نبود چه بر سر اهل بیت (ع) می‌آمد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شهادت حضرت رقیه (س) در سن سه سالگی و بر اثر مصائبی که بر ایشان و خاندان بزرگوارشان در واقعه عاشورا وارد شد، یکی از اتفاق‌های جانسوز تاریخ و همچنین ماه صفر است.

اما شهادت این بانوی سه ساله هم همانند پدر بزرگوارشان امام حسین (ع)، پر از رمز و راز و پیام‌هایی است که دانستن آن‌ها برای جامعه مسلمانان به ویژه شیعیان واجب است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق کفیل درباره اثرات شهادت حضرت رقیه (س) بر ماندگاری پیام‌ها و نهضت عاشورا به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: وقتی اهل بیت (ع) وارد شام شدند، نگاه مردم شام این بود که اینها خارجی و بی دین هستند و بر حاکم حکومت خروج کرده اند. همان زمان، خطبه غرایی که امام سجاد (ع) خواندند، تحول عظیمی در منطقه شام ایجاد کرد و به تعبیری، یزید نسبت به خود و دربارش احساس ترس و خطر کرد.

وی افزود: به همین دلیل یزید نقشه کشید که اهل بیت (ع) را در منطقه‌ای ساکن کنند که ما میگوییم خرابه شام؛ اما در واقع ویرانه‌ای بود که هر لحظه احتمال فرو ریختن آن وجود داشت. یزید دستور داد که اهل بیت (ع) در این ویرانه ساکن شوند تا دیوار‌ها و سقف آن فرو بریزد و همسران و فرزندان شهدا زیر آوار بمانند. با خود فکر کرد که اهل بیت را به قتل می‌رسانیم و کسی هم متوجه نمی‌شود. مردم هم می‌گویند که در ویرانه، زیر آوار مانده اند. اما اتفاقی که نقشه یزید را برملا کرد، گریه حضرت رقیه (س) و دلتنگی ایشان برای امام حسین (ع) بود.

شهادت حضرت رقیه (س)، حیات دوباره به امامت و ولایت بخشید

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: اینکه حضرت رقیه (س) دلش هوای بابا را می‌کند و بی قراری‌های ایشان، جریانی ایجاد کرد تا سر بریده برای او آوردند و بعد هم قصه شهادتشان که به کرات شنیده اید. اما می‌دانید که اثر شهادت این بانوی والا مقام چه بود؟ در واقع با شهادت ایشان در شام پخش شد که اهل بیت کجا به شهادت رسیدند؟ در خرابه و بر اسر چه اتفاقی؟ دیدن سر بریده.

وی ادامه داد: وقتی خبر این اتفاق پخش شد، یزید مجبور شد که به تعبیری اهل بیت (ع) را از خرابه آزاد کند. مجبور شد تا بگوید این خانواده به سوی مدینه بازگردند. یعنی گریه حضرت رقیه (س)، دلتنگی و فدا شدن ایشان باعث شد تا حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) و دیگر فرزندان زنده بمانند. به عبارتی، این دختر سه ساله خود را فدا کرد. اگر شهادت حضرت رقیه (س) در خرابه شام رخ نمیداد، معلوم نبود  چه بر سر اهل بیت (ع) می‌آمد.

حجت الاسلام کفیل بیان کرد: یزید دنبال فرصت می‌گشت و نمی‌خواست که خودش با اهل بیت روبه رو شود. می‌خواست به طریقی، کسی از بازماندگان واقعه عاشورا، از شام زنده بیرون نرود. اما وقتی حضرت رقیه (س) شهید شدند، یزید مجبور شد که بگوید اهل بیت امام حسین (ع)، دیگر در شام نمانید. این روشنگری امام سجاد (ع) و گریه‌های حضرت رقیه (س) یک حیات دوباره به امامت، ولایت و اهل بیت (ع) بخشید.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
یاحضرت رقیه (س) باب الحواج