روزنامه لوتان سوئیس گزارش داد؛

سیاست‌های ترامپ علیه ایران، باعث تحریم خود آمریکا شده است

روزنامه لوتان در گزارشی به سیاست واشنگتن در قبال ایران پرداخت و نوشت سیاست فشار حداکثری به غیر از انزوای بیشتر آمریکا تاثیر دیگری نداشته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه لوتان چاپ سوئیس در گزارشی درباره سیاست فشار حداکثری آمریکا در قبال ایران نوشت با وجود مخالفت شدید شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا با استفاده از مکانیسم ماشه بار دیگر تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرد. اروپایی‌ها این تصمیم آمریکا را غیرقانونی می‌دانند. حالا راهبرد فشار حداکثری دولت آمریکا محدودیت‌های خود را نشان می‌دهد.

دولت دونالد ترامپ با تصمیم روز دوشنبه خود برای اجرای مکانیسم ماشه که در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در نظر گرفته شد و اجازه اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران را می‌دهد در واقع بر خلاف منافع خود عمل و به سوی خودش شلیک کرد. این اقدام آمریکا انزوای شدید این کشور را در شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید کرد به ویژه آنکه در ماه اوت با ۱۳ رای مخالف و تنها دو رای موافق با این تصمیم آمریکا در شورای امنیت مخالفت شده بود. رویکرد آمریکا شکاف دیپلماتیک بی سابقه‌ای میان آمریکاو متحدان اروپایی این کشور شامل فرانسه، انگلیس و آلمان به وجود آورده است که در کنار آمریکا، چین و روسیه از امضا کنندگان برجام بودند.

روز چهارشنبه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در پیامی ویدئویی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به این تصمیم آمریکا واکنش نشان داد و آن را با رفتار پلیس سفید پوستی مقایسه کرد که «جورج فلوید» سیاهپوست را با نگه داشتن بیش از هشت دقیقه زانو خودی بر روی گلویش خفه کرد. حسن روحانی از این استکبار آمریکا که زانو بر گلوی کشور‌های مستقل می‌گذارد، انتقاد کرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم در سازمان ملل متحد در سخنرانی ویدئویی خود از دلخوری اروپایی‌ها از این روند خبر داد. او گفت ما در مورد مخالفت با بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد که بخشی از آن در پی عملکرد مثبت تهران در اجرای برجام لغو شده بود، سازش نخواهیم کرد.


         بیشتر بخوانید:


اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست بازگشت تحریم‌ها از سوی آمریکا را غیرقانونی ارزیابی می‌کنند. با این حال دولت آمریکا از این استدلال‌های قضایی خود دست بر نمی‌دارد. از آنجایی که آمریکا به همراه اروپایی ها، چین، روسیه و ایران در مذاکرات برجام حضور داشت حالا معتقد است حق دارد مکانیسم ماشه را فعال کند تا مانع از انقضای تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر شود. اما دولت آمریکا پس از خروج از برجام در سال ۲۰۱۸ دیگر چنین شایستگی ندارد.

این اقدام دیپلماتیک به اعتبار آمریکا در زمینه پایبندی به حقوق بین الملل آسیب وارد می‌کند. روسیه این فرصت را از دست نداد و از طریق «دمیتری پولیانسکی» معاون سفیر خود در سازمان ملل متحد گفت دیدن این گونه تحقیر شدن یک کشور بزرگ دشوار است.

اما به طور مشخص این تحریم‌ها که در واقع تحریم‌های آمریکایی هستند نه تحریم‌های سازمان ملل متحد چه تاثیری خواهند داشت؟

پروفسور «توماس بیرستکر» مدیر ابتکار تحریم‌های هدفمند در موسسه عالی مطالعات بین الملل توسعه این مسئله را به طور گسترده بررسی کرده است. اگرچه تحریم‌های اعلام شده وزارت دفاع ایران، سازمان انرژی اتمی و همچنین دانشمندان ایرانی را هدف قرار داده، بیرستکر معتقد است این تصمیم آمریکا تنها یک ژست است و تاثیر چندانی نخواهد داشت.

آمریکا هیچ مشروعیتی برای اعمال این گونه تحریم‌ها ندارد. آمریکا حتی مکانیسم حل و فصل اختلافات را که در برجام در نظر گرفته شده است به رسمیت نمی‌شناسد. از دیدگاه بیرستکر این توهینی که آمریکا در سازمان ملل متحد متحمل آن می‌شود تنها بازتاب مفهوهم ناچیز «اول آمریکا» است.

در این میان توافق هسته‌ای چه خواهد شد؟ باید گفت توافق هسته‌ای به یک مو بند است. اروپایی‌ها تلاش زیادی کردند تا مکانیسم معاملاتی موسوم به «اینستکس» را راه اندازی کنند تا تاثیر فراسرزمینی بودن تحریم‌های آمریکا را دور بزنند. اما این تلاش بیهوده بود. تهران هم مدت‌های طولانی به برجام متعهد بود، اما از زمان خروج آمریکا از برجام، ایران به تدریج از بند‌های تعیین شده در توافق هسته‌ای فراتر رفت و تعهدات برجامی خود را کاهش داد.

کارشناسان می‌گویند اقدامات ایران قابل بازگشت است، با این حال توماس بیرستکر در این زمینه ابراز نگرانی می‌کند. آنچه که مسلم است تمامی اقدامات آمریکا تا به اینجا سبب شده به جای ایران سیاست‌های آمریکا در سازمان ملل و به نوعی در جهان تحریم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داود
۲۳:۲۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
سلام
سلام
از خدا نمیترسید
پشت ملت بدبخت قایم شدید .تحریمها فقط پاش رو گلوی مردمه عادی ایرانه.ترامپ نامردیا هرسگه دیگه رو بجون مردم میندازید تا خودتون کاسبی کنید.
اگر راست میگید جلوی ناعدلاتی ها واختلاسها وعقب ماندگی ها وگرانی هاو احتکارها وکمبودها روبگیرید .
نکنه اختلاس واحتکارهم گردن ترامپه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
به نظرم باید فشار رو آمریکا بیشتر کنیم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۳:۵۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
اونا منزوی میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
ترامپ گاو چران نتای یاهورا گزاشتی برای گاوداری جنوب خلیج فارس
Canada
ناشناس
۲۲:۲۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
تمام ملت اینجا بدهکار کارت های بانکی هستند
حتی اگر فوت کنند .فرزندان باید بدهی ها را بدهند
اگر کارت اعتباری نبود
خیلی ها از گرسنگی میمیمرند
Iran (Islamic Republic of)
نمایندگان بخوانند
۲۰:۱۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
تو آمریکا از نگهبان دم در کنگره تا محافظ ترامپ همه تنها فکرشان تحریم ایران است و شبانه روز طرح میدن آنوقت ما اتاق فکر متقابل در ایران نداریم وزیر خارجه یک‌جور حرف میزنه نمایندگان عقیده دیگه دارن بنظر باید مکتب شهید سلیمانی عزیز بشه مبنی هرکس خارج این مکتب کلامی گفت درجا برخورد بشه الان بعضی تو آمریکا بدتر از ترامپ عمل میکنن و چهره شیطانی و خونخوارشان که با پول سعودی و اماراتی کاملا نمایان شده بازهم با این وضع هنوز عده ای نادان میگن برجام 2 امضا میشه
Israel
abas
۲۰:۰۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
فک میکنم که همه خوابند...دارن کشور با دستای خودشون نابود میکنن...فکر کنم از بس که از مردم خوردن سیر شدن...کشور و ول کردن به امان خدا...شایدم با بندیلشونو جمع کردن ما خبر نداریم....امین
Canada
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
متاسفانه اطرافیان ترامپ باعث شکست انتخاباتی اش خواهند شد
چونکه یک عده جنگ طلب و فرصت طلب ایند
و وقتی اخراج شون میکند .راجع به ترامپ کتاب مینویسند
و چونکه شومن بوده و از سیاست چیزی نمیداند
انها به این طرف و ان طرف سوق اش میدهند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۲۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
باعث شده دلار ۴ تومانی بشه ۲۷ تومان خونه متری ۵ تومان بشه متری ۵۰ تومان پراید ۲۰ تومانی بشه ۱۰۰ تومان گوشی موبایل ۱ ملیونی بشه ۱۰ ملیون و غیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
هههههههههههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
واقعا باید فکری برای مجازات داخلی ها و نفوذی های داخل کرد که اطلاعات و روش ها رو به سرویس ها دشمن منتقل می‌کنند و اگر هم لو برن مجازات اندکی برایشان درنظر گرفته می شود و یا توسط وزیر محترم خارجه به مبلغی مبادله میشن اینجور که نشد 70 میلیون تو فشار میرن با این جاسوسی ها
Israel
عباس
۲۰:۱۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
دادش فک کنم 10 سالی خواب بودی الان ما شدیم 84 میلیون...تو بیدار شو کافیه...فکر نفوذیا نباش...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۱۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
بله سیاستهای ترامپ آمریکا را تحریم کرده است وملت ایران هیچ مشکلی ندارد ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۰۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
آمریکا به جای فضولی در دنیا باید کشور خودش را می‌ساخت حالا بجای کره زمین در مریخ بود!!!!!
و اینهمه فقیر و بی خانمان و بدهی نداشت و میلیونها انسان بیگناه را به خاک و خون نمیکشاند.و یک آتش سوزی ساده در کشورش ماهها و سالها طول نمی‌کشید!!!!!!!!
ابر قدرت شکست خورده و ضعیف که در مشکلات زیاد دست و پا می‌زند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
یعنی الان ماشین های اونجا هم پنج برابر گرون شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
آره بابا دلار مگه نمیبینی چقد گرون شده؟ ولی ریال همون قدر ثابته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
آره بیچاره ها خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
اظهارعجز پیش ناکسان ز ابلهی است.
اشک کباب موجب طغیان آتش است.
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۹:۱۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
درخت دوستی بنشان که کام دل ببار آرد
نهال دشمنی برکن که رنج بیشمار آرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
ای‌بابا‌‌دلار‌شده‌۲۸‌هزار‌‌باشگاه‌خبرنگاران‌جوان‌هم‌شده‌بی‌سواد‌گم‌درو‌غ‌بگید‌من‌هنوزم‌موندم‌‌گی‌میتونم‌یدونه‌پراید‌بخرم‌شایدم‌‌بمونه‌تو‌اخرت‌پراید‌بیاد‌پیش‌ما‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
تمام فشارهارو مردم دارن تحمل میکنن ولی مدیران همه در نازونعمتن واز طرف مردم حرف میزنن که مردم دوست دارن فشارهارو تحمل کنن ومقاومت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
ترامپ بره اقتصادش رو درست کنه با این دلار 28000 تومنیش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
عجب دلار ۲۸۰۰۰هزارتومان متاسفم برای طرز فکری که تو داری حقوق ریالی بگیر ایاب و ذهاب دلاری حساب کن .
Germany
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
عجب بابا عجب !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
اگر این تحریم‌ها اثری نداشته کی دولار را کرده 28000 تومان ؟ دولت گران کرده؟ مسئولین؟یا چه کسی؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۴۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
ترامپ نمی فهمه شما ببخشیدش، باعث شده دلار گرون شه، عجب دیوانه این ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۴۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
ترامپ نمی فهمه شما ببخشیدش، باعث شده دلار گرون شه، عجب خری این ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
صداتون چرا در نمیاد؟! سال جهش تولید همین بود؟ با این وضعیت نابسامان و ناپایدار اقتصادی؟ با این ول بشو و بی نظارتی بازار؟ به خدا اگر جنگم بود تو این مملکت نباید وضع این میشد!! هنوزم مهم‌نیست چه به سر مردم میاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
دلار شده 28هزار نمیدونم شما چطو میگید اثر نداره !!! پدر ما با این گرونیا در اومده ه بیچاره بدبخت شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
۲۹هزارتومان
آخرین اخبار