باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

اکالیپتوس درخت پر دردسر برای ایرانیان

درخت اکالیپتوس، گیاه بومی کشور استرالیاست که در کنار خاصیت های فراوانی که دارد، سبب بروز مشکلاتی در کشور ایران شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، طبیعت و سرسبزی بخش مهمی از حیات و چرخه زندگی انسان هاست که همه آن را دوست دارند، اما این طبیعت زیبا گاهی بخاطر تصمیمات اشتباه انسانی ممکن است چرخه طبیعت و زندگی انسان را با مشکل مواجه کند.

یکی از این مشکلاتی که امروزه فیلم و عکس های آن در فضای مجازی منتشر می شود، درباره نفوذ ریشه های درختان اکالیپتوس در داخل لوله های فاضلاب شهری است.

مشکلی که طی چند سال اخیر در شهرهای بندرعباس، یزد و حالا در شهر گرمسار مشاهده می شود به یک معضل بزرگ تبدیل شده و تا به امروز هیچ راهکاری برای حل این معضل ارائه نشده است.

اکالیپتوس درختی از خانواده اکالیپتیان از استرالیا است به صورت جنگل های انبوه در این کشور دیده می شود، چوب درخت اکالیپتوس بسیار سخت و مقاوم است و دلیل اینکه در شهری چون بندرعباس تعداد زیادی از درختان اکالیپتوس دیده می شود رشد سریع  و نیاز کم آن به آب است.

هنگامیکه یک درخت اکالیپتوس در زمین کاشته می شود پس از مدت کوتاهی ریشه های آن به سرعت رشد می کند و به دلیل اینکه به آب کمی نیاز دارد برای تامین آب، ریشه هایشان به سمت آب های زیر زمینی و لوله های فاضلاب رشد می کنند.

ورود ریشه درخت اکالیپتوس به فاضلاب های شهری سبب می شود تا مجرا فاضلاب ها را بسته و فاضلاب از کف خانه ها بالا می زند، علاوه بر این رشد بیش از حد ریشه درخت اکالیپتوس می توانند سبب تخریب آسفالت سطح زمین نیز شود، گودالی به عمق سه تا چهار متر حفر می کنند و تازه ماجرا شروع می شود و شهرنشینان برای حل این معضل راهکارهای کوتاه مدت همچون تعویض لوله های فاضلاب را انتخاب می کنند. دریغ از آنکه این داستان دوباره تکرار می شود و ظرف کمتر از یکسال مجدد این ریشه ها سر و کله شان در فاضلاب ها پیدا می شود.

متاسفانه درختان اکالیپتوس بیشتر توسط شهرداری شهرهایی نام برده برای زیباسازی آن کاشته می شوند باوجود اینکه شهرداری ها به عنوان متولی فضای سبز شهر باید یک راهکار برای حل این معضل پیدا کنند، زیرا علاوه بر مشکلاتی که برای مصرف آب انسان ها ایجاد می شود، تعویض لوله های فاضلاب و آسفالت مجدد هزینه های کلان زیادی را بر دوش خود شهرداری ها خواهد گذاشت.

درخصوص همین موضوع محمدرضا محبوب فر کارشناس و فعال محیط زیست در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: درخت اکالیپتوس از جمله درختانی است که خاصیت درمانی زیادی دارد  و حتی برای کسانی که مبتلا به بیماری تنفسی هستند این دارو کاربرد‌های فراوانی دارد.

او با اشاره به آسیب شناسی درخت اکالیپتوس گفت: کاشت درخت غیربومی مثل درخت اکالیپتوس که زادگاه اصلی آن کشور استرالیاست، کاشتن آن در ایران که  با بحران کم آبی مواجه است برای فضای سبز شهری خیانت در حق محیط زیست کشور محسوب می شود.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: ریشه درخت اکالیپتوس رشد بالا و خاصیت روندگی دارد و ریشه آن مساحت‌ها رشد می‌کند تا خودش را به آب برساند بنابراین این درختان در خشکی آب‌های زیرزمینی و تالاب‌ها نقش موثری دارند.

او با بیان اینکه کاشت درخت اکالیپتوس در ایران باید متوقف شود، گفت: این درخت به دلیل اینکه بومی ایران نیست، نه تنها اثر و فایده‌ای برای محیط زیست ندارد بلکه می‌تواند تخریب کننده محیط زیست نیز باشد.

این کارشناس با اشاره به اینکه ۸۰ درصد کشور با بحران کم آبی مواجه است، تصریح کرد: درختان اکالیپتوس به قدری رشد می‌کنند که ریشه‌های آن می‌تواند زیر ساخت‌های شهری را از بین ببرد.

محبوب فر در ادامه بیان کرد: در شهر قم تعداد زیادی از این درختان کاشته شده که سبب بروز مشکلاتی برای شهروندان شهر قم و فضای شهری شده است، علاوه بر شهر قم تعدادی دیگر از شهر‌های ما با این مشکل مواجه هستند.

این کارشناس عنوان کرد:سازمان و فعالان محیط زیست درخصوص درختان اکالیپتوس باید به یک جمع بندی برسند، باید این درختان در سطح شهر‌ها از ریشه کنده شوند و درختان دیگری جایگزین آن شوند و باید از طریق روش‌های اصولی و اساسی بدون آنکه به محیط زیست و خاک آسیب بزنند با این معضل برخورد شود.

جالب است بدانید که ریشه درخت اکالیپتوس به دلیل نفوذ و رشدی که دارد حتی با قطع کردن درخت هم نابود نخواهد شد، بنابراین شاید نیاز باشد تا برای حل این معضل در شهر‌های کشور که تعداد جمعیت در آن‌ها کم هم نیست راه حلی بلند مدت اندیشیده شود تا برای همیشه این مشکل از زندگی شهروندان حل شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۳۲ ۲۰ فروردين ۱۴۰۳
اولا اینکه خو فیلم هست از این لوله های پلاستیکی هستش که برای آبیاری استفاده میشه و نه ریشه درخت اکالیپتوس. ولی این درخت کاری های غیر اصولی که مدتی هست شروع شده خودش به نحوی به زودی بلای جان طبیعت میشه و به‌اش رو به نحوی می‌پردازیم .
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست
۰۳:۵۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
خداروشکر امسال در خیلی از شهرها توانستیم تعداد زیادی نهال اوکالیپتوس بکاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
این درخت لعنتی تمام ساختمان مارانابود کرده درخت سرطانی است ریشه های قوی فقط برای تخریب تمام خانه ازهمه جا ریشه درحال رشد است بسیارترسناک است
Iran (Islamic Republic of)
سید حسن حسینی،
۱۸:۵۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
درخت اکالیپتوس علاوه بر فایده در خصوص دور کردن بعضی از حشرات، دارای مضرات بسیار برای کشور ما است که در بهترین حالت بارش میانگین دویستو پنجاه میلی متریه، و غرس اینگونه درختان با بهانه دستاویز های غیر واقعی، قطعا یک خیانت سازمان یافته است، که به چه منظوری در همه اقلیم های کشور در حال کاشت وتبلیغ سازمان یافته است، آن هم با این وسعت جدا خیلی عجیب است، نمی‌شود باور داشت که این اقدام غیر عامدانه و از روی سهو یا بدون اطلاعی میباشد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۱۴ دی ۱۴۰۲
این اکالیپتوس نیست...کیورکارپوس هست...درخوزستان هم اکالیپتوس و هم این درخت رو داریم....اکالیپتوس درختی با ریشه ضعیف وسطحی هست با کلی فایده از جمله رشد سریع...آب مصرفی کم...برای تامین چوب مورد نیاز کشور...کنترل خاک...کنترل ریزگردها...ووووو
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۰:۰۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
خدایی خودتون هم میدونید چی نوشتید جز چرت و. پرت
Iran (Islamic Republic of)
حسن کودک کار و سرپرست دهه شصت قم
۱۳:۰۹ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
مخصوصا استان کویری قم، که شهرداری کلی درخت اکالیپتوس کاشته، و جالب اینکه هر سال ملی بوجه وسرمایه ونیروی انسانی از بیت المال برای قطع کردن شاخه های درختان اوکالیپتوس میشه، در حالی که درخت انجیر، انار، یا توت بهترین جایگزین هستش، ولی احتمال زیاد مافیایی پشت اش خوابیده، که سود در کاشت درختان اکالیپتوس هستش، در این تحریم، تبرم،که مردم توان خرید میوه رو ندارند، درختان میوه کاشته میشد،
Iran (Islamic Republic of)
علی طبیعت دوست
۱۸:۱۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
من به کار شناسی آقای محجوب بطور جد شک کردم
Iran (Islamic Republic of)
حقیقت جو
۲۱:۲۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
سلام،
از اظهار نظر کاملا متعصبانه، غیر علمی و ضد محیط زیستی کسی که بعنوان کارشناس معرفی شده و امثال ایشان مسلم است که کوچکترین درکی از محیط زیست، درخت و آنچه به نفع حفظ سلامت و حیات بشر است ندارد. قطع درخت و گیاه از هر نوع آن جنایت است.ساختمان و تاسیسات شهرداری را جوری طراحی کنید و بسازید که نیازی نباشد به موجود زنده ای چون درخت آسیبی بزنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
کم ابی مملکت بخاطر مدیریت غلط مصرف اب هست که ۸۵ درصد در بخش کشاورزی داره هدر میره
چرا مقصر رو درخت اکالیپتوس میدونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
این صحت دارد که اکالیپتوس باعث انتشار قارچ هوایی است؟
Iran (Islamic Republic of)
کارآفرین
۱۴:۳۶ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
بهتر نیست مدیریت صحیح انجام بشه بجای کندن یه درختی که کلی سود داره ، ضد ویروس دور کننده حشرات ، هر کسی اصولی از چیزی استفاده نکنه تاوانش را میدهد
Australia
...
۱۹:۵۰ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
سلام.اینم یک راهکاری برای از بین بردن،درختان زیبا و خوش بو ایران! راستی این کارشناس نظری در رابطه با درخت کاج و مورد امریکایی ها،که جدید میارن می کارن! مثل جت هم رشد میکن! و پر از مشکل و مرض هستن،ندارن؟! در ضمن بید رو بارها کوتاه کنید،بازم در میاد! بهترین درخت برای تولید چوب کشوره! و ما در شهرمون،از بچگی (یعنی بیش از 30 سال) درخت بید داشتیم و از قبل ترم بوده،هیچ وقت نشنیدم،که ریشه اش در چاه یا .. رفته باشه! البته اینکه اسفالت رو بالا میاره! و گاهی وقت ها میشکنه و مشکلات از این دست داشته! اما اینکه بره تویه لوله چاه یا اینجور چیزها برای اولین بار این خبر میشنم! امیدوارم که دست از درختان پر سابقه و بومی کشور بردانید و اینقدر کوتاهشون نکن و یا برشون ندارن! بجاش درخت بی حاصل و مشکل دار رو از امریکا و جاها دیگر بیارن اینجا! راستی چرا درختان بلوط رو قطع میکنن! در این رابطه هم از به اصطلاح کارشناس نظراتشون رو می پرسیدید.
Iran (Islamic Republic of)
حسن کودک کار و سرپرست دهه شصت قم
۱۳:۱۲ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
در هر استان متناسب به اقلیم اش درخت بکارند، در قم درخت انجیر و انار وتوت بهترین گزینه هست،
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۴۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
باید از درختان بومی هر منطقه ای برای آن منطقه استفاده کرد. یطور مثال برای مناطق گرمسیر می توان از درختان نخل استفاده کرد که علاوه بر سازگاری با شرایط آب و هوایی این مناطق دارای ثمر هستند و میتوانند کمک حال اقتصادی این مناطق باشند. برای سایر مناطق هم می توان از درختان کنار و ... استفاده کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
اينكه كاري نداره يه مقدار آب تايد بريزن روش خشك ميشه و ديگه ريشه نميزنه
-
حمید
۱۹:۰۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
پس بیچاره مردم استرالیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
یکی از خواص اکالیپتوس طرد پشه و مگس از محیطهایی است که به طور طبیعی این گونه حشرات زیست می کنند مثل کانال ها و رودخانه های شهری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
اگر این درخت نیاز به آب کمی دارد در مناطق کویری کاشته شودو جلوی ماسه ها و . . . . گرفته شود همچنین بیابان زدائی شود
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۳:۵۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
سلام اول اینکه بندرعباس اصلا اوکالیپتوس نداره و بعد این یه درخت دیگه هست
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی پبدنی
۱۳:۴۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
شاید منظور نویسنده کونوکارپوس باشه نه الکالیپتوس ،درخت اکالیپتوس چوب زیبا و مقاوم و برگهای خوشبو داره و از برگهای آن برای بخور و ضدعفونی استفاده میشود.
بعضی اوقات هم رنگ چوب به سمت قرمز سیر میکند. مخصوصا در شاخه های جوان
و شباهت زیادی به درخت بید دارد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۱۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
کمبود آب در کشور؟؟؟؟؟!!!!!!! یا عدم مدیریت در کشور؟!
Iran (Islamic Republic of)
شريف
۱۲:۵۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
بعلت اينكه درخت ريشه اش زياده و گسترش پيدا ميكنه و لوله هاي فاضل آب رو خراب ميكنه ، كلا بايد تمام درختهاي اوكاليپوس سطح كشور رو از ريشه در اورد!!!!. خب كدوم درختي اينكار رو نميكنه؟؟؟ بجاي اينكه از خواص اينگونه درختها استفاده كنند و فضاي سبز مناطق كويري رو گسترش بدند دنبال اينند كه اونايي رو هم كه كاشتن از ريشه درآرند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
حسن کودک کار و سرپرست دهه شصت قم
۱۳:۱۴ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
در قم درخت انار انجیر توت بهتر از اوکالیپتوس جواب میده،
Iran (Islamic Republic of)
MOSTAFA
۱۲:۴۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
لوله pvc برای چی استفاده شده در فاظلاب شهری؟؟؟ همه درختان و گیاهان برای استفاده از آب ریشه میدهند به سمت رطوبت این طبیعت آنهاست.کم کاری از خودمونه زیرساخت اگر ناقص باشه همین میشه که میبینین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
وقتی برای حل مشکلات شهری و یا زیبا سازی محیطهای شهری بدون مطالعه و از افراد ناآگاه استفاده میشود : نتیجه همین میشود.
این درخت در خطوط آب و فاصلاب کلی مشکل ایجاد کرده که کارگران زحمتکش را به دردسر انداخته.
Germany
داود
۱۲:۱۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
توی شهر شوش دانیال زندگی میکنم. اکالیپتوس بسیار بسیار درخت خوبیه و زیبایه و در صنعت چوب هم بکار میره سوای اینکه در درمان سرماخوردگی و بوخور هم ما ازش استفاده میکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
فرقی نداره تمامی درختان مخصوصاً درخت توت و چنار هم معمولاً وقتی در مجاور لوله های آب هستن به هر نحوی شده حتی شده با فشار بر اتصالات انشعابات وارد لوله ها میشن (بنده به شخصه بارها دیدم که ریشه های درخت چنار ویا توت با فشار بر اتصالات آب باعث جداشدن اتصالات شده و ریشه های خود را داخل لوله های آب می کنند. )
بهتر ه با کشورهایی که تجربه بیشتری دارند مشاوره شود.
Iran (Islamic Republic of)
جمشید
۱۱:۲۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
درخت ها کم توقع ترین موجوداتی هستن که با ما زندگی می کنن در واقع ما کنارشون زندگی میکنیم
رعایت حال همه درختهارو بکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
باسلام برگ اوکالبتوس گیاهی هست بخورش برای سرماخوردگی خیلی مئوثرهست روزی سه چهارنوبت انجام شود طریق بخورش این هست برگهارو جوشانده شود بخورش را ازطریق بینی محکم بالاکشیده شود برای عفونت سینوسها عالی هست وبرای عفونت سینه نفس به معده تنفس عمیق کشیده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
جالبه برگ اکالیپتوس یک نوع سم هست برای باکتری ها و ویروس ها ...درمورد عفونت های شش ها می گویند استفاده کنید حتی در مورد کرونا هم گفته شده استفاده کنید ....در هنگام استفاده باید چشمها باید بسته باشد
Iran (Islamic Republic of)
مخاطب شمالی
۱۱:۱۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
سلام
کی گفت اکالیپتوس برای رشد به آب کمی نیاز داره!!!
اتفاقا مصرب آب درخت اکالیپتوس خیلی زیاده دلیلش هم همین گزارشی هست که خودتون ارائه دادین، درختی آب کمی نیاز داشته باشه هیچ وقت به این شکل و مقدار ریشه نمی زنه. من شمالی هستم در بین خیلی از باغداران شمالی رسم هست وقتی می خوایم زمین های آبدار رو خشک کنیم از درخت اکالیپتوس یا صنوبر (تبریزی) می کاریم، به سرعت رشد می کنه و به خاک دوام میده و در عوض آب زمین رو کم می کنه! من تعجب از این نوع حرکت شهرداری ها! یا حتی مردم! دیدم! اومدن تو شهرهای کویری اکالیپتوس یا درخت کاج کاشتن!!!
آخه برادره من!
چرا به اقلیم درخت ها توجه نمی کنید! همون استرلیا که زادگاه درخت اکالیپتوس هست! استرالیا که یک کشور خشک و بیابانی نیست!!! یا درخت کاج زادگاه اصلیش مناطق سرد و کوهستانیه! میان تو بیابان های اطراف تهران کاج و سرو می کارن!!! که مشاهده می شه بعد از چندین سال یا خشک شدن یا رشدی نداشتن!
متاسفانه ما همچین مشکلی رو در شهر های شمالی هم داریم! شهرهای شمالی که نماد باغداری مرکبات هستند متاسفانه در بلوار های اصلی شهرها یا درخت نخل می کارن یا پالم! چه ربطی داره؟ اصلا درخت نخل در شمال چه خاصیتی داره!؟
سخن معروفی هست، اگر می خواید کشوری از بین ببرید افرادی که مدیر ادارات و سازمان ها کنید که کاربلد نباشن! نتیجه اش همین مسائل و نابودی روز به روز کشاورزی کشورمونه!
خدا خودش به دادمون برسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
خوب درختای با نیاز آبی کم همشون ریشه زیاد دارن خیلی طبیعیه در واقع چون ریشه زیاد دارن به آب کم نیاز دارن و در ضمن استرالیا قسمت وسیعیش بیابانه
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۵:۰۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
دوست عزیز، اتفاقا کالیتوس ی درخت پردرآمد و کم خرج و بی آزار هستش. که بهترین چوب رو برای فروش داره و درآمد بالایی هم داره.
ما توی جنوب واسه درآمد کالیتوس کاشت میکنیم. چون مرکبات حاوی امراض هستش و خشک میشن و کالیتوس بهترین جایگزین هستش. ضمن اینکه دلیلی نداره کالیتوس رو توی شهرها و نزدیک خونه ها و لوله های آب و فاضلاب و چاه های آب و فاضلاب و حتی قنوات کاشت! کالیتوس رو باید بیرون از شهر و توی بیابون ها کاشت.
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۵:۰۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
دوست عزیز، اتفاقا کالیتوس ی درخت پردرآمد و کم خرج و بی آزار هستش. که بهترین چوب رو برای فروش داره و درآمد بالایی هم داره.
ما توی جنوب واسه درآمد کالیتوس کاشت میکنیم. چون مرکبات حاوی امراض هستش و خشک میشن و کالیتوس بهترین جایگزین هستش. ضمن اینکه دلیلی نداره کالیتوس رو توی شهرها و نزدیک خونه ها و لوله های آب و فاضلاب و چاه های آب و فاضلاب و حتی قنوات کاشت! کالیتوس رو باید بیرون از شهر و توی بیابون ها کاشت.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۰:۵۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
درخت الکالیپتوس از زیباترین و بهترین درختهاست .
مشکل آب کشور را با انتقال آب حوضه به حوضه و دریا تا دریا حل کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۵۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
دوست عزیز اکالیپتوس مشکلی نداره اون درخت کانیکارپوس هستش که ریشه هاش اینجورین.درختیه که ریشه هالش دنبال اب میره و برا صحرا مناسبه
Belgium
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
والا خوزستان پره اکالیپتوس هیچ مشکلی هم ایجاد نکرده,اون درختی که فاضلابهای خوزستان رو نابوده کرده درخت کانوکاپوس هست که متاسفانه آلرژی زا هم هست
Iran (Islamic Republic of)
درختان مفيد و مضرر
۱۰:۴۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
درخت اكاليپتوس مناسب در كنار جاده ها و كنار كوهها است كه با مستحكم كردن بافت خاك از ريزش خاك و شسته شدن خاك غني بكاهد بنابراين شهرداريها و محيط زيست بايد بداندكه چه گياهي براي چه مكاني مناسب است و از كاشت آن در مناطق شهري خودداري شود و به مناطق خارج شهر كه گياهي بدون نياز به نگهداري و خود رو و بسيار مفيدي است . اشتباه شهرداري تهران كاشت درخت توت در شهر تهران است كه رشد بسيار كمي دارد و برگهاي آن زود مي ريزد و اصلا سايه اندازي ندارد و آفت آن موجب خزان زود اين درخت ميشود . درختان سرو و چنار ميتواند جايگزين شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
همه کارهای مسؤلین تاکنون همین بوده، غیرکارشناسانه وهزینه بر ومشکل ساز!!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
ببرید جزایر خلیج فارس بکارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
در شهر اهواز ؛ دزفول و كلا خوزستان هم همين بساط رو با اكاليپتوس ها دارند
حتى اگر شبكه فاضلابس درست بشه ؛ هنوز كسى به اكاليپتوس هاى زياد تو سطح شهر به عنوان معضل فكر نكرده
باز از اين جهت بندرعباس و يزد و گرمسار جلوتر از اهواز هستند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
یا خدا یا خدا یاخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
تنه درخت اکالیپتوس هم خیلی نرم است و با طوفان های معمولی می شکند و روی خانه و اتوموبیل می افتد و خسارت می زند
آخرین اخبار