معاون وزیر جهاد کشاورزی:

پژوهش باید هدف مشخصی از توسعه را دنبال کند/تحقیق کشاورزی برای توسعه است

بازرگان گفت: تحقیق کشاورزی برای توسعه است و در واقع هر پژوهشی که شکل می‌گیرد باید هدف مشخصی از توسعه را دنبال کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نهمین جلسه یاوران تولید در استان فارس اظهار کرد: انصافاً در مراکز تحقیقات درجه یک مثل فارس محققان در تراز اول دنیا حضور دارند و از آن طرف همکاران بخش اجرا در این استان در طول سال‌ها به دلیل تجارب خوبی که به دست آورده‌اند مدیریت کشوری را تغذیه کرده اند و این امر در استان‌های دیگر هم مشهود است، اما کشاورزی ما در حد و اندازه این توان نیست چرا که به عنوان نمونه میانگین عملکرد گندم آبی کشور هنوز زیر ۵ تن بوده، ولی در کشور‌های هم رده بالای ۷ تن است.

او بیان کرد: البته در تحلیل‌های به عمل آمده دلیل عمده آن نبودِ هم افزایی بین ما است یعنی چرخ دنده تحقیقات در خودش می‌چرخد و چرخ دنده اجرا نیز در درون خودش می‌چرخد و این در حالی است که در دنیا برای هم افزایی و توسعه، مدلی که استفاده می‌شود و چندین کتاب و مقاله هم با همین موضوع نوشته شده «تحقیق کشاورزی برای توسعه» است و بدین ترتیب همکاران تحقیقاتی باید وقت بیشتری را با همکاران اجرایی بگذرانند و این اولویت اول ما است.

بازرگان با اشاره به اینکه طرح گندم، بنیان ما را به هم وصل کرد و باید با یکدیگر کار کنیم، گفت: در پروژه گندم بنیان همکاران تحقیقاتی باید با علم به محدودیت‌ها و معذوریت‌های همکاران اجرایی نسخه بدهند و همه باید برای حل مشکلات بخش کشاورزی کشور متمرکز بشوند، با علم به آن‌ها راه حل پیدا کنند، با هم به یک راه‌حل برسند و تا حصول نتیجه آن را پیگیری کنند مثلا باید تحلیل کنند عملکرد گندم چگونه است و فاصله تولید کشاورزان برتر با کشاورزان دیگر چقدر است.

او تصریح کرد: دنیا به این نتیجه رسیده است که بخش مهمی از علم نزد بهره‌برداران است و با توجه به شرایط کشور و حساسیت تولید حتی یک دانه گندم را نباید از دست بدهیم.

بازرگان اظهار کرد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پارسال ۴۶ رقم را معرفی کرده است که این کار بسیار خوبی است، اما معرفی رقم به تنهایی کافی نیست، زیرا که باید علاوه بر معرفی رقم همه مراحل مختلف این رقم را مد نظر قرار دهیم.

او اضافه کرد: در طرح یاوران تولید همه بخش‌های تحقیقاتی و همه بخش‌های اجرا در کنار هم و با همفکری و هم افزایی نسبت به شناسایی مشکلات اقدام و در پیدا کردن راه حل جهت برطرف کردن چالش‌ها گام بر می‌دارند.

بازرگان بیان کرد: هم‌گرایی و تعامل میان دست‌اندر کاران طرح گندم بنیان یکی از اهداف مهم این طرح در تمام استان‌های هدف و بخصوص در استان فارس بوده است.

علی‌اکبر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی هم در این جلسه اظهار کرد: هدف دوم نظام نوین ترویج عملیاتی کردن حضور محققان در عرصه‌ها است.

او تصریح کرد: کارکنان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس و همکاران اجرایی در سازمان جهاد کشاورزی همکاری‌های بسیار خوبی را در استان فارس با یکدیگر دارند و این ارتباط و در کنار هم بودن است که سبب ایجاد و انجام پایلوت‌های خوب و انجام کار‌های مهم در استان فارس شده است.

علی‌اکبر مویدی گفت: برای پیدا کردن مشکلات موجود در پهنه‌های کشاورزی و پیدا کردن راه حل برای برطرف کردن آن‌ها باید محققان در این پهنه‌ها حضور داشته باشند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای هر مرکز جهاد کشاورزی یک محقق معین تعیین شده است، اضافه کرد: طرح یاوران تولید، تشکیل کارگروه‌های مختلف تخصصی است که با حضور محققان و کارشناسان در کنار هم اجرا شده است که برای حل مشکلات و رسیدن به راه حل سریع آن؛ تیم به محل اعزام و با همفکری هم راه حل خوب را پیدا می‌کنند.

او بیان کرد: در طرح یاوران تولید، اتفاق بسیار بزرگ صورت گرفته در کشور حضور محققان در مراکز جهاد کشاورزی است.

مویدی بیان کرد: ما به دنبال ایجاد شبکه تلویزیونی کشاورزی در کشور جهت آموزش به بهره برداران بخش کشاورزی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.