در نشست بررسی مسئله فقهی باغ پرندگان قم چه گذشت؟

نشست بررسی ابعاد فقهی تأسیس باغ پرندگان در قم با حضور استاد درس خارج فقه و مدیران شهرداری قم برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، نشست بررسی مسئله فقهی باغ پرندگان قم با حضور امیر سامع، معاون خدمات شهری شهرداری قم و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طباطبایی، رئیس پژوهشکده فقه و محیط زیست در محل احداث باغ پرندگان قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سامع، معاون خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به ابعاد مختلف علمی و اجرایی پروژه باغ پرندگان قم گفت: این پروژه در جهت توسعه فضای رفاهی و تفریحی شهر قم در دره‌باد جنب میدان مفید قم تأسیس شده است که با توجه به شرایط جغرافیایی، حداقل چند درجه از داخل شهر قم خنک‌تر است.

او افزود: در این فضای طبیعی ۱۲ قفس بزرگ برای پرندگان، برکه‌های ویژه، چمن و فضای تفریحی برای مردم در نظر گرفته شده است. این پروژه سعی دارد که با تلفیق فضای تخصصی نگهداری پرندگان و همچنین وضعیت طبیعی این منطقه، نمایی زیبا از شهر قم ارائه دهد و در قالب توسعه فضای تفریحی شهر، پازل توسعه‌ای قم را تکمیل کند.

معاون شهردار بیان کرد: سعی شده است که فضایی کاملاً طبیعی برای پرندگان در نظر گرفته شود و فضای اسارت‌گاهی در این زمینه وجود نداشته باشد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی به‌عنوان منتقد احداث این طرح با اشاره به مباحث قرآنی و روایی، گفت: در قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) به‌عنوان مبانی اصلی فقه اهل بیت (ع) مباحثی درباره ارزش و جایگاه موجودات و همچنین تفاوت تسخیر موجودات به دست انسان و استفاده در حد ضرورت از حیوانات بیان شده است.

او افزود: امام صادق (ع) در ماجرای نکوهش رفتار مردی که در حال صحبت عادی، روی شتر نشسته بود بیان فرمودند که شتر را منبر وعظ خود قرار ندهید، زیرا به حیوان آزار می‌رسد. وصیت امام سجاد (ع) در خصوص رعایت حال شتری که ایشان را ۲۰ بار به حج برده است و ایشان هم حتی یک بار به این شتر شلاق نزده است نشان می‌دهد که حیوانات تنها در حد ضرورت و آن هم با امر و اجازه پروردگار در دست بشر هستند و بیش از آن نباید از آن‌ها کار کشید.

طباطبایی گفت: بحث باغ وحش و باغ پرندگان از یک ضعف بزرگ رنج می‌برد و آن هم تطابق نداشتن با دو عنصر فقه و دین و اخلاق و عناصر انسانی است. در عصر مدرن که باغ وحش‌ها تغییر کاربری می‌دهند و به شکل دیگری در می‌آیند نشان‌دهنده شکل‌گیری این عقلانیت است که دیگر مثل گذشته قرار نیست حیوانات را در بند کنیم که آن‌ها در یک قفس به کالایی برای تفریح انسان درآیند.

او گفت: این که بگوییم بهترین شرایط برای پرندگان در نظر گرفته شده است قابل قبول نیست، زیرا چرخه زیستی پرندگان مهاجر غیر خانگی، با هویت حرکت و مهاجرت در هم آمیخته و گویی انسانی را تا ابد در یک خانه بسیار مجلل با همه امکانات اسیر کنیم و چنین گمان کنیم که کاری برای سود او انجام داده‌ایم.

طباطبایی بیان کرد: زیبنده شهر قم نیست که چنین باغی به محل اسارت پرندگان مبدل شود. اگر می‌خواهیم توریست‌های خارجی را جلب کنیم بیایم این محل‌ها را به محل اطعام حیوانات بی‌پناهی مثل سگ‌ها قرار دهیم و از کشتن بی‌دلیل آن‌ها که متأسفانه بدون در نظر گرفتن گناه این کار، انجام می‌شود اسلام و مکتب رحمانی و قدسی خود را به دنیا معرفی کنیم. قطعاً اگر برخورد بدی با حیوانات داشته باشیم و به آن‌ها ظلم کنیم اثر وضعی در حال و زندگی خود شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار